Gå till innehåll

Sumpritning, ser detta okej ut?


engwall.mathias

Rekommenderade inlägg

Det känns onödigt lyxigt att ha en egen sektion där vattnet kommer ner i sumpen. Man kan gott låta röret mynna ut i skummarsektionen. Själv förespråkar jag att ha osmosvattnet direkt i sumpen, med möjlighet till "flowback" om sumpen överfylls... Det är ju också bra om allt vatten som kommer från akvariet vid strömavbrott ryms utan att vattenytan där skummaren står höjs, så att skummaren inte skummar över när strömmen kommer tillbaka. Kolla gärna designen på min sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiffe - Kommer inte vara så mycket vatten, ritningen är inte i skala :)

petnym - Enda anledningen till att jag har ett eget fack är att jag ska "komma åt" ytvattent hela tiden. Ska eventuellt ha biobollar i första facket så att en del av skiten tas upp av biobollarna. Såg din sump, riktigt hightech och väldigt snyggt jobb. Såg faktiskt den filmen dagen innan jag postade det här men den är för avancerad för mig.

Sumpen jag nu byggt kommer att vara på ca55liter och min "view" tank ligger på 220liter. Tack för era synpunkter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut.

Jag hade vänt på bafflarna så vattnet går under-över-under, annars finns risken att det följer med bubblor från skummarfacket.

Kanske tom ta bort den sista baffeln, finns egentligen ingen anledning att ha den om man låter vattnet gå under den första.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Den nivån du ritat in längst till höger är den nivån du får i skummarfacket. I detta fall är det är alltså den sista skivan som bestämmer den nivån.

Nivån i sista facket blir därimot anings lägre när pumpen är igång och sjunker när vattnet dunstar bort. Så det är där du ser avdunstningen tydligast.

Skaffar du en automatisk påfyllare så sätter du lämpligen sensorn där.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte nästan det men var inte helt 100. Tack för svaret Janne. Jag har försökt bygga en automatisk påfyllare MEN hittar ingen som säljer någon nivåvakt. Eller rättare sagt en som fyller på när det är slut isället för dom som säljs till länspumparna.

Tack igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...