Gå till innehåll

Fråga om Zeolites och balling light !!!


niki68

Rekommenderade inlägg

Har haft lite problem med mina koraller sista 2 månader och tänkte fråga om det finns några som dosera ballingt light med alla KZ flaskor (base produkter).

Många säger att kan vara orsaken att mina koraller dog, (Trace B / base produkter)

*Zeofood7

*Coral vitaliser

*Pohl s xtra---B-Balance---K-Balance

*potassium iodide/fluoride

och mm.

Jag frågade på zeovit forum och fick denna svar angående Ballingt light.

Hi Niki, basically this should work, but the trace elements might be counterproductive so I would personally just use the Ca and the KH component while doing regular water changes with a well balanced salt to refresh trace elements in a balanced way.

Balling Light method

Three 5-litre canisters are to be prepared separately

1st canister: Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B heavy metal complex

25 ml Trace B strontium/barium complex

... to the canister.

2nd canister: Dissolve 2.0 kg Fauna Marin magnesium chloride hexahydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

 Nothing else is added to this canister!

3rd canister: Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B iodine/flour complex

... to the canister. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör balling light (mer eller mindre, kör en dubbel dos på Trace elementen och doserar inte längre mg via doserpump utan använder den till Pohls Xtra.

Hur doserar du zeovit produkterna? De som står på flaskan är oftast ett Maximum, det förutsätter att du har ett kar fullproppat med koraller, i ett nytt kar klarar man sig väldigt bra utan allt extra från KZ i början innan man börjat bygga upp ett litet rev.

Hade du problem med korallerna innan du började dosera B-Balance---K-Balance potassium iodide/fluoride mfl.?

Pohls Xtra räcker gott och väl sålänge då håller frekventa vattenbyten och inte har allt för mycket i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör balling light (mer eller mindre, kör en dubbel dos på Trace elementen och doserar inte längre mg via doserpump utan använder den till Pohls Xtra.

Hur doserar du zeovit produkterna? De som står på flaskan är oftast ett Maximum, det förutsätter att du har ett kar fullproppat med koraller, i ett nytt kar klarar man sig väldigt bra utan allt extra från KZ i början innan man börjat bygga upp ett litet rev.

Hade du problem med korallerna innan du började dosera B-Balance---K-Balance potassium iodide/fluoride mfl.?

Pohls Xtra räcker gott och väl sålänge då håller frekventa vattenbyten och inte har allt för mycket i karet.[/quote

K-Balance potassium iodide/fluoride började igår efter 3,5 månad det var att min kalium är på 300 ppm.

Pohls Xtra --nej

B-Balance ---nej

Just nu kör jag:

Zeo bak = 2 x /veckan -5ml--(stänger skummaren i 20 min.)

sponge power = 4-5 droppar /dag

zeostart3= 2 x /dag ---4 ml--- är blandat med destilat vatten--ghl pump.

zeofood7 = 2 x /veckan ---4 droppar

coral vitalizer = 2 x /veckan ---3-4 droppar

Biomate = 1 x veckan --5 droppar (1 dag efter vatten bytte)

Coral snow = 1 x veckan --5 ml ( efter vatten bytte)

*zeozym= 1 x / veckan ---1/2 sked -- blandat i 0,5l kar vatten 2 dagar efter vatten bytte)

K-balance=10ml igår och nu kör jag 5ml tills jag kommer till 380-400 ppm kalium.

potassium iodide/fluoride = 2 x / veckan ---5 droppar

*salt 1025 --reefer s best coral reef salt

*temp= 25-25,9

*mg=1365----?--salifert

*ca=415---4ml/dag ---ghl --salifert-hanna cheker

*kh=7,15-7,25 ---doserar 24 ml /dag ---ghl---salifert ---hanna

*fosfat =0,19 ---hanna

*Ph=8---salifert

*calium =300 ppm--nya salifert

*Ammonia =0,25 ---salifert

Nitrate=5---salifert

Nitrite No2 = 0 --salifert

Dem andra är ok.

Bytter 120 liter vatten / månad--(ca.30 liter veckan)

Zeovit reaktor flöde på pumpen är ca.8,3 sec.

