Gå till innehåll

Viktbelastningar på trägolv? Vad kan man räkna med?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Då var boendet i Porsgrunn ordnat och efter goda tips här på forumet har planeringen av akvarium och möbel har tagit fart.

Nu ska jag mäta och kontrollera vad jag kan tänkas få plats med och i de tankarna kom jag på att jag inte har en aning om hur gamla hus är konstruerade i Norge.

Här hemma är de flesta i betong och håller således för de flesta vikter på akvarium.

Men när jag frågade min nya hyresvärd så svarade hon såhär:

"Etasjeskillene er av trebjelkelag, trolig isolert med leire slik man gjorde ca. 1910."

Vad innebär det i praktiken då man vill hålla ett större akvarium? Kan jag räkna på vilken vikt golvet bör klara av?

Man vill ju inte gärna börja på ett bygge och sen fylla det med vatten för att låta det rasa genom golvet.

Mycket tacksam för era funderingar.

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge golvet inte är så illa att man sjunker lite grann när man står på det själv så skall det inte vara några större problem. Hemma i england hade farsan sitt akvarium i vårt gamla hus från 1600-talet, där är det inte betonggolv kan jag lova :) Höll stabilt många år innan vi flyttade till sverige. Detta var ett kar på ~350l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mig som är "snickare" så ska det hålla för några hundra kilo! Oftast så ligger bjälklaget på cc 600mm, I dom äldre husen brukar oftast bjälklaget vara bygg i "timmer" Större virke en det vi använder i dagens hus, Ju längre kar du har desto mer last tar bjälklaget upp :) Tror inte det ska vara någon större fara faktiskt :) Det "reuben" skriver stämmer, Sviktar det när du går så rekommenderar jag inte att ställa karet där, tråkigt om det händer nått :/

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för snabba svar.

Så ju längre (och kanske även bredare akvarium) ju bättre?

Måtten är inte klara än men det lutar åt något av följande:

1, 200-240 cm långt, 65-120 brett och 55-65 högt.

2, 240+ långt, 40 djupt, 45 högt (om det skall följa en korridor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är ju om man vet vilken riktning bjälklaget går, så sätter man karet på tvären över bjälklaget så fördelas vikten över så många bjälkar som möjligt... sen är det ju viktigt med ytan, ju större yta du fördelar en vikt på desto mindre blir trycket över en given area, det spelar ju lite mindre roll om man fördelar detta över samma mängd bjälkar, då dessa kommer få bära hela vikten av akvariet och dessa ju har samma fästpunkter överföringen ifrån bjälklag till primärbärverket. Så ju fler bjälkar man fördelar det över desto fler kraftöverföringspunkter kommer att finnas... Sen kommer det ju sannolikt ske en hel del överföring även över bjälkarna ändå, beroende på vad det är för material i golvet med mera..

Sen tror jag många inte tänker på hur mycket kraft en vanlig soffa lägger på bjälklaget, tänk en 3 sits soffa med 3 rejäla karlar på, det blir lätt 350kg på 4 punkter (soffbenen), och denna är dynamisk med, när nån av dessa sätter sig ner med ett brak så ökar kraften under en stund lätt till 500kg, och inte så många tänker på hur stor risken är att soffan brakar igenom golvet, så ibland överskattar man riskerna med ett akvarium, men självklart bör man tänka på det, och sviktar det så bör man tänka över det flera gånger om, men då bör man även tänka på att placera en stor soffa där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta exemplet om man blir bekymrad om det ställer sig tio personer på ett ställe på golvet, det är ju inget unikt. Blir man inte svett då så behöver man inte bli orolig över någorlunda rimliga akvarier heller. Ungefär samma tänk som Janis soffa.

När det gäller det där med tvärs bjälkarna så är det rätt i o f s men inte helt okomplicerat ändå. Har man ett akvarium på ställning med ben och ställer det så alla ben hamnar på bjälkar, då är det perfekt. Hamnar några ben på bjälkar och några emellan så kan det bli tråkigt, det sviktar mer mellan bjälkarna och sjunker det nån cm där kan det bli för mycket för akvariet. Vet man inte var bjälkarna är kan det vara en bra ide att fördela ut trycket från fötterna med bräda eller vinkeljärn eller nåt. Det är dock när det handlar om flera hundra liter som det är läge att börja fundera på sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt 600 liters plus sump på ca 70 liter plus osmos kar på 100 liter i ett hus som är byggt i slutet av 1800 eller början av 1900-talet. Då gjorde jag som så att jag satte karet i en hörna. Det visade sig att den ursprungliga grunden går i den hörnan. Bjälklagret är gjort av 150x150 mm balkar sen ligger det 25 mm spontade bräder och sen kommer det 50x50 mm reglar och ovan på det 25 mm spontade bräder igen. För att vara på den säkra sidan la jag en 22 mm marinplywood och 10 mm plattjärn som jag ställde ställningen på. Det har inte rört sig något på det 1,5 år som det stått där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har jag satt upp 2 st 250 liters akvarium.

De står i 2 helt olika rum och på 2 olika håll (ett i vad jag tror är med bjälkarna och ett mot).

Jag undrar vad ni tror om följande:

När man går i rummen där akvarierna står så rör sig vattnet och även aluminiumställningarna. Det är inte så att de hoppar åt sidan eller liknande men man ser att de vibrerar och rörelsen bli starkare om man står bredvid akvariet och "svajar".

Är detta något som jag bör oroa mig för eller det är bara så i gamla trähus att golven är rörliga och rörelserna fortplantar sig upp i akvariestativet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...