Gå till innehåll

Reef Foundation ABC+


freddi36

Rekommenderade inlägg

hej alla :) hoppas någon kan hjälpa mig

jag mätte mina värden idag (har varit slarvig på sistone) och de var lite låga. i helgen bytte jag salt från ett med lite högre värden till ett med lite lägre. anledningen var att jag tyckte värdena "buffrades" upp för mycket vid vattenbyten. t.ex om mitt Kh låg på 9 och sen gjorde jag ett vattenbyte så hoppade det upp på 11 typ. det funkar ju att göra såhär men detstressar korallerna i onödan så jag tänkte att jag byter salt till ett med lite lägre värden och sen tillsätter jag något vid behov :)

gjorde vattenbyte i söndags på 17 liter i mitt 58 liters. mätte idag och det såg ut såhär:

Ca 400ppm

Mg 1170ppm

Kh 7,7-8

jag vill ha Ca runt 430ppm, Mg runt 1350ppm och Kh runt 10. så jag började leta efter någon bra tillsats oich hittade RedSeas nya "Reef Foundation ABC+". det ska buffra upp (rätt uttryck?) Ca, Mg och Kh, + att det ska tillföra en massa andra viktiga spårämnen. detta låter ju bra men är det bra? någon som testat? eller någon som har något annat förslag på hur jag kan få upp värdena enklet?

RedSeas ABC+ kan man ju dosera antingen dagligt eller veckovis. veckovis i LPS/mjukis kar vilket jag har. det är ju enkelt när man vet hur mycket som går åt.

jag har mest LPS:er i karet och några mjukisar, en del skivor och knappar och två SPS. (en som trivs väldigt bra under mina kassa ljusförhållanden. vill inte förlora den pga dåliga värden) men tanken är att skaffa fler LPS och byta ut de största mjukisarna.

hoppas någon kan ge mig några kloka ord då jag aldrig tillsat något till karet förut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara testat deras calcium variant hittills(flytande), och den funkar faktiskt bra, enkel att dosera. Korallerna verkar uppskatta när man pytsar i det i alla fall ;)

Skall ev utöka med mg-flaskan då mitt mg börjar gå neråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, precis :)

jag läste någon stans att ämnena togs upp proportionerligt men med tiden kunde det bli att något av ämnena blev lite högre än dom andra. då fick man köpa till de separata flaskorna och fixa så det blir rätt och sen kan man använda ABC igen :)

någon annan som har testat ABC+? jag tror jag köper ett paket och testar. måste få upp värdena nu igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har två frågor till er som använder ABC+ :)

om man ska ha upp värdena ganska mycket ( nu är dom, Ca 400, Mg 1180, Kh 8) så behövs det ganska mycket av tillsatsen? tror jag läste att 1ml höjer Ca med 1ppm. det låter ju som det behövs en del :P

när man har fått upp värdena där man vill ha dom, då är det bara att räkna ut hur mycket man behöver ge var dag/var vecka, samt att se till att bytesvattnet har de värden man vill ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har använd denna tillsatsen ett tag nu och för ca 1 1/2 vecka sedan började jag dosera dagligen. Jag ser ökad tillväxt på Euphyllia Paradivisa, Caulastrea Curvata, Montipora (både röd flak och grön, krypande hoffmeisteri) och vissa knappar. Dom andra korallerna ser ut till att trivas bra/bättre dom med :)

Jag har även räknat ut hur mycket 1g höjer Mg, Ca, och Kh per 10L.

1g ABC+/10L vatten höjer;

Ca 15ppm

Mg 30ppm

Kh 0,25ppm

Nu tillsätter jag dagligen 2g till mitt 58liters (räknar 50liter vatten då sten mm tar upp volym) och det är lika med 6ppm Ca, 12ppm Mg, och 0,1ppm Kh.

Mina värden ligger på;

Ca 455ppm

Mg 1300ppm

Kh minns jag ej exakt, men, 9-10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För aatt vara lite mer specifik när det gäller tillväxten så har Montipora hoffmeisterin ökat sin yta med ca 15-20% och har tvingat tillbaka en annan närliggande Montipora, Caulastrean har format två nya huvuden och håller på att dela sig igen (det var en fragg med två och ett halvt huvud från början), xenian har blivit riktigt tät och det har vuxit upp många nya stammar, Sarchophytonen har format en vidare hatt, knapparna har börjat växa på som aldrig förr, tror det finns jod i tillsatsen också och det ska väl vara bra för knappar och mjukisar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej :)

Jag använder mig av red sea abc+ foundation tillsätter det två gånger om dagen men hjälp av en grotech foderautomat med 28 st små fack i.

har väldigt mycket koraller i mitt 200 liters kar och jag byter 10% i veckan och använder red sea pulvret och har mätat varje söndag i flera månader och haft samma värden varje gång.

Så kortfattat jag är mycket nöjd med denna produkt. ibland får jag tillsätta lite kh på sidan om för det kan vilja på sjunka lite iallafall.

Mvh Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder detta och gjort det väldigt länge. Det fungerar strålande dock har jag hela red sea serien. värdena i karet är bra brukar få buffra extra kh samt lite ca men i övrigt kanon nöjd. Fick lära mig av korallfisken att det ska bubbla o fräsa en stund alltså ej vara placerat mitt i strömmen. Utan på lugnare ställe i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca och mg går utmärkt att blanda, så länge båda är klorider.

Däremot blir det värre om man blandar i karbonater i den, vilket jag antar det är i pulvret.

Så färdiga all-in-one pulver går generellt inte att lösas i vatten för att droppas i.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart formulerade jag mig lite tokigt förut. Det är clorider i abc+ allt har med konsentrationen att göra. men jag rekomenderar sump eller avrinnings box av något slag in tank eller ej spelar mindre roll. slå rakt i karet nä då får man gå på andra produkter. Går att slå i skummaren men man får ta det lugnt så det ej fäller ut eller en värre kommer pulver på någon korall. Men testa slå i typ 10g abc+ i en 50 cl petflaska med vanligt vatten. Blir en imponerande reaktion och värme. Nästan lite så man blir häpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...