Gå till innehåll

Ehiems ytterfilter?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Visst går det att använda detta men ej som filter utan mer som ett komplement till att använda den som filterbehållare för tex Aktivkol etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört och läst så har det beskrivits som en "tickande bomb" med vanligt filter i , men jag är bara en nybörjare som inte ens har fått igång mitt första saltkar än så det får du ta med en nypa salt

__________________

MVH Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I filtret så fastnar det en massa bakterier "Gifter" kan jämföras med att inte ha vattencirkulation på ett visst ställe i akvariet, då det också samlas "dåliga bakterier alt. gifter".

Sen av någon anledning så ändras vattenströmmen till just det stället och gifterna kommer ut till resten av akvariet, sen är det bara en fråga om timmar om jag fattat saken rätt.

__________________

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isaltvatten har man oftast ingen mekanisk filtrering utan kör bara med den levande stenen.

Om man har tex bio bollar i filtret kan det bildas en massa nitrit som kan släppa ut i karet och det dör.

Detta är en väldigt förenklad beskrivning men stämmer i stora drag sen så finns deet altid personer som har andra erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man kan fylla typ en ett helt ytterfilter med aktivt kol i typ en 303 blir en J**la massa kol men det går alltså och vilken nytta gör aktivt kol gemfört med andra typer av filter som biobollar makaroner och sånt.

Sen att vattnet skulle stå still inne i ett ytterfilter med biobollar är nog ganska långsökt med tanke å att vattnet pumpas runt med kanske upp till 1000L/H blir nog rätt bra snurr inne i en behollare på ca 10liter.

Sen om det är så himla fel med olika typer av filtermakaroner och liknande varför säljer tex Aqua medic både biobollar och keramiska makaroner för saltvatten och nästan alla färdiga saltvattens filter innehåller just biobollar.

En som inte vet men vet snart lite mer hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att det låter lite konstigt. I filtret står ju aldrig vattnet still och om man gör täta vadd byten så borde aldrig gift halten bli så pass hög. Men men.. Vad vet jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är så att om det skulle bli ett stömmavbrott en timme eller så så finns risken att pumpen går igång igen och då har det blivit en anaeorob nerbrytning i filtret och det vatten som då spolas ut i vattnet är giftigt för akvarieinvånarna.

Det är nog den största enskilda orsaken till att inte ha ett slutet ytterfilter till ett saltvattensakvaríum!

Ett ytterfilter som är slutet bryter inte heller ner de matrester/bajs fullständigt heller och eftersom amoniak nitrit och nitrat är mycket giftigare för salta djur än söta djur så bör man inte använda ett sådant!

Det är skillnad på att avvända ett öppet biofilter eftersom det inte i samma utsträckning riskerar att bli anaerobt! Samt att biofilter i saltvatten oftast används till fiskakvarier som behöver bryta ner stora mängder avfall snabbt, samt att fiskarna är mer tåliga mot sämmre vatten värden än lägre djur!

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Eheims ytterfilter kan nog inte beskyllas för ha stillastående vatten. Blir det strömavbrott så blir det ju ganska stillastående vatten även i akvariet, om man inte har en UPS el. dyl. Då bildas det förmodligen lika mycket gifter i karet som i filtret, inte sant?

Ibland hör man att ytterfilter är nitrat- och fosfat fabriker. I princip lär det ju inte bildas mer nitrat och fosfat i filtret jmf med det som bildas i karet om man kör "filterlöst". Skillnaden är väl att man skickar ut näringen från utblåset direkt i vattnet så den sprids överallt. I annat fall finns den runt de levande stenarna, vilket borde snabba på nedbrytningen och upptagningen mha bl.a. makroalger.

I övirgt tror jag inte att ex. Discus fiskar i sötvatten är mindre krävande vad gäller vattenkvalité än saltvattensfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis som körde ytavrinning till ett sådant filter och det gick bra för honom. Han körde så i 3 år tills han la ner burken.

