Gå till innehåll

problem med skummar pump


hbgot

Rekommenderade inlägg

jag har idag plockat isär min ATI BM 250 för rengöring.

när jag sedan skulle starta igen så får jag inte igång en av skummar pumparna, det känns att det är svaga vibrationer men magneten börjar inte rotera.

jag har delat på pumpen och även testat en reservmagnet som jag har med samma resultat.

är det någon som har tips vad som kan vara problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att du fått i axeln i bussningarna ordentligt.

Den kan kännas som att den sitter rätt, men om den ligger utanför bussningen går inte pumpen igång för magneten ligger emot pumphuset.

Låter inte som att någon lindning pajjat, för då skulle den inte vibrera.

Ibland kan det hjälpa att gläppa lite med kontakten -den kan ha hamnat i ett mellanläge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bussningen som sitter uppåt i pump huvudet är i gummi och känns ganska glappt medans den som sitter mot rotorn är av plast med tight passning men det kanske är så det skall vara?

en gång så gick den igång när jag höll den i luften men sedan när jag satte den i sumpen så var det dött igen.

finns det reservpumpar att köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hittat felet, ena ledaren är helt av vid ingången till motorn, vad jag kan se så är motorn helgjuten så att det inte går att öppna den och byta sladd.

som jag sett så är det en modell av Sicce PSK 2500 var kan man få tag på en sådan?

ger skummaren någon effekt nu när jag bara har en pump i drift eller faller hela funktionen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen fot på min PSK2500 utan endast en stump silikonslang som den ligger på, funkar bra faktiskt.

Insugsröret är inget problem som så, den transparenta delen lär vara en ljuddämpare men du kan nog välja hur du kopplar pumpen.

I det stora hela så är pumparna relativt lika så det är inte nåt större problem o få till det.

Att köpa en ATI är nog billigare då du endast behöver köpa ett motorblock och återanvända resten av delarna...

Hur såg kabeln ut på din andra pump?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den andra kabeln är fortfarande hel men frågan är hur länge till.

om jag nu ställs inför att skaffa två nya pumpar så kanske det är bättre att byta hela skummaren.

hur skall man dimensionera den i så fall jag har 600l vattenvolym i karet och cirka 75 l i sumpen.

om jag har läst rätt så skall min ATI klara upp till 3000 l det känns lite överdrivet.

när jag knappar in mina förutsättningar på Tunzes hemsida så rekommenderar de en modell för 1000 l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju inte helt gratis att få blocken från tyskland. frakten var dock lika dyr som ett motorblock...... jag tog 2st och det var lika bra!

dock vet jag inte om jag hade haft en tystare och bättre skummare om jag hade köpt mig en ny istället! men då hade jag haft ett ännu större hål i plånboken i vilket fall ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...