Gå till innehåll

LED sötvatten???


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Klurade på en sak:) ska dra igång ett litet sötvattenskar åt min lilla dotter och har en Maxspect 60 liggandes som jag fick en ide om att använda... vilket typ av ljus är bra i sötvatten egentligen från LED:s??

I Maxspecten sitter det vita på 12.000 kelvin, Royal Blå LED's (445-460nm) och Violet(403nm)

Som sagt vad är bra i sötvatten eller är det mer eller mindre samma, tänkte köra dom vita bara kanske...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver spikar i rött grönt blått osv, för att ge växterna det ljuset dom behöver . Att bara köra kall vit led ljus ger inte växterna något. Men visst ska du bara köra fiskar så går det .

Det bevisat bästa spektrat till sötvatten kan du se här på bilden.

post-5431-14468925675936_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en belysning till ett kar med guppy och växter i. En röd, två kallvita och en Royalblue blev valet.

När man ser den är kanske det röda väl kraftigt men jag skulle inte vilja vara utan det.

I en större belysning kanske man skulle halvera mängden rött.

403 nm dioderna lär du inte se mycket av men de kan kanske vara bra på att bygga upp röda färger i en del växter.

Vissa växter får bättre färg av solljus så kanske...

Många växter behöver rödljusandel för att växa snyggt. En del slingeväxter får ändrat avstånd mellan bladkransarna och en del rosetter ligger platt på botten utan rödandel i ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en belysning till ett kar med guppy och växter i. En röd, två kallvita och en Royalblue blev valet.

När man ser den är kanske det röda väl kraftigt men jag skulle inte vilja vara utan det.

I en större belysning kanske man skulle halvera mängden rött.

403 nm dioderna lär du inte se mycket av men de kan kanske vara bra på att bygga upp röda färger i en del växter.

Vissa växter får bättre färg av solljus så kanske...

Många växter behöver rödljusandel för att växa snyggt. En del slingeväxter får ändrat avstånd mellan bladkransarna och en del rosetter ligger platt på botten utan rödandel i ljuset.

ok nån speciell röd som gäller? eller bara "vanliga" röda dioder, antar att det finns nått kelvintal där med som är bäst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en ramp för sötvatten med väldigt gott resultat.

Jag har använt:

Cree XM-L varmvit 25%

Cree XM-L kallvit 25%

Cree XT-E royal blue 16%

Philips cyan 505nm 16%

Osram dragon red 660nm 16%

Denna smäller allt annat jag provat på fingrarna.

Den använder ungefär hälften av effekten på motsvarande T5 belysning, men ger mycket bättre tillväxt.

Jag har även byggt en ramp med enbart neutralvita leddar med ungefär samma effekt, fast den ger inte alls lika bra tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en ramp för sötvatten med väldigt gott resultat.

Jag har använt:

Cree XM-L varmvit 25%

Cree XM-L kallvit 25%

Cree XT-E royal blue 16%

Philips cyan 505nm 16%

Osram dragon red 660nm 16%

Denna smäller allt annat jag provat på fingrarna.

Den använder ungefär hälften av effekten på motsvarande T5 belysning, men ger mycket bättre tillväxt.

Jag har även byggt en ramp med enbart neutralvita leddar med ungefär samma effekt, fast den ger inte alls lika bra tillväxt.

Verkar nice:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...