Gå till innehåll

Nybörjarfråga


Lenne22

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan.

Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag!

Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på?

Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att läsa på ordentligt, därefter planera.

Det finns en del artiklar här, allt från grundläggande saltvattenskemi till mer specifika saker.

Vill du bygga saker själv, eller vill du köpa plug&play?

Vill du ha koraller eller bara fisk? I så fall, vilka sorter? Både de olika sorternas fisk och koraller har alla möjliga olika krav, och passar inte alltid bra ihop, etc.

Räkna med att koraller gör underverk med kostnader i både drift och uppstart... åt det högre hållet, alltså :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du skriver att du bor i en etta, så vill jag höja ett varningens finger för att saltvattenskar låter en hel del!

jag hade ett sötvattenskar (juwel) som var knäpptyst, men jag har inte upplevt något saltkar som varit helt tyst.

dock går det att få ett kar ganska så tyst, men då får man vara beredd på att lägga en hel del pengar på åtgärder för att tysta ner karet. jag tror inte att "plug and play"-karen är att tänka på i sådant fall (mitt Aqua medic - percula väsnades en del)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag rekommendera Aqua El Reefmax 105 som är plug & play (pray), nästan helt tyst även med två Tunze 6015 streamers i, mitt står i vardagsrummet 1.5 m från soffan och hörs knappt.

Har haft det igång i snart 4mån och inte haft några som helst problem.

Befolkat med 2 Clowner, 2 Eldgobys, 2 Banggaier, 1 mandarinfisk, 2 putsarräkor, samt ett knippe turbosar och gråbenade eremiter, 15 kilo LS, tunt lager levande grus, kör med 10% vattenbyte varje helg samt osmolator för att ersätta dunstat vatten.

Riktigt bra belysning samt inbyggd individuell styrning av lysrören (T5) via digital timer samt digital styrning av temperatur med hjälp av inbyggd tempgivare i sumpdelen samt doppis och fläktar (tysta sådana).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips. Det är ju sant Nike, det får ju inte låta för mkt då kommer jag bli tokig :) men jag har en sov-del, som är avskärmad från resten av rummet. Och det är nog mest på natten man retar sig på lite ljud....

Jag tycker det vore kul att bygga något. Men känner kanske att det inte är bra för mig som nybörjare. Bra tips Christer, ska kolla in den. Om den är tyst så är det ju en bra variant.

Angående koraller och eller fisk, så vore båda kul ihop såklart. Men jag vill hellre "lyckas" än ha koraller som dödar fiskarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog snarare tvärtom: många fina fiskar äter koraller.

Andra koraller är mer känsliga för skit i vattnet = man får nöja sig med ett fåtal fiskar.

Men jo, det är mycket trevligare att ha lite av "allt" i sitt kar.

Ett tips kan vara att börja med mjukkoraller i så fall, dom är lite mer förlåtande med vattenvärdena än de flesta andra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...