Gå till innehåll

Hur sköta Alcynoium Glomeratum?


Hawkmoon

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Kollade in reeflex angående skötsel av Alcynoium Glomeratum och översatte det som stog på tyska men blev inte mycket klokare för det, anledning till min fråga är attt min nyinskaffade mjukis uppför sig lite underligt.

innan ljuste tänds är alla polyper ute och när belysningen tänds tar det inte lång stund innan de dras in och hela korallen säckar ihop.

Fick en aning via reeflex att den kanske skall stå skuggigt samt även hänga?

Någon som har erfarenhet av denna vackra men tydligen svåra mjukis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades inte riktigt med min, den dog bort efter nått halvår, men jag satte upp den i en skuggig grotta och försökte mata med reef pearls efter att akvariet var släckt. Vet inte varför den gav upp, jag kanske var för dålig med matningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att du har en Alcyonium Glomeratum?

För det är ingen tropisk korall, eller en med symbiosalger heller för den delen. Alcyonium Glomeratum är en läderkorall som är släkt med vår svenska läderkorall Alcyonium Digitatum eller död mans hand. Alcyonium Glomeratum växer runt kusten på storbritannien, är ditt kar inte anpassat till de temperaturerna så vet jag inte hur länge korallen klarar sig hos dig. Annars så lever den på att fånga mat med sina polyper och vill gärna ha det mörkt då den nog lätt kan bli övervuxen med alger annars.

Det låter lite konstigt dock att den säckar ihop sig när det blir ljust. Min tanke är att den inte borde bry sig nämnvärt men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av att hålla denna korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, det är en Alcynomium, Chili varianten skiljer sig på polyperna och verkar annorlunda uppbygd samt att säljaren tittade i sin lista från leverantören och där stog namnet.

Ska prova att flytta den till ett skuggigt ställe.

Matar med Coral Energizer samt Salifert Coral food som f.ö har samma korall på ettiketten på flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog be säljaren kolla upp med sin leverantör igen. Jag har svårt att tro att hans leverantör sitter i Storbritannien och hämtar upp koraller från deras kust.

Korallen på Saliferts flaska är inte en Alcyonium Glomeratum, kolla på polyperna tex. Här är en bild på Alcyonium Glomeratum: http://www.habitas.org.uk/marinelife/species.asp?item=D10250

Glomeratum har helt vita polyper, det verkar alla Alcyonium koraller ha. Kollar vi på saliferts flaskor: http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=299 iofs ganska taskig bild men du ser att de polyperna är inte helvita utan med stora delar med röd färg också.

Om du kan få fram det riktiga namnet går det antagligen lättare att ge skötsel råd om någon haft korallen. Men att ställa den mörkare och mata ofta är nog en bra start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tackar, har flyttat den till mörkare plats längre ner, matar med Coral Energizer, Saliferts Coral food samt nykläckt Artemia, hoppas det räcker åt den lilla gynnaren :smiley24:

Börja med att mata när det just har släckts. När du fåt den att reagera på maten så kan du försöka att trigga den även när det är tänt i karet. Det brukar gå bra efter ett tag. En kompis jag har lyckades få sin solkorall att alltid vara utslagen när han kom hem vi 6-tiden från jobbet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...