Gå till innehåll

Elsäkerhet.


GlennWiberg

Rekommenderade inlägg

De flesta jordfelsbrytare mäter skillnad mellan ström in och ström ut, och bryter om strömmen går någon annanstans än via kabeln ut. Om jag nu inte minns helt åt helsike fel, så ska det funka även med ojordade kontakter.

Då är vi två som inte minns (vet) fel :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta jordfelsbrytare mäter skillnad mellan ström in och ström ut, och bryter om strömmen går någon annanstans än via kabeln ut. Om jag nu inte minns helt åt helsike fel, så ska det funka även med ojordade kontakter.

Det är helt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare är bra och de fungerar i ojordade uttag. Man får leta för att hitta de som inte är dimensionerade för personskydd men man får också leta för att numera hitta såna utan nollspänningsutlösare. Det senare är bra till t ex en vedkapa så den inte plötsligt startar om den får ström, mer tveksamt är det till ett akvarium. Effekten där med en nollspänningsutlösare är att om strömmen är borta en minut så startar sen inget förrän man trycker på en knapp. Kan ju i o f s finnas vissa pryttlar som bör startas med kontroll men för de flesta akvariegrejor så är det ju tråkigt om allt står still om man varit borta en dag bara därför att det varit ett kort strömavbrott.

När det gäller jordning så fungerar det så att metalldelar som man kan komma åt, t ex en metallkåpa på en belysning, är kopplade med en sladd till jord, alltså till nollspännning/marken. Kommer det spänning där den inte skall vara så leds den via jordledningen och då går oftast proppen. Eftersom strömmen har en bra väg att gå bort så blir det ofarligt att ta i grejorna.

När det gäller akvariepumpar och liknande så har de ingen metallkåpa och metalldelarna sitter så man inte kan komma åt dem, det finns alltså inget som det fyller någon funktion att jorda, skulle det komma spänning i kontakt med en plastkåpa så händer det ju ändå inget. För vissa pryttlar som belysning som faktiskt har en metallkåpa så har prytteln en särskilt effektiv dubbel isolering så det skall vara omöjligt att få ut spänning i metallkåpan. Då är det inte heller nån direkt finess med en jordning. Anledningen till att man bygger akvarietillbehör utan jordning är alltså att man gör dem så att jordning inte gör nån nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just när det gäller elsäkerheten hos saltakvarister, har jag en känsla av att det finns en hel del att skriva om.....

Jag hör ju alltför ofta om krascher och "nära-krascher " som varit relaterade till vatten som runnit ned i skarvdosor och liknande.

Alla har väl sett rekommendationen om "drip-loop" som följer i stort sett allt elanslutet i akvariesammanhang - men hur många r det som tillämpar detta!?

En annan fråga handlar ju metallhalogen och jordfelsbrytare - inte alltid en lyckad kombination, speciellt inte om man har cirkulationen på samma krets, definitivt inte i samband med semester....

Det finns ju många elkunniga här på forumet som säkert har tips att komma med - ny tråd kanske "mina bästa el-tips"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör då med jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare till alla mina kar för att vara på den säkra sidan

Vill man inte ha en UTAN nollspänningsutlösare så att akvariet återstartar av sig självt efter ett kortare strömavbrott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar själv som elektriker , jag hade själv kopplat förbi jordfelsbrytaren till akvariumet precis som man gör till värmepannor för att undvika problem när man är tex utomlands eller iväg. Jord har man för undvika spånningsförande metaldelar allt som används till akvarium är plast i princip förutom armaturer som kan va fördel att ha jordade. Med fordfelsbrytare löser det väldigt enkelt när vatten är inblandat. redan vid 30mA löser denna ut. Sen är detta min personliga åsikt.

Viktigaste tycker jag är att inte använda utag under ip 44 helst ip 65

Kopplar man in matningen innan jordfelsbrytaren blir inte akvariumet spänningslöst ifall jordfelsbrytaren löser som kan hända imellanåt för alla möjliga orsaker dålig mikro diskmaskin brödrost hårfön etc, eller något som heltplötsligt lämnar läckström när man är borta.

Enda gången är ifall säkringen i fasadmätarskåpet går eller ja ett traditionellt strömavbrott. Det går inte att påverkas tyvärr :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...