Zeovit stenar =0,8 kg nya och ca.0,7 kg gamla--bytter tid 8 veckor--sen kör ja i 9 dagar zeobak varje dag...3-4 droppar.

Activ kol deltec fr509 =2dl

Akvariu storlek ca. 550 liter.

Har inte så många koraller ca.13-14 frag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju verkligen ut som att du följer "receptet" stenhårt. Fortsätt så så kommer det lösa sig,

Enda lite udda är att du har ganska hög fosfat för att vara zeovit du kör, skulle kunna vara boven (mitt sjönk ner till 0 på bara ett par veckor)

Sen nitratet tar jag som en felaktig läsning, har du mätbart nitrit nu så är det något som är riktigt fel men det är till 99.9% ett kasst test i ett zeovit system som varit igång så länge om du inte just haft massdöd.

Vad är det för typ av problem du haft med dina fraggar?

Kan bero på två saker egentligen:

1) för mycket matning

2) Ditt aktivakol, KZ's aktiva kol innehåller små mängder Fosfatremover för att stoppa kolet från att läcka tillbaka.

Nu vet jag inte hur mycket Zeostart du kör då den är utspedd, men öka den med 20% så borde nitrat/fosfat går ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du verkligen 2x5ml zeobac i veckan ???

Du ska köra 2x5 droppar i veckan, inte 2x100 droppar som du har skrivit att du doserar, antar att det är ett "skrivfel" ???

Jag kör 2 x 5 droppar /veckan.

Fosfat 0,19 ska jag sluta dosera zeofood7 och coral vitalizer till fosfaten går under 0,05 ?

Sponge power= 4 droppar

Zeobac=2 x 5 droppar /veckan

Zeostart3 =2 x 4ml/dag ---(blandat med destilat vatten )--ghl pump

K-Balance =5ml/dag ---tills min kalium går upp.

Ska man köra kaliumiodid flour också eller räker med K-balance..?

Test :

Mg=1365---salifert -(igår mg var 1305 doserade (24ml ballingt) kom upp till 1365 på ca.20 tim.

Ca=405---hanna

Kh=7,056 ---hanna

Kalium=310---nya salifert (doserade på tre dagar 20ml och den gick upp bara 10ppm (300-310 ppm) det går jätte sakta .....!

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på med doserschemat du har fått nu i 2 veckor, återkom SEN med nya mätvärden så ska du se att det ser bättre ut. Dosera INGET extra. Får en stark känsla av att du stessar sönder allt om du byter titt som tätt. låt zeoviten jobba för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera du spårämnen tillsammans med ballingdunkarna? Jag har fått lära mig att inte göra detta då man kör zeovitmetoden... risk att man överdoserar spårämnen.

När det gäller dina kaliumvärden så blir jag fundersam. Du doserar spårämnen i ballingen som innehåller kalium. Om du verkligen har för låga kaliumvärden borde din montipora vara gråaktig. Dessutom så borde du då ha ett dåligt salt. Så låga Kaliumvärden borde du inte kunna ha med så lite koraller.

Om du ska höja kaliumvärdena så är det endast K-balance STRONG som fungerar bra. Kalium-iodin är bara till för att ta fram blå färg och det krävs mängder för att justera kaliumnivån.

Jag personligen litar inte pa Saliferts kaliumtest då t.o.m. de etablerade märkena är svåra att avläsa.

Sedan så ska inte kalium vara jätteviktigt om näringsnivåerna inte är riktigt låga...

Så mitt tips är att ta med vatten till Triton och be dom kolla värdena...

(Vilket nu påminde mig om att jag själv borde skaffa ett nytt :o )

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera du spårämnen tillsammans med ballingdunkarna? Jag har fått lära mig att inte göra detta då man kör zeovitmetoden... risk att man överdoserar spårämnen.

När det gäller dina kaliumvärden så blir jag fundersam. Om du verkligen har för låga kaliumvärden borde din montipora vara gråaktig. Dessutom så borde du ha ett dåligt salt. Så låga Kaliumvärden borde du inte kunna ha med så lite koraller.

