Gå till innehåll

Högt Ph


Richme

Rekommenderade inlägg

I min iver att höja Ca och Kh, blev resultatet inte vad jag hade väntat mig. Jag har på e.m/kvällen ett Ph på 8,6. Kh ligger runt 11 men Ca har inte nämnvärt gått upp. Ligger runt 360. Mg ca. 1120.

Har jag en skadlig nivå på Ph? Med vad får jag ner det? Vill inte använda Bikarbonat, för då ökar ju också Kh, och den bör väl inte öka just nu.

Har inte tillgång till kalsiumklorid, för att höja Ca. Kan jag enbart använda typ API Liquid Calcium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter du pH? Använder du en elektronisk mätare skulle jag tro att elektroden är kass.

Jag känner flera som krschat sina kar på grund av att de trott på mätvärden från kassa mätelektroder.

Du hade rätt. Tack

Jag rengjorde elektroden i alkohol. Efteråt visade sig vattnet ha 8,08. Dubbel kollade med API test och den visade runt 8.00.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag känner ännu fler som kraschat karen på grund av att de mätt pH med dropptester........

Har du en elektrisk - kallibrera om och mät igen.

Om du kör med kalkvatten - sluta om du bekräftar det höga värdet.

Vad har du för värde innan du tänder upp akvariet?

Hur ser djuren och fisken ut? Verkar de lida frampå kvällen?

De kommersiella preparaten brukar ibland innehålla mer än kalciumklorid så de kan påverka både pH och KH. Försök hitta kalciumklorid apoteken borde kunna ta in det åt dig. Trolig form CaCl (2H2O), E-nummer 509

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...