Gå till innehåll

Laga sprucket akvarium?


kimholm

Rekommenderade inlägg

Jag köpte för en tid sedan ett beg akvarium, främst av intresse för medföljande teknik, som vid det tillfället var helt och fyllt med vatten.

Från början hade jag ingen plan på att använda burken, men jag kunde inte hålla mig och påbörjade ett litet projekt -- först att limma i ett par BTN Slimline.

När jag därefter provfyllde burken visade det sig att det hade uppstått en spricka längs hela baksidan, från mitten upptill och ned mot ena hörnet (in bakom hörnet med ytavrinning)... och det blev inomhuspool här hemma.

Jag vet inte om sprickan kommit till i frakten eller vid limningen av bakgrunden.

Nu är frågan, vad kan man göra med detta skrot?

Går det att laga? Lappa eller byta hela bakrutan? Är det värt det? Vart gör man det i Uppsala/Stockholms-trakerna?

Köpa nytt måttbeställd burk? (800x600x500) Ungefärligt pris på det inkl. ytavrinning och borrning?

Sälja som terrarium?

Andra idéer på vad man kan göra med detta...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skär bort din BTN, avrinningsbox och limma en ny ruta invändigt - det kommer att fungera alldeles utmärkt och inte kosta många kronor.

Sen är ju frågan om det är värt besväret - det är ändå en del jobb att skrapa rent, rengöra och limma dit allting igen.

Om du ska ha någon som gör det åt dig, så kommer det säkerligen kosta som ett halvt nytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprickan i sig är problemet där, den kan läcka långsamt nedåt under karet även om baksidan är fixad. Kan man få isär de två trasiga halvorna så pass att man kan lägga en bra silikonsträng där skulle det kanske kunna gå att limma en skiva på utsidan. Men det känns riskfyllt.

Jag skulle bytt hela bakrutan, då det är en bakruta kan man lägga stora grova och starka fogar utan att det försämrar utseendet kraftigt om man inte är så bra på att silikona som jag tex :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Jag har själv klurat dels på att,

"Skära bort allt och göra om bakrutan." - Men det känns lite besvärligt och overkill för en gammal burk som jag egentligen inte hade för avsikt att ens använda från början..

dels att,

"Limma på en 'lapp' på utsidan." - Men det känns lite risky..

En tredje funderingar jag haft är att,

Limma en ny glasskiva mellan avrinningsboxen och andra sidorutan, d.v.s. framför den trasiga bakgrunden - invändigt.

Burken är ett hobbyprojekt som står i källaren och behöver inte vara överdrivet vacker..

Vad säger ni om den lösningen..?

-- Hur skär man i så fall enklast bort BTN-bakgrunden, några goda råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte limma utanpå. Check!

Limma inuti - aldrig bra. Check!

Byta hela bakrutan... Jag vet mina begränsningar och inser att jag troligen inte är rätt person att utföra detta.

Så frågan blir då: Lämna till proffs? Sälja i befintligt skick? Göra något annat kul av burken?

Frågan är också -- kan man rädda BTN-bakgrunden innan man ev. kaserar glasskrotet? Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattas info här, hur ser burken ut? Framförallt, är det ram eller helglas? Och måtten, är det samma som du funderar på för ny burk?

Är det ett standardakvarium så är det inte så säkert att det betalar sig att reparera. Kolla i alla fall vad ett nytt kostar och jämför. Är det akvarium med annorlunda mått så kan det vara värt att laga. Är det helglas så är rätt reparation att skära ur den trasiga rutan och byta den. Det är lite pyssel och rutan kostar nån krona men det blir en säker lösning och billigare än ett nytt specialbyggt akvarium.

Har akvariet ram däremot så är det mer tveksamt att byta ruta. Min erfarenhet av att försöka sig på det är att det slutar med att man snarare får byta tre rutor än en, om det går bra alltså. Rutorna sitter limmade mot ramen och det är rakt inte säkert att den rutan man vill byta var den som var sist in. Det brukar bara bli elände. I det läget är en ruta pålagd på insidan helt rätt. Eftersom ramen stödjer har man ju inte samma anledning att vara orolig för hållfastheten som när man reparerar helglas, det räcker i princip med nåt som tätar. Rensa ur lite gammal silikon, skaffa en rimligt tjock ruta som passar innanför vad som är kvar av fogen. stryk lite silikon tunt i strängar över gamla rutan, i synnerhet över sprickan, tryck dit nya rutan och limma omsorgsfullt längs kanterna. Klart så och det blir bra.

Att limma nåt utanpå kan möjligen vara en nödhjälp om det är nån liten skada. För större sprickor är det helt värdelöst, trycket kommer ju inifrån och när gamla rutan bågnar och har sig har inte den nya nån möjlighet att hålla emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakgrunden var det ju också. Är det helglas så skär du ur rutan den sitter på och sen borde det inte vara omöjligt att med kniv och lite lirkande få bort bakgrunden från glaset. Sitter bakgrunden i ett ramakvarium däremot så kan inte jag se hur du skall kunna rädda bakgrunden utan att skrota akvariet helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett helglasakvarium, och måtten är 800x600x500 (special?).

Bifogar lite (dåliga) bilder också.. Sprickan går ifrån mitten av den övre delen av bakrutan, och den "igenom/bakom" avrinningsboxen om det nu har någon betydelse för ev. reparationsförsök.

post-2820-14468925331316_thumb.jpg

post-2820-14468925330656_thumb.jpg

post-2820-14468925330884_thumb.jpg

post-2820-144689253311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...