Gå till innehåll

DIY Reaktor med ställbart in- och utflöde.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat bygga ihop min nya pelletsreaktor som jag baserar på den modell som Reefdynamics säljer, där du har ett konstant flöde inne i reaktorn, men kan ställa in- och utflödet med hjälp av en liten kran.

Jag funderar på att använda en Maxijet 1000 för filtret. Här kommer lite bilder på hur jag tänkt montera ihop det hela:

post-1377-1446892524023_thumb.jpg

post-1377-14468925240806_thumb.jpg

Jag inväntar nu bara ett rör på 20mm diameter från Bioted, misstänker att det kommer imorgon, då kan jag börja limma ihop det hela.

Till en början ska jag börja använda det som ett fosfatfilter, men så småningom ska det i en påse pellets. :)

post-1377-14468925239838_thumb.jpg

post-1377-14468925240039_thumb.jpg

post-1377-14468925240434_thumb.jpg

post-1377-14468925240626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad kul, jag är också görsugen på att göra en sådan här till mitt kar. Men jag la planerna på is tills jag fått tag på en roligare skummare först.

Men jag tror du har lite fel om en sak. Flödet inne i reaktorn är väl inte konstant? Desto mer du stryper den stora ventilen, desto mindre måste flödet bli inne i reaktorn. För den kan ju inte dra lika mycket vatten genom den lilla ventilen som drar in nytt vatten som returventilen från filtret man stryper.

Så verkar det ju vara även av videon från LA fishguys att dömma(LA fishguys avsnitt 107).

Du har slaktat något gammalt fosfat filter eller något? Hnng, fusk. Jag måste rota upp något från scratch... Är det inte en pina med att montera genomförningarna mot en rund kropp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel: Visst blir flödet inte konstant om man vrider på den röda kranen, men du kan stoppa in- och utflöde utan att innehållet stannar upp så att säga. Fel formulerat där kanske, men iaf så kan man justera hur snabbt vattnet ska gå igenom filtret utan att påverka pumpen. Tanken är att ställa den röda kranen efter mediat och sedan låta den vara där.

Filtret som sådant har Stefan Molin hjälpt mig att bygga ihop, jag hade röret sen tidigare, sen fixade han lock och botten som jag sedan limmat ihop här hemma.

Jag hade tänkt borra hål i röret och dra igenom 20mm pvc och limma ihop detta, även reaktor-röret är i pvc (110mm), så inget fuskbygge här inte. ;)

Sebastian: Jag minns inte var jag fick tag på röret, men jag har haft det liggandes i garaget länge nu. Har även en bit 100mm akrylrör jag funderar att göra ett lite enklare fosfatfilter med så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterst omanligt tillvägasätt! VP rör, spaghetti burk och smältlim är det enda rätta!

Nej, men det lät ju väldigt smart faktiskt. PVC och PVC, är ju bara limma. Varför tänker jag aldrig så långt istället för genomföring direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant! Jag funderar själv på hur jag skall kunna modifiera min biopellets-reaktor på liknande sätt.

Skall du inte ha något skydd mot att pelletsen åker in i pumpens inlopp?

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska hämta ut röret från Ted idag, så ikväll ska jag kapa och limma ihop det hela. :)

En liten undran bara, visst måste min maxijet klara av det hela? Eftersom jag hade tänkt att limma ihop det hela så kan det ju vara bra att få lite input innan dess. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det missade jag. Du kan ju inte ta bort pumpen sedan nej. Nu blev det lite jobbigt. Det känns nästan orimligt att anta att man aldrig kommer behöva serva pumpen. Hur kan man ändra designen på ett enkelt sätt så att man kan ta bort pumpen vid eventuellt behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det missade jag. Du kan ju inte ta bort pumpen sedan nej. Nu blev det lite jobbigt. Det känns nästan orimligt att anta att man aldrig kommer behöva serva pumpen. Hur kan man ändra designen på ett enkelt sätt så att man kan ta bort pumpen vid eventuellt behov.