Mvh Danne

__________________

Är nybörjare, men tillsammans med alla andra så kan jag mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att jag vill ha någon form av filtrering i mitt 40 liters kar utöver levandesten. Ytavrining är inte direkt aktuellt, inte om man tänker på att ta bort en del av övre glaset. Så estetiskt vore ju ett ytterfilter att föredra, tror ni det hjälper karet något? Eller bara är en onödig investering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en bra ytavrining utan att montera ner en massa så finns det en artikel hos Eheim som har numret 3535 ochheter "Surface suction extractor". Den kan du sen koppla påett ytterfilter via en t-koppling. Jag använder den som ytavrining i min lilla burk till en mindre sump och det fungerar perfekt utan att ta mycket plats (ca 5X4cm i vattenyta samt kanske28cm på höjden i akvariet som du bör ha minst i vattennivå). Något att rekomendera till alla nanoakvarister kanske, men observera minimivattennivån. (går kanske att kapa 2-3 cm)

MVH

Simon

PS. Inget bra alternativ för stora akvarier tror jag.

Ändrad av simon den 2003Oktober07 kl 21:42

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den + ett annat rör som suger ut vattnet ur akvariet (OBS!Jag har valt att ej koppla den till någon pump)till sumpen som stårpå samma höjd somakvariet, och i sumpen har jag en returpump med effektreglering som pumpar vattnet tillbaka i karet. Jag kan alltså reglera med returpumpen hastigheten på flödet så det passar precis för ytavriningen. Det funkar för mig. Ha haft det så i bara en vecka i och för sig.

Fast egentligen så ska man koppla den till ett ytterfilter, eller en annan pump (och då får man ha sumpen lite högre än akvariet så som duskrevantar jag).

Den är konstruerad på så sett att om man kopplar den till ett ytterfilter så suger den vatten från vattenytan + botten (via en ventil). Använder man den som jag gör (utan pump på) så är bottendelen stängd och vatten rinner in fritt från vattenytan endast. Det är därför jag har ett litet extra rör som komplement till sumpen. Jag använderden alltså inte så som man ska men det passar migsmiley1.gif

Den kostar ca 400 kr i handeln.

MVH Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den hos Bromma Zoomarknad tror jag det heter, av en slump så såg jag den på en hylla och slog till.smiley1.gif

Men alla affärer kan ta hem Eheim grejer till dig, det är bara att gå till närmaste butik som har akvarier(nästan). OBS! Den har inte någon stor effekt utan är mer avsedd som komplement till annan överinning, det är mest till för att ta bort hinnan och annat som annars bildas på vattenytan.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

jag var också förvirrad angående det när jag startade karet (är

nybörjare jag med), det lät skumt utan filter men det fungerar alldeles

utmärkt måste jag säga.. jag har en Juwel akvarium med en inbyggd

innerfilter (hade jag vetat det jag vet nu då hade jag aldrig köpt det

karet jag har, men det får jag ta när det är dags för uppgradering) som

efter att ha frågat här i förumet har jag fyllt med LS..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterfiltret hjälper till att bryta ner ammoniak och nitriten precis som i sötvatten men däremot blir nitraten kvar vilket påverkar saltkarets invånaremer än sötvattnets. Så har jag förstått det i varje fall. Det finns även nitratfilter som kan användas för att bli av med nitraten. Dessa "laddas" med svavelkulor. Zeolitska också kunna ta bort nitraten även om många medlemmar här inte har fått det att fungera.

Andra sätt att bli av med nitraten är att skaffa en effektiv skummare som tar bort överskott av protein innan det omvandlas till ammoniak-nitrit-nitrat. Ett annat sätt är att göra regelbundna vattenbyten. Aktivt kol anpassat för saltvattensbruk ska nog också hjälpa till.

Jag tycker också det verkar konstigt att man inte har vidarutvecklat ytterfilter (vad jag vet) för att effektivt kunna ta bort nitraten också, men det kanske kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...