Gå till innehåll

Heskes lilla köksakvarium


Heske

Rekommenderade inlägg

Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen.

Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö.

Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt.

Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag....

post-6576-14468925532094_thumb.jpg

Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är det något och stoppa tillbaka eller bättre och köpa nytt? Vad ska man satsa på där isf?

post-6576-1446892553238_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det inte ett clownhotell? De är på 58L har jag för mig. När jag hade clownhotell så använde jag biobollarna (det gör jag även i mitt nuvarande Percula 120) men keramikmakaronerna plockade jag bort för det fastnade en del skräp i dem och jag tyckte de var svårare att hålla "fräscha" än biobollarna. Båda gör nytta om de används som de ska och det finns ingen anledning att köpa nya om du redan har. Se bara till att tvätta av dem så de inte är skitiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, det står Guppy på den lilla skylten nere i hörnet :) Men storleken är nog densamma, fick detta till 56l efter en slarvig mätning.

Då blir det nog till och skaffa några fler bollar, dom andra påsarna va för krångliga och plocka ut så det lär aldrig bli gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är bakgrunden limmad, några ls är också dit limmade på bakgrunden som klippor. Min "revpelare" är på plats och den levande sanden är i. Fyllde på med hälften gammalt vatten (från det andra akvariet) och hälften nytt. Bilder kommer nån annan dag när diset lagt sig....

Någon som vet hur högt med vatten man ska ha i dom här karen? Fyllde på tills jag tyckte det va lagom men skummaren verkade inte gilla nivån för den fyller koppen direkt med vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är original... har inte brytt mig så mycket eftersom den ändå inte ska va igång när vi ska försöka driva upp clowner. Följde med en annan skummare också, men får ta tag i det senare.

Första prio är att få igång bättre ljus. Måste ha 1-2 nya lysrör och så fungerar inte månljusdioderna. Sen är det ju en nackdel att man inte kan koppla dom separat på en timer, så funderar lite på att byta ut alltihop mot nån liten billig led-ramp om det går och hitta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det börjar bli tråkigt att bara gå och kolla på ett tomt kar... Nån som har några bra tips på fisk (eller annat levande) som jag kan stoppa ner i karet men som ändå inte skulle äta upp alla clownägg när det blir aktuellt och föra över dom hit??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fiskarnas trivsel och välmående är det nog bättre att tänka långsiktigt. Köp det som du vill ha permanent. Om nu det lilla karet skall vara till att föda upp clownyngel så är det kanske bättre att det är helt utan vare sig sand eller sten så det är enkelt att rengöra mellan gångerna. Är karet för att ha yngel och andra djur samtidigt så blir det ju ingen större skillnad mot det stora karet.

Kanske inte lika kul, men då är det kanske bättre att strunta i clownynglen i just detta karet och skaffa ett till där du kan ha enbart yngel i. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, då hade nog flickvännen blivit lycklig ;) Nä, levandesand och ls är redan i så det får det fortsätta med. Karet är tänkt till clownerna men hade varit kul om man kunde ha något annat levande i samtidigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm så är det väl. Har funderat lite på att lägga nån form av håv/strumpa över stenen så äggen får va ifred tills dom kläcks iaf. Sen funderade jag lite på och ta en petflaska eller genomskinlig platsburk istället och borra en massa hål i och ställa över stenen... men det kanske hindrar cirkulationen för mycket?

Eller så får jag helt enkelt ta det lugnt och nöja mig med ett tomt kar så länge -ger upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...