Mr_Ewing Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag har en sandvändare som äter som en häst, men den bara magrar av.Kan den ha någon form av tarmparasit och går det att behandla? Citera
j0nas Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Har samma problem med en V. sexguttata. I en amerikansk bok har jag läst att dem ofta behöver en "deworming". Hittar tyvärr inget om avmaskning här på guiden så jag håller tummarna för att någon mer kunnig användare plockar upp tråden Citera
StoffeSwe Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Prova att göra egen fiskmat med vitlök i, jag har läst att det kan hjälpa med tarmparasiter. Citera
Mr_Ewing Postat 25 april 2012 Författare Postat 25 april 2012 Har googlat lite och det verkar stämma - ska frysa ner lite mysis med rejält med vitlök. Citera
greger Postat 26 april 2012 Postat 26 april 2012 Det är vanligt att sand och bottenätare ofta drabbas av inälvsparasiter och magrar av - för en gång skull tror jag att här kan vitlök ha en positiv inverkan Citera
Norberg Postat 26 april 2012 Postat 26 april 2012 Prova Preiz Colly, man låter tex mysis dra i det och matar sen fisken. Har funkat bra för mig på anthias bla.Men då måste ju fisken äta fryst eller annat foder för att det ska funka. Citera
Lasse Postat 26 april 2012 Postat 26 april 2012 Det är dessutom vetenskapligt bevisat att vitlök i fodret tar vissa inre tarmparasiter. Prover på Lax i norska odlingar visar detta. Tyvärr gav försöket en backslash - fisken smakade vitlök....MVH Lasse Citera
Mr_Ewing Postat 26 april 2012 Författare Postat 26 april 2012 Vad matar du med och hur ofta?Den får mat två gånger om dagen - 5-6 dagar i veckan.Jag varvar med mysis, artemia och krill samt lite pellets. Citera
Mr_Ewing Postat 26 april 2012 Författare Postat 26 april 2012 Det är dessutom vetenskapligt bevisat att vitlök i fodret tar vissa inre tarmparasiter. Prover på Lax i norska odlingar visar detta. Tyvärr gav försöket en backslash - fisken smakade vitlök....MVH LasseHehe ja men nu ska inte denna firren läggas i stekpannan så det får gå Citera
Mr_Ewing Postat 28 april 2012 Författare Postat 28 april 2012 Det verkar som att firren har piggnat till lite efter att ha käkat vitlöksmarinerad mysis och artemia i tre dagar.Är ute och simmar mer nu och bråkar med Pacagnaellan - så det är väl ett gott tecken. Citera
Mr_Ewing Postat 30 april 2012 Författare Postat 30 april 2012 Patienten ser väldigt pigg ut idag och har gått upp några gram igen.Känns som att vitlök var en god idé - enda nackdelen är att sumpen stinker vitlök i ett par timmar efter matning Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.