Gå till innehåll

Försäkringar


jensen_muu

Rekommenderade inlägg

Tja.

Pratade med mitt försäkringsbolag idag angående hemförsäkringen och mina akvarier, hon jag pratade med sa att den täcker allt utom korallerna (har någon form av tilläggsförsäkring), vilket fick mig att tänka hur har ni andra det med era försäkringar? täcker dem allt i akvariet, akvariet det runt om osv osv..

Jag har Länsförsäkringar och tycker dem är bra, men fick mig en funderare när hon sa att korallerna inte täcks utav försäkringen, eftersom många koraller kan vara riktigt dyra ( inte för att jag har något dyrt i mitt akvarium as we speak men ändå, kan ju bli dyrare när man får ordning på akvariet och kommer på hur allt funkar och hänger samman)

Och hur ska man räkna korallerna är det en växt eller vad räknar man dem som??

Vet inte riktigt om det är här jag ska posta detta, men moderator får gärna flytta till rätt plats om dem vill :)

Mvh sebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag pratade med Länsförsäkringar för nått år sen så sa de att det täckte allt, så det verkar som om det beror på vem man pratar med. Dessa inlägg skrev jag den 4/5 förra året efter två samtal med dem. Skulle så klart ha bett att få det skriftligt.

/Madde

Jag har Länsförsäkringar, men missade att fråga om strömavbrott, frågade bara om karet spricker. Jag ringer dem igen och återkommer med vad som (enligt den jag talade med) gäller.

/Madde

Pratade med Länsförsäkringar igen, denna gången en kvinna på skaderegleringen. Hon hade väldigt svårt att hitta uppgift om detta, vilket visade sig bero på att de nyligen hade gjort om villkoren. När hon hittade rätt, sa hon, att de nu skulle täcka skador i karet även vid strömavbrott, hon tog "Gudrun" som exempel.

Jag frågade om det gäller även om det blir elfel i bara vårt hus, och vi är bort, även det skulle det täcka.

Jag frågade också vad som händer om nån teknik, typ doppvärmaren, skulle "koka" karet (vet inte om det kan hända, men), då skulle de också ersätta fiskar och växter.

Skickar också med en text från deras villkor angående läckage:

"F.2.2. Läckage

Försäkringen gäller

För skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:

• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter

ersätts"

Det kan vara så att strömavbrottsdelen och "kokningen" går under tillägget Allrisk villabyggnad.

Ta inte detta nu som 100% fakta, men enligt kvinnan jag pratade med, ersätter de innehållet i akvariet i alla tre senariona. Jag sa att de i så fall antagligen kommer att få några nya kunder. :) Men kolla med dem själva om ni funderar på att byta!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har länsförsäkringar själv.Dom var hem till oss och prata försäkringar då vi nyss köpte vårat nya hus 2 år sedan.Hon var impad av akvariet och vi prata om försäkringar runt det.Hon sa dock om jag kom ihåg själv att akvariet skulle vara utfört av en fackman och att det inte skulle gälla om jag limma/borra akvariumet själv.Dom ersätter skador men du får inte betalt för akvariet och fiskar vad jag förstod.Dock skall jag försöka ringa denna persson om jag hittar namnet bland papprena och be få det skriftlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min försäkringsperson på LF ville att jag skulle ha en 5 cm träskiva under akvariet.Har ni hört något liknande? Men jag har nu 4 kantiga träbitar under de fyra benen så att trycket fördelas ut.Mitt gamla parkettgolv är ett skämt. inte för att det låter men för att vissa träbitar känns lite..Mjuka..Jag skulle aldrig ställa ett akvarium med bara tassarna på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...