Gå till innehåll

vattenflöde genom olika rördimitioner, hjälp :)


Reuben

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Har precis fått hem allt jag behöver nu till min autozeo reaktor som jag ändrat designen på lite grann o undrar lite grann hur mycket vatten 25mm resp 32mm rör släpper igenom innan det blir flaskhals.

Systemet kommer bygga på en closed loop och jag funderar om jag kan få alla pumparna att gå på ett returrör eller om det behövs två.

Gäller samma principer med vinklar även här eller är max flöde max flöde oavsett vinklar och böjningar i röret?

Stort tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt kan man säga att ju klenare rör man har desto större blir mottrycket i rörsystemet med samma pump inkopplad. När mottrycket är större kommer flödet att minska. Så ett likadant draget rörsystem som är 32 mm har ett högre flöde än ett exakt likadant i 25 mm.

Ju fler böjar du har i ett system desto lägre blir flödet. Hur mycket mindre det blir beror på många faktorer, såsom dimension, tryckhöjd, typ av pump osv.

Så om du kan berätta lite mer om ditt system ger jag gärna mer exakta värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

tack för svaret

Extremt dålig paintbild här, men förklarar nog tanken: Tkopplingar där uppe är en 32mm jag blev bara lite fundersam på om den skulle klara av att släppa igenom ~5000l/h eller om jag skall byta ut den mot 2x 32mm 90graders istället, dock blir det en mycket klumpigare lösning då.

post-5317-14468925594241_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret är 50cm hög, pumpen i till vänster är en aquabee 5000, och pumpen till höger är en Sicce 3000l/h pump med en nålhjul installerad (den skall skapa lite skum i reaktorn en kort period) så jag vet inte riktigt hur mycket den kommer blåsa in men i tester så tillför den en del tryck iaf. upskattar ~1500l/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite lurigt att räkna på T-kors, men jag tror att det hamnat hyffsat rätt i alla fall.

Om vi börjar med rörsystemet med ett gemensamt T-rör:

DN32 ger ett totalt flöde på ca 5000 l/h

DN25 ger ett totalt flöde på ca 4500 l/h

Kör du med separata insug med varsin böj istället blir det så här:

DN32:

Sicce ger ca 1450 l/h

AquaBee ger ca 4500

Totalt: 5950 l/h

DN25:

Sicce ca 1300 l/h

AquaBee ca 4000 l/h

Totalt: 5300 l/h

Observera att detta är bara rent teoretiskt och det riktigt flödet blir nog mindre pga påväxt i rör, övergångar mellan rör och pump osv. Men det ger ändå en fingervisning om vilket system som är effektivast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...