Gå till innehåll

Ehiems ytterfilter?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Hellberg

Är inte olika koraller olika känsliga för gifthalter i vattnet? Givetvis kroknar väll även de starkaste om det blir en chockartad höjjning. Men är det inte så att vissa koraller (tex vissamjukkoraller?smiley5.gif.)inte trivs i super rent vatten?

Skulle man inte kunna fixa så att ett ytterfilter inte går igång igen automatisktefter det att strömmen kommer tillbaka vid ett eventuellt strömavbrott? På så sätt kan man ju ta hand om det när man kommer hem.

Levandesten må vara fantastiskt och revolutionerande på alla sätt, men det måste ju gå att hitta något annat sätt också. smiley1.gif

I ett rent fiskakvarium skulle det alltså vara möjligt med en skummare och ett ytterfilter precis som i sötvatten, korrekt?

Jag är ingen rutinerad salträv som många andra här på forumet, mest lite funderingar jag fick när jag satt och läste denna tråden. smiley1.gif

Det e väll bara å testa själv igentligenantar jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Se där, det skulle ju kunna vara en lösning.

Problem nummer två, det har ju ryktats att plastlsangarna skulle släppa det medlet som gör dom mjuka i kontakt med saltvatten förlänge. Å även om invånarna mot förmodan skulle överleva så borde ju det göra slangarna bräckliga å kanske riskera spricka? Men det skulle väll gå att lösa med PVC rör istället för slang?

Vad skulle vara lämpligast som filtermaterial då? Vadd, bio bollar, makaroner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett Fluvalfilter 404 till mitt akvarie på köpet. Frågade också lite olika människor om man kunde fylla det med "makaroner" eller liknande och fick mestadels negativa svar. Någon gav mig rådet att i så fall fylla med levande sten i småbitar.

Mina egna tankar gick kring varför inte bakterierna som växer i "makaronerna" skulle fylla samma funktion som de i LS? Varför då inte låta filtret också fungera som en LS?

Jag fyllde 75% av filtret med "makaroner" och resterande 25% med filtervadd. Har kört akvariet i några månader nu utan några dödsfall, däremot med lite hög andel av kiselalger. Ett tidigare inlägg påstod att filtret alstrade fosfor, och det kan kanske förklara anledningen till varför.

Har noll nitrit, däremot en kvarstående nitratmängd motsvarande 10-25 trots vattenbyte.Skall ju tillägga att jag bara har fisk i karet, 300L och ca 15kg LS, ingen skummare.

Den enda nackdelen med ytterfiltret än så länge är att vadden täpps igen på 14 dagar, så en viss rengöring krävs.

Har nu reduceratandelen filtervaddtill minimum och lagt i Rowaphos för att se om mängden alger minskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...