Gå till innehåll

Reubens nya kar - Planerad uppstart Q3


Reuben

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det hända saker! Efter ett år av veckopendlande till Oslo där jag inte riktigt velat/kunnat lägga så mycket tid och pengar på karet så är jag tillbaka.

Har just nu ögonen öppna för en ny lägenhet, och i samband med flytten är planen att flytta över allt till ett nytt kar med en display på ca 7-800liter är tanken.

Karet kommer jag anpassa till lägenheten, finns möjlighet att få det snyggt så är nog drömmen att ha en "kub" på 120x120x70 och ha den stående öppet i mitten av rummet med ytavrinning i mitten ihop med alla kablar genom mitten för att hålla den så ren som möjligt (drömmen skulle vara att ha en öppen lägenhet och kunna ha den mellan vardagsrummet och köket) men det känns som att det lika gärna kan bli att man skaffar en rumsavdelare.

Tanken är iaf att man skall kunna se den från minst tre sidor.

Jag vill ha karet öppet där uppe, men för att undvika att ha fiskar som hoppar tänker jag ha kankse 10cm glas upp från vattenytan. Är det någon som gjort detta här? eller har några bilder, i huvudet känns det som att det skulle kunna se lite konstigt ut, men då jag tänkt bygga en wavebox för lite ordentliga vågor så känns det som att man behöver ganska mycket utrymme, synpunkter?

Behöver man förövrigt tjockare glas om man kör med en wavebox eller är dagens säkerhetstandarder med ev vågor inräknade? Karet är tänkt komma från majornas glas så limningen kan man garantera är av hög kvalité.

Blir inte karet helt stående öppet så funderar jag på att köra med ytavrinningen utanför karet, och ev. även Waveboxen/arna för att hålla visningskaret så rent från saker som inte passar in som möjligt. Finns det några nackdelar med detta förutom den ökade risken för läckage?

Annars är tanken att det skall vara ganska likt mitt nuvarande kar fast mycket mer öppet. Hoppas dock på att kunna ha ett lite större anthias-stim eller Kirurgstim. Korallfokuset skall vara SPS och jag fortsätter med zeovit då jag varit väldigt nöjd med det.

har börjat pilla lite i google sketchup hemma, Bilder på tankarna kommer när är nöjd :) ni får gärna komma med synpunkter och idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt kar har sett olika akvarium med måtten 120x120x70 men det snyggaste var nog ändå i klovnfisken dyrehandel/zoo i köpenhamn. en ytavrinning i mitten å streampumpar på varje kortsida av kammaren.

samma ide som detta akvarium

97BFPcnKyXY

Hade gärna haft ett kar med måtten 120x120 men får ej in det nån stans här hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog akta dig för att ha 70 högt med 120x120, har ett kar nu som är 120x100x55 och det är gränsfall även det ibland.

Har du sen avrinningen i mitten är det nog hopplöst att få upp något som tar sig över kammen ner i boxen om du inte har helt "walkaround"...

P.S. 120x100x55 karet är till salu närsom helst ;) D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog akta dig för att ha 70 högt med 120x120, har ett kar nu som är 120x100x55 och det är gränsfall även det ibland.

Har du sen avrinningen i mitten är det nog hopplöst att få upp något som tar sig över kammen ner i boxen om du inte har helt "walkaround"...

P.S. 120x100x55 karet är till salu närsom helst ;) D.S.

Är karet i optiwhite finns det helt klart intresse om det dyker upp lite bilder på karet annars köper jag heldre ett nytt =)

Vet att det blir lite svårt att komma åt mitten, men säkrar den med ett litet nät så inga fiskar kan hoppa in i mitten. Jag tänker dock såhär att det inte borde vara jobbigare att komma åt den än ett kar mot en väg som är 60x70, men ev. går den ner 5cm eller något. Har funderat på det ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv 1200x1000x600, in i mitten från långsidan är inga problem, men från kortsidan blir det genast bekymmer. Men som du skriver Reuben, med ett effektivt nät så ska det nog gå vägen.Kanske du kan lösa det också med en "hiss" som består av en låda som håller boxens innermått, där du gjort hål för dina rör, som du sen kan hissa upp och ner i boxen för att lättare komma åt hoppande fiskar?

post-1377-1446892578351_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var sjukt smart.... tack lagge :)

Hittade förövrigt min gobby som varit borta i en månad i ytavrinningen igår. Då den sitter i hörnet och är helt täckt med kalkalger har jag inte sett den, men igår flagnade en bit av och då såg jag hur han tittade fram, efter mycket om och men lyckades jag fiska upp honom (tog säkert en 20minuter)... Mår nästan dåligt av hur länge han måste bott i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...