Gå till innehåll

Jag har ingen sump behöver jag det ;)


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Du kan alltid skaffa dig en överriningsbox. Då behöver du inte borra i akvariet! Sump behöver man inte. Det är mest bara för att gömma skummare, fosfatremover och annat som inte är så fint att ha i akvariet. Det har iofs många andra fördelar men absolut ingenting som du måste ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej är ditt akvarium stort, tänkte mer vilka mått det har ifall du kanske kan köra en sump som är inbyggd i akvariet? Oftast så räcker det med en skummare och en pump som pumpar tillbaka vattnet från den inbyggda sumpen.

Med vänlig hälsning, Christian

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du pumpar upp vattnet från sumpen till karet med en pump, och låter en överrinningsbox eller en borrad lösning se till att vattnet rinner tillbaka ner i sumpen på så sätt får du cirkulation mellan sumpen och karet.

Det kan vara bra att veta hur mycket utrymme du har under karet så du vet hur stor sumpen kan vara, tex min gamla sump tror jag var på 120x35x35cm

Hur sumpen skall se ut är upp till var och en, men oftast en del för skummaren med en bubbelfälla till övriga delen av sumpen, och jag har alltid haft fack för osmosvatten inbyggt i sumpen.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar tråden lite (hoppas det är ok Oliwer?) och frågar var ifrån namnet sump kommer ifrån? Jag kopplar det till ett kladdigt gärde och trode till en början att även sumpar i saltvattenakvariesammanhang (27 bokstäver!) var något organiskt.

Ändrat av Laggeman
Gömd länk borttagen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jo det blev riktigt bra, har inte gett mer än 500kr med allt glas och silicon. Det roliga med akvarium är att man alltid kan ha något att fixa med. Det är halva saken för mig att kunna bygga lite eget och planera. Mitt nya projekt kommer jag eventuellt bygga ett Wet and Dry system med mina biobollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joney, jag är helt övertygad om att det finns mer fördelar med en sump. Du ökar vatten massan vilket är ett stort plus ex.vis om någon fisk dör så blir inte karet lika utsatt. Kan även vara bra om du har problem med värmen i karet. Jag ser bara fördelar med sump. Så jag anser inte att en sump är "överskattad".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...