Tanken är att jag kan lossa fästet från själva pumhuset och eventuellt byta ut hela pumpen om det behövs mot en annan , men det förutsätter att MJ 1000 eller 1200 passar för ändamålet, annars får det bli en omarbetning av PVC'n också. :) (Kan få in en unionskoppling till mellan pump och kran om det behövs.)

hej Jimmy , har du limmat ihop delen i locket? annars sätter du ett T istället för 90 böjen , sen borrar du i sidan på botten kopplingen istället för röret , det blir starkast och lättast att ändra om du ska bygga om nånting , mvh stefan

Hej Stefan, 90-böjen i locket är tyvärr limmad, det fanns en färdig rörbit med böj och kran gängad i en ändhatt, så jag använde den delen där.

Har även mätt lite om jag skulle behöva använda en Aquabee 2000, isf blir inloppet i bottenstycket som du skriver, men då är reaktorn plötsligt lite kort i rocken då jag inte har någon passande pvc-bit till pumpens infästning. Eller så får jag köpa en 90-böj istället för de två 45'or jag har sen tidigare och sätta i toppen ovanför den röda kranen, då funkar det nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte ha en så smal reglerventil på utloppet, vad jag erfarit av pellets så kommer den att klägga igen efter ett tag.

Du behöver ju egentligen inte reglera utloppet, flödet genom filtret kan styras enbart med flödet in.

Jag tror dock att detta är ett betydligt bättre o smartare sätt att använda biopellets än en vanlig reaktor.

Dom problem som vissa får med pelletsen baseras nog i viss mån på att det är en rätt okontrollerad kolkälla.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranen finns mest som ett "om ifall att" än som reglering av flödet in och ut ur reaktorn.

Min egen erfarenhet av pelletsen är att de bara försvinner så småningom, har iofs haft rätt bra flöde i min tidigare reaktor, så det kan ha med det o göra. :)

Jag har idag fått hem mitt 20mm rör och kapat upp alla delar nu som ska limmas ihop, jag ska börja borra upp hålen i reaktorn nu så jag hoppas att denna pumpen ska klara av det, annars får det bli en annan modell, kanske en Sicce Syncra 1,5 eller liknande. Jag har försökt att hitta måtten mellan ut- och inlopp på den utan framgång tyvärr, så ifall någon sitter på en Sicce Syncra 1.5 eller 2.0 så får ni gärna mäta och ge mig måtten mellan de olika anslutningarna. :)

I nuläget så ska jag iaf börja limma ihop delarna och se vad det blir av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej Peter, det har funkat kanon, precis som jag föreställde mig, flödet in och ut ur reaktorn är en liten långsam stråle medan pelletsen snurrar runt ordentligt i reaktorn.

I början då pelletsen är lätta och gärna flyter upp när man startar reaktorn så kan det vara bra ifall man har ett insugsskydd så man inte får ner pellets i pumpen, jag satte en bit myggnät över inloppet vilket funkat bra. Att blöttlägga pelletsen någon dag innan hjälper säkert en hel del.

Tyvärr har jag upptäckt att min Maxijet har lagt av, så det blir till o skaffa en ny pump, funderar på om jag ska köra på samma eller skaffa en Sicce 1,0 istället, men det beror lite på hur anslutningarna ser ut. Hade isär reaktorn igår, då jag ändå tagit ur pelletsen då jag tömt mitt kar tillfälligt pga en vattenskada, för att använda pumpen tillfälligt till något annat och det var då jag upptäckte det.

Men funktionen på reaktorn är klockren!

Jag ser nu också att jag inte lagt upp någon färdig bild på den, får fixa det sen när den är igång igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Hej Peter, jag har mitt utlopp under vattenytan då filtret står i sumpen, så jag har inte det problemet. Mitt enda problem just nu är att filtret saknar en pump för att fuka då min maxijet lagt av, av någon okänd anledning.

Ok, det får nog bli min lösning också. Jag har provkört mitt filter några dagar utanför akvariet. Det har en snarlik design som din reaktor och drivs med en tunze-pump. Mina anslutningar går båda in från sidan för att ha toppen fri för påfyllning av nya pellets. Inledningsvis hade jag problem med luftbubblor i reaktorn, men det har jag löst med en luftningskran överst i reaktorn. Jag skall bara fixa några gummifötter till den innan det åker i akvariet. De tar bort eventuella vibrationer ner i golvet. (Regeringen har stränga krav angående ljudbilden från akvariet här hemma). Såsmåningom postar jag kanske en egen tråd om min reaktor här på saltvattensguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...