Gå till innehåll

Ehiems ytterfilter?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Visst går det att använda detta men ej som filter utan mer som ett komplement till att använda den som filterbehållare för tex Aktivkol etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört och läst så har det beskrivits som en "tickande bomb" med vanligt filter i , men jag är bara en nybörjare som inte ens har fått igång mitt första saltkar än så det får du ta med en nypa salt

__________________

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I filtret så fastnar det en massa bakterier "Gifter" kan jämföras med att inte ha vattencirkulation på ett visst ställe i akvariet, då det också samlas "dåliga bakterier alt. gifter".

Sen av någon anledning så ändras vattenströmmen till just det stället och gifterna kommer ut till resten av akvariet, sen är det bara en fråga om timmar om jag fattat saken rätt.

__________________

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isaltvatten har man oftast ingen mekanisk filtrering utan kör bara med den levande stenen.

Om man har tex bio bollar i filtret kan det bildas en massa nitrit som kan släppa ut i karet och det dör.

Detta är en väldigt förenklad beskrivning men stämmer i stora drag sen så finns deet altid personer som har andra erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan fylla typ en ett helt ytterfilter med aktivt kol i typ en 303 blir en J**la massa kol men det går alltså och vilken nytta gör aktivt kol gemfört med andra typer av filter som biobollar makaroner och sånt.

Sen att vattnet skulle stå still inne i ett ytterfilter med biobollar är nog ganska långsökt med tanke å att vattnet pumpas runt med kanske upp till 1000L/H blir nog rätt bra snurr inne i en behollare på ca 10liter.