Gå till innehåll

sera marin Biotop Cube 130


Rekommenderade inlägg

Usch, Sera. Aja, får se hur mycket av deras originalteknik som finns kvar efter en tid. Akvariet borde komma imorgon, och salt+annat från sera på fredag.

Modlist:

Ljus:

LED, som det ser ut nu;

Driver 1: 5x 10W 455nm

Driver 2: 2x 10W 10000K 2x 10W 402.5nm 405nm, 1x 20W 420nm

Kylning:

2x Antec Big Boy 200mm TriCool Fan (får se hur det blir, kanske räcker med en)

Streamer:

2x6000l/h

Levande:

10kg LS

Övrigt:

Högst antagligen blir det att byta skimmern, isf. blir det någon av Bubble Magus modeller.

Om en tid blir det också doseringspump(aven den BM) och balling.

Ändrat av Alexander
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att om man har planerat på att använda LED och bättre skimmer från början och är medveten om att ljuset & skimmern är dåliga i akvariet man köpt, och det var planerat från början att dessa skulle uppgraderas ser jag inga hinder för att köpa ett akvarium som i grund och botten är ett bra akvarium. I och med att resten av sera kuben är helt okej och att prislappen var så pass låg(under inköpspris) är jag helnöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Täthetstest på gång. Bytte ut returpumpen till en vettig som jag faktiskt vet att är minst 1000l/h. jämförde trycket med den som kom med i paketet och fast den skulle vara på 900l/h hade den inte helst hälften av trycket som den som jag bytte till. Kommer även att ta bort filtermattan som syns och byta ut till filtersocka.

20120510081.png

20120510085.png

20120510084.png

20120510080.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är exakt likadant som Kulins Boyukar, bortsett från skåpet som är Seras eget(?). Var idag och kollade hemma hos en semi-skum typ som skulle lägga ner sitt saltvattenskar, la in ett bud på allt levande och sten, får se om han nappar.. Tydligen ska han ha haft det till salu ca 10ggr, men altid ändrat sig, nåja.. Han hade mycket mjukisar och några stenkoraller, en fin Centropyge bispinosa och en awesome Pterois som skulle sitta fint tills de växt till sig. Men som sagt, han backar säkert ur.

Har för övrigt skruvat, måttat och haft mig idag. Har bestämt mig för en Bubble Magus NAC QQ. En till ifall det ryms. Öppnade också ljusrampen/locket och det det såg otroligt dåligt designat ut, speciellt värmeavlednings systemet de har.. Blir att riva ut allt, in med LED och nya fläktar. Enda jag kan använda mig av är i princip plexiglaset.. To be continued.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har igår skruvat bort all teknik från "locket". Nu börjar planeringen av kylfläns/fläktar. Idag blev 5st(varav tre är till det här akvariet) Resun Waver-2000 och en refraktometer beställda. Skulle även ha beställt NAC-QQ'en men Taobao är jobbig och låter mig inte konvertera USD till EUR utan måste göra en "ny" beställning på samma sak, denna gång med USD som betalningsvaluta. Den blev för övrigt 280SEK att kosta, med frakt. Via t.ex "billiga" Fishstreet skulle den kosta ca 625SEK med frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska idag beställa LS. awwwww yyeeeaaaa

Nu när jag kollade i akvariet så ser vatnet "mjölkigt" ut, ungefär som om jag skulle doserat EasyLife FFM/motsvarande bakteriekultur. På bottnen har ett tunt lager vitt dammtäcke lagt sig.. Vad är detta? Kan saltet ha så mycket kalk, osv. i sig och inget som förbrukar detta? Saltet i fråga är Sera marin reef salt, altså ett salt med mer stuff i sig än deras basic salt. Bör åtgärdas eller är det ok att skaffa LS?

Fick igår införskaffat en kylfläns, 200x100x25 anodiserad, 1.1C*/W. Hur mycket LED Watt kan man sätta på en sån här med aktiv kylning? För övrigt tänker jag testa med 5x20W istället för ~10x10W, för att få leddarna i ett bättre cluster. Blir sk. "hybrider" med både 10000k och actinic i en diod. 4x hybrid&1x UV, på en dimmer/driver.

Hybrid: http://www.ebay.com/itm/20W-Actinic-Blue-Hybrid-Led-Panel-Aquarium-/270813981122

UV: http://www.ebay.com/itm/20W-420nm-UV-LED-Panel-/270935350932

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker? Hittar båda, EPLEDS EPB4545B-A3 & EPSTAR EDI-EA1143. Båda är på 10-11V&2000mA max. Egentligen finns det ju 3 olika, en 10000k&453nm, 20500K&453nm samt Epistar 20500K&453nm. Enda skillnaderna är parvärdena, som tydligen är högst på Epistar leden. Men då vet man ju inte hur/var dom mätt heller, och om det var lika förhållanden. Kanske man skulle köpa både 10000k varianten och Epistar varianten, så kan jag mäta parvärden och jämföra själv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är den som jag har:

http://www.ebay.com/itm/270813981122?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Den är specad för max 2A, de superactinic vill jag minnas var specad för max 2,2A men jag kan minnas fel på den punkten.

*Edit: Kollade upp det nu, det är tydligen samma ström för dem båda är på 2A.

http://www.ebay.com/itm/EPISTAR-20W-Super-Actinic-Blue-Hybrid-Led-Panel-Aquarium-/220990452654?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33740eb3ae

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...