Gå till innehåll

Hög ljudnivå från avrinningsröret


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag håller på och drar igång mitt 1400-liters akvarium. Det går sakta men säkert framåt. Jag har byggt en sump på 360 liter och en avrinningskammare. Ner till sumpen har jag (tyvärr) bara ett rör, ett 50 mm rör. Upp har jag ett 32 mm rör. En returpump som pumpar 11000 l/h.

Jag testkörde systemet med sötvatten för några veckor sedan. Min fru ( och jag med för den delen) tyckte att ljudnivån var lite för hög. Jag har en durso på 50-röret och det är kulkopplingar på både ner och upp rören. Jag försökte att trimma in durson och kulkopplingarna så gott jag kunde. Det blev ett skapligt resultat ljudmässigt. Men det låter lite uppe från durson och en hel del ner i sumpen där vattnet/luftbubblorna kommer ner. Man vill ju att det ska vara så tyst som möjligt.

Nu funderar jag på om jag ska försöka få till en hävert med ett rör till. En tanke jag har är att dra ett pvc-rör från sumpen, på sidan av akvariet, över akvariet/på akvariekanten och därefter ner i avrinningskammaren. Så att röret sticker ner en bit under vattenytan i avrinningskammaren. Sen använda det befintliga 50-röret med durson som säkerhetsrör och att en mindre mängd vatten går genom 50-röret.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Vad tror ni om denna lösning, skulle det kunna funka ??

Vad tycker ni jag ska ta för dimension på hävertröret ? Själv funderar jag på ett 40-rör med kulkoppling så man kan justera flödet. Eller ska jag ta 32 el 50 mm ?

Häverten måste jag väl dra igång för hand då jag har bytt vatten. Eller finns det någon smart lösning på det ?

För övrigt var det ett rackarns drag på returpumpen, vattnet hann inte rinna ner i sumpen tillräckligt fort, returpumpfacket blev tomt på vatten. Jag fick strypa pumpens flöde till hälften.

Tacksam för svar, synpunkter och lösningar

Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häverten måste jag väl dra igång för hand då jag har bytt vatten. Eller finns det någon smart lösning på det ?

Ja, du vill ha en återstartande hävert... kolla länkad tråd så förstår du nog principen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?9409-Bygge-av-ytavrinningsbox-utav-PVC-r%F6r

Fast om ditt akvarium är borrat i baksidan så skulle jag dela upp röret därifrån istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

En fundering, Om du ändå tänker dra ett rör över kanten är det inte bättre du kör med returen över kanten och använder de två befintliga rören som hävert och backup? Sen tycker jag du ska se till att ta en flevarvig kran för strypningen av häverten (längs ner nära sumpen). Det är lite dyrare, men väldigt skönt att kunna justera utan att det slår så himla mycket direkt.

Nu kanske returröret är draget helt annorlunda så detta förslag inte alls är genomförbart....

MVH

Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet av durso är att de kan ta ett tag att få justerade och precis när håller på att ge upp så plötligt börjar de fungera som de ska och tystnar avsevärt.... Det kan som sagt ta ett bra tag, framförallt så måste man låta den gå lite efter justering innan man märker effekten av det man gjort.

Men jag skulle nog säga ta det lite lugnt och testa dig fram långsamt så kan du nog få durson att tystna rejält!

Samtidigt så är det ett rejält flöde du ska ha och möjligheten till justering är väl störst nu innan karet är helt igång.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne.

Jag var kanske lite otydlig tidigare då jag skrev. Tyvärr har jag bara ett rör med genomföring i botten på akvariet. Det är 50 röret, som tar vattnet från avrinningskammaren ner till sumpen. Det röret har jag en durso på. Returröret (32 mm) går redan på sidan om akvariet, upp över kanten och ner i akvariet.

Nu funderar jag på om jag ska lägga ytterliggare ett rör på utsidan om akvariet och köra hävert från ytavrinningskammaren ner till sumpen. På så sätt avlasta 50 röret och durson. Då skulle 50 röret med durson fungerar som säkerhetsrör och att bara en mindre mängd vatten skulle gå genom detta. Om häverten skulle lägga av så skulle allt vatten gå genom 50 röret. Det är ju ingen fara, det är ju bara att ljudnivån blir högre och det lär man ju märka.

Skulle detta kunna funka tror du ??

Vilken dimension på hävertröret tycker du jag ska satsa på ?? Själv funderar jag på ett 40 rör med en kulventil. Är det för grovt kanske ??

Med vänlig hälsning

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, då förstår jag att du inte har mycket val om du inte vill borra lite själv då ;)

Svårt att säga om 32mm skulle räcka, är ju en del faktorer som påverkar, så det kanske är lika bra att gå på 40mm.

Sen tycker jag ändå du ska gå på en flervarvig ventil för strypning längst ner (du vill ju ha hela rörer fullt med vatten).

Jag menar t.ex. en sån här: http://shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=6921

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca. 6000 liter tryck i returen och ett 32 rör ner som fungerar som hävert.

Om kranen och öppnas mer än 15% så suger den ner som ett avlopp och det blir tomt i ytavrinningen på nolltid. Jag skulle gissa att du skulle behöva strypa ca 50% om ens det.

Det verkar alltså kunna orka med betydligt mer.

Denna lösning är tyst och fungerar väldigt bra. Måste bara ibland justera returpump etc. Men det är värt besväret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...