Gå till innehåll

Heskes lilla köksakvarium


Heske

Rekommenderade inlägg

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack :) Jo det va lite av en besvikelse :( Hoppas visserligen fortfarande att den bara gömt sig nånstans där jag inte kan se och att den kommer fram om några dagar, annars fattar jag inte var den har tagit vägen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det 2 sandsjöstjärnor till stora karet och så tog jag hand om en stackars skadad sjöstjärna till det lilla. Hade blivit av med ena benet, antagligen till en gylta som gick i karet. Väl hemma ramla ner från något den klättrat upp på och bröt av hälften på ett annat ben så nu har den tre hela och två halva ben. Får väl se om den klarar sig, såg inte jättepigg ut :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

It back!!! Min försvunna fisk har kommit tillbaka :) Ingen aning om var den har gömt sig, men har letat överallt utan att hitta den...

Förutom där den faktiskt var då. ;)

Kul att den var kvar, roligt med glada överraskningar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krille: jo så är det, trodde bara jag kollat på alla ställen där den skulle kunna va...

Fredrik: Jodå, stannade pumpar och skummaren och kollade ner överallt med ficklampa men inget där heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat var din försvunna fisk har varit.

Den gjorde ett besök i det andra karet sa han men trivdes inte där, så han flytta tillbaks.

Han tyckte det var lugnare i köket, är ju ingen som använder det sa han-haj-

Kul att den dök upp igen.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat var din försvunna fisk har varit.

Den gjorde ett besök i det andra karet sa han men trivdes inte där, så han flytta tillbaks.

Han tyckte det var lugnare i köket, är ju ingen som använder det sa han-haj-

Kul att den dök upp igen.

MVH/Glenn

Hahaha, knasboll :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Igår kväll upptäckte jag att min fungia ramlat ner från "hyllan" där jag haft den. Tänkte att det va väl den nya streamerpumpen som e lite för kraftig och stängde av den över natten. Men i morse när jag kollade till akvariet igen så låg den 5-6cm ifrån där den va igår kväll...

Kan fungian ha flyttat på sig själv?? Eller är där nån i karet som varit på den och släpat runt på den??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sjöborre? I såfall är det den som flyttat fungian åt dig. Jag tror inte fungior kan flytta sig själva, min har aldrig flyttat sig. Men mina eremiter och sniglar flyttar ibland saker åt mig. Dock tror jag inte att en eremit eller snigel kan flytta en fungia :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungia är ett av få korallsläkten som kan flytta sig "medvetet". Livet börjar som en larv som simmar. Den sätter sig fast uppe i ett rev på en sten där den sedan växer till. Vid en lämplig storlek lossnar den och ramlar nedför revsidan till sandbotten utanför revet där den flyttar sig till en lämplig plats.

I akvarium kan så väl mindre som riktigt stora flytta sig på en slät botten. Sand eller glas eller kalkalger på glas. Jag har haft fungia på ungefär 8 cm i sådana plasttråg man köper kött i (flintastek). I det hade jag sand till 1 cm från kanten. Där klättrade en Fungia och en Cycloseris ut.

De är inte särskilt snabba men ett par decimeter klarar de på en dag. Fungia kan inte fända sig rätt om den hamnar upp och ned. Större exemplar skall kunna knoppa av småttinger på kanten men jag har aldrig velat prova. Den stora korallen dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sjöborre? I såfall är det den som flyttat fungian åt dig. Jag tror inte fungior kan flytta sig själva, min har aldrig flyttat sig. Men mina eremiter och sniglar flyttar ibland saker åt mig. Dock tror jag inte att en eremit eller snigel kan flytta en fungia :)

Nä, ingen sjöborre i detta karet. Men den i det stora brukar möblera om lite för mig... har tex för tillfälligt stulit en hysterixfragg och gömt den så jag inte hittar den...

Fungia är ett av få korallsläkten som kan flytta sig "medvetet". Livet börjar som en larv som simmar. Den sätter sig fast uppe i ett rev på en sten där den sedan växer till. Vid en lämplig storlek lossnar den och ramlar nedför revsidan till sandbotten utanför revet där den flyttar sig till en lämplig plats.

I akvarium kan så väl mindre som riktigt stora flytta sig på en slät botten. Sand eller glas eller kalkalger på glas. Jag har haft fungia på ungefär 8 cm i sådana plasttråg man köper kött i (flintastek). I det hade jag sand till 1 cm från kanten. Där klättrade en Fungia och en Cycloseris ut.

De är inte särskilt snabba men ett par decimeter klarar de på en dag. Fungia kan inte fända sig rätt om den hamnar upp och ned. Större exemplar skall kunna knoppa av småttinger på kanten men jag har aldrig velat prova. Den stora korallen dör.

Mycket intressant Stig, tack så mycket :woooow: Då är det väl bara och vänta och se var den kommer trivas bäst :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, ingen sjöborre i detta karet. Men den i det stora brukar möblera om lite för mig... har tex för tillfälligt stulit en hysterixfragg och gömt den så jag inte hittar den...

Haha. Måste skaffa en sån kleptoman, det är ju ett fantastiskt roligt beteende! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Måste skaffa en sån kleptoman, det är ju ett fantastiskt roligt beteende! :)

Jo dom är verkligen roliga :) Men tycker fortfarande att det va bäst när den plockat upp skalet som min putsarräka ömsat! Just nu är jag däremot lite irriterad på den, skulle ju sälja fraggen som är borta....

Du får skriva lite tydligare, jag läste, började undra:

"Igår kväll upptäckte jag att min fruga ramlat ner från "hyllan" där jag haft den...."

MVH och glad midsommar/Glenn

Men Glenn, har du redan varit och smuttat på snappsen?? ;)

Min frugas hylla är precis där den ska va :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...