Gå till innehåll

sera marin Biotop Cube 130


Rekommenderade inlägg

Min LS kom idag. Tidigare i veckan kom refraktometern och streamers. Sitter bara och väntar på LED & skimmer då. D: Hade en mysko gul semigul färg på vattnet före ja la i min LS, en timme efter isättningen försvann det helt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Leddarna kommit för en tid sedan, tyvärr gick en diod och dog av nån konstig anledning, så det blev att beställa ny men nu är rampen igång. Ska försöka ta bilder ikväll bara solen gått ner. Har inget ordentligt scape annu, min LS ligger bara där så som den var isatt. Ska ge mig på att få igång min ATO ikväll, den har suttit oanvänd för länge. D: Mitt största huvudbry förän jag fick igång mina LED var temperaturen i akvariet. Med min 200mm fläkt(styrka 1/3) riktad mot vattenytan och ambient temperatur på 26*C låg akvariets temperatur på 22*C. Utan fläkt upp till 24.5*C. Med 100W LED på max efter en hel dag, med fläkten på 50%, ligger tempen i akvariet fortfarande på 22*C. Lönade sig helt klart att köpa de dyrare kylflänsarna/fläkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

No3 gått ner till 0. Fick en "fragg" av en polare igår. Satte i den igår kväll och idag ser den ut så här:

p6182761.png

Här är ATO flottören och en bild av LED-rampen.

p6152698.png

p6152697.png

Beställde även följande idag:

3st Turbo sp.

4st Trochus sp.

2st blåbenta eremiter

2st rosa-vita rörmaskar

1st Centropyge eibli

Var väldigt nära att beställa en Pterois radiata. Bestämde mig för att ta en lite snällare Centropyge istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sinularia asterolobata.

Fick även en pytteliten Seriatopora hystrix. Tror inte den kommer se bra ut på lång tid, men den lever iaf.

Har också bestämt mig för att utöka min nuvarande LED-ramp med 5x10W 10000K. Har grymt blått/violett ljus om man jämför med andra. Blir då totalt 150W LED. Ungefär 146W "verklig" output på max. På min. skulle de ge ca 42W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit fram till att det antingen blir 5x20W 10000k eller 1x50W 10000k driven på en 100W driver. Idag fick jag mer fraggar. Små men trevliga. Sarcophyton sp., Montipora digitata 02, samt något som tycks vara Montipora capricornis? Bilder kommer då de ser bättre ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reserverade följande koraller. Ska åka och hämta i början av september(Butiken 380km bort).

Euphyllia glabrescens

Euphyllia_glabrescens_2_copy_m.jpg

Seriatopora guttatus

Seriatopora_guttatus_2_copy_m.jpg

Lobophytum sp.

Lobophytum_sp_2_copy_m.jpg

Acropora millepora

Acropora_millepora_3_roosa_copy_m.jpg

Acropora sp. "Bali Green Slimer"

Acropora_sp_2_copy_m.jpg

Seriatopora hystrix

Seriatopora_hystrix_4_vihreae_m.jpg

Caulastrea curvata

Caulastrea_curvata_2_copy_m.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering på tekniksidan.

Kar:

~130l sera marin Biotop Cube 130

Ljus:

DIY 100W LED varav 3x20W är 20000k+457nm, 1x20W 10000k+457nm och 1x20W 420nm UV

Ljusplaner;~100W 10000k LED till.

Teknik:

DIY Auto Top Off

3x2000l/h nanostreamers

BM NAC-QQ skimmer

Original 900l/h + extra 1200l/h returpump från filterfacket

Övriga planer: Ballingmetoden med doseringspumpar. För tillfället inget behov, men om några månader då jag fått mer ljus&koraller behövs det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja. Svårt att fota med bra resultat med bowfront.. Men första bilden ger iaf. en riktgivande bild på vad jag ser. Här körs leddarna på max. Efter det lite bilder på de koraller man får vettig bild på via vänster sidoruta.

p6222966.png

p6222974.png

p6222972.png

p6222971.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan se tillväxt på allt förutom Sarcophyton. Mina macroalger tar sig inget vidare dock. Halimedan mår bra och växer medans C. Racemosa inte alls vill vara med.

Igår kom fisken och mitt CUC. Allt mår bra förutom två av mina Turbo sp.? De ligger stilla utan att suga fast på ytan under sig. :/ Eremiterna är skitkul och fisken snygg som fan.. Bilder kommer senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...