Gå till innehåll

Starta gammalt kar som stått torrt... Hjälp!!


beatrixx

Rekommenderade inlägg

Hej alla!!

Det va ett bra tag sen jag va här tyvärr. Jag har ett gammalt clownhotell på 80L stående i mina föräldrars källare. Går det att starta upp igen? Behöver man byta ut nått? Jag har alla tillbehör som behövs, men behöver man byta ut nått när allt stått torrt i några år? Vad i så fall ska man satsa på?

Jag skulle vilja ha enbart olika "skaldjur" dvs räkor, krabbor o sniglar, så ni vet hur belastningen kommer se ut...

Hoppas nån kan komma med råd o tips!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har stått mörkt. Hur är det med biobollar o makaroner?? är det bara att göra rent eller ska jag köpa nytt??

Jag har inte tänkt att starta upp det förens i mitten på maj, vill gärna ha en tag att fixa med alla förberedelser :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon är inte beroende av vatten som jag ser det. Om det behövde vatten för att inte torka ut så skulle ju det betyda att silikonet suger upp vatten och i så fall skulle vattnet även kunna läcka igenom till andra sidan. Att silikon behöver vatten tror jag är en myt som kommer från tiden när man använde kitt mellan rutorna och det var nog för internet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon är inte beroende av vatten som jag ser det. Om det behövde vatten för att inte torka ut så skulle ju det betyda att silikonet suger upp vatten och i så fall skulle vattnet även kunna läcka igenom till andra sidan. Att silikon behöver vatten tror jag är en myt som kommer från tiden när man använde kitt mellan rutorna och det var nog för internet...

+1 Det stämmer bra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har stått tomt i ca 2.5-3år. Stått i en mörk ganska kall källare. Men självklart ska jag kolla igenom silikonet man vill ju inte ha en stor pöl på golvet...

Sen jag tänkte lite på det här med filtreringen.. Nu när jag ändå ska starta upp från början kanske man ska byta ut lite grejer? Jag tyckte aldrig skummaren funkade ordentligt (blev aldrig nått klegg/skum typ) så kanske är bra att byta ut den? Men till vad? Jag har en extra pump så där behöver jag nog inte göra nått iaf...

Det kanske finns nån vänlig själ i Sthlm-området som vill göra hembeslk och kolla så alla apparater o pumpar funkar som det ska?!? (självfallet mot en skälig penning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...