Gå till innehåll

Trött på alger!!!


Cherox1

Rekommenderade inlägg

Nu blir jag trött på alla dessa alger... Har haft problem ett tag med "håriga" stenar, men jag noppar dom och håller de i schack så de försvinner eftersom... Men nu ni så har de börja blomma grönt på botten.... Nu tänkte jag bara höra, eftersom att jag inte har någon duktigt "sandvändare" i tanken att om jag vänder sanden nån gång uti mellan och kanske matar mindre... tror ni det hjälper...? Ser ut som en grön liten gräsmatta på botten.... Vad tror ni? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden är OK... Är iofs lite osäker på det här med KH... Vart ska det ligga ungefär? Har ett KH på 9... Bra/dåligt? Tycks ha läst mellan 8 och 12 men det kanske är galet... Vi har funderat på att införskaffa några arbetare, du kanske har några bra tips på duktiga ena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En variant är ju att ta bort sanden tills du har fått bukt med algerna. Min städpatrull består av en salaris, 14 turbosniglar, några eremiter, och 3 kirurger. Samt en grön ormis i sumpen. Jag har inte haft en alg i akvariet på 3 månader, jag kör inte ens med fosfat remover längre. och jag har inte tömt skummarkoppen på 3 veckor.... samtidigt som jag matar 2 gånger om dagen. och jag har ett kh på 8.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sandvändare har jag: 1st Valencienna puellaris http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=220

Väldigt effektiv och 3st Astropecten polycanthus http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=572

Cleaning crew: Xst turbosar, Xst astrea, Xst eremiter , 1ströd och 1st blå linka, 1st Diadema http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=591 (som städar undan mina kalkalger hehe) samt massa olika sniglar som följt med LSen.

Gräsklippare: 1st hepatus, 4st trigostegus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
En variant är ju att ta bort sanden tills du har fått bukt med algerna. Min städpatrull består av en salaris, 14 turbosniglar, några eremiter, och 3 kirurger. Samt en grön ormis i sumpen. Jag har inte haft en alg i akvariet på 3 månader, jag kör inte ens med fosfat remover längre. och jag har inte tömt skummarkoppen på 3 veckor.... samtidigt som jag matar 2 gånger om dagen. och jag har ett kh på 8.

att inte tömma koppen på 3 veckor är ju bara dumheter :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ca 3cm skum i botten på koppen som är halft intorkat, och skummaren en mce 600 är det inget fel på. och ingen nitrat. 120kg ls verkar göra susen.

Jag konstaterar bara att mitt kar funkar utmärkt. men jag vet knappt varför. för 6 månader sen hadde jag bara en stor grönsaks odling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Jag har fått ca 3cm skum i botten på koppen som är halft intorkat, och skummaren en mce 600 är det inget fel på. och ingen nitrat. 120kg ls verkar göra susen.

Jag konstaterar bara att mitt kar funkar utmärkt. men jag vet knappt varför. för 6 månader sen hadde jag bara en stor grönsaks odling.

Tvivlar inte på att ditt kar funkar utmärkt klubbsson! :smiley17: Algfritt är alltid kul, det är alltid kul när det går bra ! :glad: Men skummaren kanske skulle lyckas trycka upp mer om du rengjorde koppen lite oftare. Undersidan funkar ju som stigningsrör och kletar fort igen annars. bara en tanke dåra... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, algerna försvinner. Fungerar skummaren bra och man har tillräckligt med LS och bra osmosvatten försvinner det . (Men det tar ofta ett havt år eller mer).

ja har 80 kg till 500 L.. :smiley5: kör osmos.. 4 firrar å lite koraller..

har en shorty 5000 som inte skummar nått alls, bör väll iof inte skumma så mycke när man inte har nån fisk som skitar ner..?

karet vart igång i 4,5 månad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det verkar bra. Har du silikat i osmosvattnet?

Men den näring som är bunden i algerna verkar gå runt i flera generationer innan skummaren fått ner halten tillräckligt.

Jag tror det ordnar sig om du bara har is i magen och inte börjar köpa en massa fisk.

Det är fisken som skiter mest. Det är lugnt att sätta i Caulerpa. Det är de som svär över den men det går skapligt att rensa för hand, och när du tror att algfasen är över kan ett par kirurger fixa resterna snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...