Gå till innehåll

Täta gängade plastkopplingar ???


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hur tätar ni gängade kopplingar.

Jag är nu på slutskedet och står och funderar hur jag skall täta alla kopplingar. Tex till UV och skummare.

Ser att de tidigare har varit tätade med gängtajp men som jag har hanterat de så lär det läcka duktigt och måste därför göra om det.

Jag är lite reserverad mot gängtejp och att få det garanterat tätt.

Säkrast är väl lin eller tätningsvätska... men spec det sista vet jag inte hur det är för invånarna i akvariet... så hur har ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte använda lin, det sväller när du får vatten på det och riskerar att spräcka dina kopplingar, lin ska bara användas till metall kopplingar och för att linet inte ska ruttna så måste du ha nån form av impregnering tex linolja eller unipac och det är inte hälsosamt för karet. Ja du kan lima dina kopplingar med tex locktite men då sitter dom där för evigt.

Själv använder jag bara orginal packningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga rörgängade plastkopplingar.

Anledning att jag frågar är att en rörkrökare sa till mig en gång i tiden att man enbart skall använda lin till vattenkopplinger och gängtejp till luft/gas kopplingar. Lin sväller och tätar vid vattenkopplingar.

Egen erfarenhet är att man kan ge sig f_n på att ens hur mycket gängtejp man lägger på så blir det alltid någonstans det läcker när man har massa kopplingar... och det vill jag ju inte samt att jag i efterhand inte har så lätt komma åt kopplingarna så därför undrar jag hur ni har gjort.

På jobbet monterar vi en del hydraulik och då har vi gängtätning modell locktite...

Men jag testar med gängtejp och håller tummarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man brukar ju ha ett ganska lågt tryck på den här typen av installationer,och i den mån det blöder en aning så brukar det självtäta rätt snabbt.

men i alla fall så är alla mina gänganslutningar tätade med gängtejp-och täta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...