Om du ska höja kaliumvärdena så är det endast K-balance STRONG som fungerar bra.

Jag personligen litar inte pa Saliferts kaliumtest då t.o.m. de etablerade märkena är svåra att avläsa.

Sedan så ska inte kalium vara jätteviktigt om näringsnivåerna inte är riktigt låga...

Så mitt tips är att ta med vatten till Triton och be dom kolla värdena...

(Vilket nu påminde mig om att jag själv borde skaffa ett nytt :o )

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Det är nya Salifert kalium kom förra veckan ut .

Kan skicka några bilder på mina gamla koraller som är kvar.

K-balance STRONG ska försöka köpa den.

post-5479-14468925710584_thumb.jpg

post-5479-14468925710761_thumb.jpg

post-5479-14468925710953_thumb.jpg

post-5479-14468925711122_thumb.jpg

post-5479-14468925711283_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nya Salifert kalium kom förra veckan ut .

Kan skicka några bilder på mina gamla koraller som är kvar.

K-balance STRONG ska försöka köpa den.

K-Balance STRONG är mycket dyrt. Innan du köper det så dubbelkolla ditt Kaliumvärde!!!

Om Salifert, som i mina ögon är ett bra lågbudgetmärke, skulle lyckas göra ett stabilt och bra kaliumtest har jag väldigt svårt att tro.

Om du doserat spårämnen med ballingen så kan jag inte förstå varför du skulle behöva tillsätta mer Kalium.

Det enda som kan orsaka att du har lågt kaliumvärde är att du har eller haft ett dåligt salt. Reefers Best ska vara riktigt bra salt, men ta och mät även nyblandat saltvatten.

Det finns också diskussioner om skummaren (Nålhjulsskummare) tar bort Kalium, men detta verkar bara de som har MYCKET koraller märka av.

Inga koraller = ingen förbrukning av Kalium

Låg kalium = Dåligt test eller dåligt salt.

Så börja nu med att utesluta problemen. OM du doserar mer Kalium utan att ha dubbelkollat så kan du göra saker ännu värre! För mycket Kalium är inte heller bra -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert test fick droppa 19 ggr tills ljusblå färg kom fram .På tabellen 19 droppar är 310ppm.

När jag startade akvarium för 3 månader sen hade jag annat salt (bild).Jag började med Reefers Best lite senare när det andra tog slut....!

post-5479-14468925713067_thumb.jpg

post-5479-14468925713127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 50 liter nyblandad salt i tunnan med KZ Reefers Best Salt, kan göra ett K+ test och återkomma med resultaten. Ska bara kolla temp och salthalten (1.025) så det stämmer först.

Osmosvattnet är helt nytt från NY osmosanläggning med nytt silikatfilter så TDS värdet borde vara näst intill 0.

Resultat efter mätning med Salifert Potassium Reef Test:

Salt: KZ Reefers Best Salt

Temperatur: 25,5 grader

Salthalt: 1.025

K+ test (Salifert) - slog om vid 10 droppar (400ppm) men svagt blåton, ej baby blå. Slog om helt till baby blå vid 11 droppar 390ppm.

Värdet ligger nog närmare 400 än 390 enligt Salifters test.

Ändrat av Colan
Resultat efter mätning med Salifert Potassium Reef Test
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 50 liter nyblandad salt i tunnan med KZ Reefers Best Salt, kan göra ett K+ test och återkomma med resultaten. Ska bara kolla temp och salthalten (1.025) så det stämmer först.

Osmosvattnet är helt nytt från NY osmosanläggning med nytt silikatfilter så TDS värdet borde vara näst intill 0.

Resultat efter mätning med Salifert Potassium Reef Test:

Salt: KZ Reefers Best Salt

Temperatur: 25,5 grader

Salthalt: 1.025

K+ test (Salifert) - slog om vid 10 droppar (400ppm) men svagt blåton, ej baby blå. Slog om helt till baby blå vid 11 droppar 390ppm.

Värdet ligger nog närmare 400 än 390 enligt Salifters test.

Ok,tack Mikael !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...