Gå till innehåll

Martin och Erikas 300 liters


Rekommenderade inlägg

Förlåt mig fader för jag har fuskat.

I fredags gick kosan mot Östergötland för att hämta hem ett 300 l kar med massor av levande (tack Joni för en bra affär). Inget går väl någonsin som man tänkt sig så en pvc-detalj blev kvar i Linköping och jag lyckades lura mig själv att jag hade läck i systemet. Det var som tur var inget som läckte utan bara en sömndrucken halvfärdig ingenjör som hade glömt bort att kontrollera att vätskenivån i karet inte var högre än avrinningsröret.

Nu är i alla fall karet på plats och allt levande är nerknökat. I väntan på ovan nämnda pvc-detalj har jag skummaren ganska okänsligt nermosad direkt i karet eftersom att jag inte dragit igång sumpsystemet ännu.

Jag har inte fått någon som helst känsla för det här med att fotografera akvarier ännu men jag slänger väl upp en bild ändå. Om inte annat kanske någon med bättre kunskap på ämnet kan komma med några vettiga tips.

Vad gäller fusket så menar jag naturligtvis att jag köpt ett komplett kar och inte startat från början. Jag är hur nöjd som helst i alla fall och jag hoppas att jag kommer att få utvecklas tillsammans med karet.

post-6644-14468925641697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag friskat upp minnet på fotofronten en aning så jag har lyckats prestera några snäppet bättre bilder. Man lyckas inte alltid fota det man vill men det är väl bara att satsa och hoppas på det bästa. Nåt fastnar alltid.

post-6644-14468925645118_thumb.jpg

Det här är vad som presterats såhär långt. Clown i cladiella är min personliga favorit.

MVH

Martin

post-6644-14468925644108_thumb.jpg

post-6644-14468925644286_thumb.jpg

post-6644-14468925644505_thumb.jpg

post-6644-14468925644688_thumb.jpg

post-6644-14468925644926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte lite så. Jag är faktiskt riktigt nöjd med revet. Det mesta verkar må riktigt bra dessutom. Det är bara min strigata som verkar lite ledsen. Jag tycker den tunnat ur. Vi får se om den hämtar sig. Det är lite tråkigt för det är en tjusig firre med en hel skopa personlighet.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yey!!! Nu är systemet igång. Pvcdetaljen ur första inlägget anlände med posten så jag har stått och slabbat med sump och grejer idag. Kul var det och nu känns det äntligen komplett. Strigatan har jag inte sett röken av så det är tyvärr kört för honom. Tråkigt men man kanse får räkna med någon förlust vid ett sånt här projekt. Lite kiselalger har börjat kika fram på sanden men jag hoppas på att det ska lösa sig om jag lyckas få ner fosfaten.m

Mvh

Marti

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet puttrar på även om det visade sig svårare än jag trott att få balans på in- och utflöde i sumpen. Nu tror jag i alla fall att jag fått ordning på det även om jag sov väldigt oroligt i natt. Igår skrev jag terminens sista tenta och för att fira detta åkte jag till akvariemiljö och shoppade loss. Jag kom hem med en euphyllia och en eldstjärtsgoby. Båda verkar trivas bra fast det är en liten clownrackare som bråkar lite med gobyn. Han ger sig nog snart. Jag har tagit lite nya bilder och jag presenterar nedan ett urval.

post-6644-14468925678261_thumb.jpg

MVH

Martin

post-6644-14468925676955_thumb.jpg

post-6644-14468925677198_thumb.jpg

post-6644-14468925677515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ledsnar man på att justera in- och utflöde ur sumpen? Jag är asnojig så jag tittar ganska ofta om nivån ändras. Jag tycker att den gör det hur jag än skruvar. Bör man kanske plocka isär rördragningen och ge kulventilerna en omgång? Just nu är de lika känsliga som en genomsnittlig duschblandare.

Mvh

Martin

Ändrat av MartinForsström
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fallit för frestelsen och köpt på mig lite mer Euphyllia. Jag slog även till på en sandvändande sjöstjärna. Jag tänkte att den skulle kunna fylla min djupt saknade strigatas plats. Puellarisen vägrar prompt att befatta sig med högra sidan an karet så där har kiselalgerna fått bra fäste. Min watchman har börjat våga sig fram nu igen. Han har varit väldigt grinig efter flytten och mest legat och tryckt under en sten. Nu ligger han och spanar och snart lär han väl återuppta sina försök att flytta ihop med pistolräkan. Två bilder ska jag slänga upp också tänkte jag.

post-6644-1446892573233_thumb.jpg

Allt för idag.

post-6644-14468925732104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igårkväll kunde jag bara inte hålla fingrarna borta så jag tog och möblerade om i karet. Eftersom att den senaste scapen styrdes upp mellan klockan tre och fem på en lördagsmorgon så lämnade den en dela att önska. Bland annat så hade två fina knappkolonier förpassats till karets bakkant. Nu syns allt och jag är väldigt nöjd mer resultatet.

Jag var tvungen att fotografera lite men vattnet ser fortfarande lite muggigt ut efter ommöbleringen.

post-6644-14468925786882_thumb.jpg

post-6644-14468925786462_thumb.jpg

post-6644-14468925786683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...