Gå till innehåll

Göra rent kalkavlagringar???


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Citronsyra är bra och skonsamt, ta en balja och fyll med vatten och lägg i pumparna och allt annat. Så häller du i citron syra pulver i den. Hur mycket vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera men det är ju inte dyrt och knappast hälsovådligt så det är väl bara testa sig fram.

Du kan antagligen fylla karet med vatten och läsa citronsyra i det med, ingen aning om dosering där heller. Men det är ju bara testa.

Sedan så borde det gå lätt att skrubba bort kalkavlagringarna.

Det går nog använda andra sura ämnen med, kanske ättika och liknande. Men jag gillar citronsyran så jag håller vid den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid kört med ättiksbad för att få rent pumpar och annat. Det har alltid fungerat bra och pumparna är som nya efter ett dygn.

Har hört att ättika kan slita lite på pumpar man jag har inte märkt något på mina pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder ättika så kan du sila den genom ett kaffefilter när du är klar och sedan använda den nästa gång igen. Citronsyra köper du på burk i närmaste Färgbutik. 5-10 matskedar på 10-15 liter vatten brukar jag använda om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...