Gå till innehåll

Köpa levande från usa går det?


lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej är det någon som vet vad som gäller om man beställer levande från usa?

jag tänker då mjukisar som inte kräver cites, men vad gäller skatt tull osv eller är det andra tillstånd?

Kan man köpa sim privatperson eller som är det andra regler för handlare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu håller dig borta från CITES med släktingar så är det väl inte allt för komplicerat. Bortsett möjligen för om USA har några särskilda urförselregler, det går över min horisont. Annars så är det så att åker du själv och hämtar sånt du själv skall ha och åker hem med det, då är det fritt att ta in. Alltid annars, alltså t ex om nån skickar eller om du tar in för att sälja, då krävs det svenskt införseltillstånd. Inte allt för dyrt och krångligt med att få det dock.

Detta gäller då ryggradslöst utom kräftdjur som alltid kräver tillstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så går det att beställa från en affär i usa som skickar med fedex eller vad händer då?

Mer precist hur det går till kan nog bara varje enskild leverantör svara på. Förslag, kontakta en leverantör i USA och upprätta en dialog om hur det går till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställer man levande från tredje land (= icke EU) så är huvudspåret det att man får plocka ut det på Arlanda eller möjligen nån annan stor flygplats och att alla papper som kan behövs skall finnas där och då, fattas det nåt papper lär hela rasket hamna på Skansen och så blir det en massa elände. Sen får man naturligtvis räkna med att det blir moms och tull också.

Det går naturligtvis att skicka utan att deklarera innehåll men fastnar det i tullen så blir man ju av med djuren plus att det är så att berörda myndigheter är ytterligt trötta på att höra den där förklaringen om att man inte har en aning om vad det är för stolle som sitter i utlandet och skickar paket med djur till en. Försöker man sig på den förklaringen så är det minsta man skall räkna med att råka ut för ett oerhört intresse från polis, tull och Länsstyrelse för allt man har och tar sig för med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför göra sig sånt besvär att importera från USA, när man kan få samma arter via sin/ en butik i Sverige?

Det finns en del "saltvattensgrossister" i Sverige som importerar från USA. Mycket enklare och framförallt utan besvär med olika myndigheter!

Sen kan man ju kolla med "dansken" som tar djur från en av Europas största importör i Holland!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat i 4 år efter fler röda ricordeor, fick tag i en superröd på triton 2008 men har inte sett dessa någonstans utom häromdagen på en amerikans site. Min dog tyvärr efter två år när jag testade biopellets. Misstänker att amerikanska marknaden köper upp många fina koraller ochv ovanliga sorter men absolut om någon svensk handlare kan få tag i denna så shoppar jag helst lokalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dig fullt, det är svårt o få vissa saker inom EU...

Det som våra reguliära grossister får in är det i sig inget fel på men börjar man gå efter mer speciella eller spektakulära arter/morfer så kan det bli svårt.

Jag har letat efter en speciell echinata men det är nog kört för tillfället.

Själv har jag dock fått tag på en ricordea som är rätt likt den du letar efter, den är syntetiskt orange/röd yuma.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1662-14468925735689_thumb.jpg

har du en sån här?, detta är under slitna 14k BLV metallhalogen, den är alltså röd rosa även utan blå/actinic ljus (det finns en annan mycket fin rosa yuma som är mera orange under vitt ljus och blir rosaskimrande under blåljus, och har funnits på mina lokala fiskaffärer senaste halvåret (har sådan också men de kostade som vanliga florida varianten)

men denna superröda, skulle gärna shoppa om någon har dessa, hittade en för 120 dollar på en amerikansk site, därav tråden, men det lär inte vara aktuellt för just nu, om man ska fånga en raritet så får man väl vara förberedd

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du testat att prata med din lokala butik? De flesta har bra kontakt med Bioted som gör resor till och från Dejong ganska ofta. Tror säkert med lösa det.

Har tidigare tittat på att importera. Du kommer landa på minst tusenlappen innan du ens har korallen inräknad. Sen är det väldigt få som kan garantera att det kommer fram levande.

Tänk även på tull som kommer läggas till på priset på korallen + frakten...

om det inte är väääldigt ovanliga saker, du planerar att göra en väldigt stor order så är det inte värt det i mina ögon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För enstaka koraller är det knappast värt o lägga in en order oavsett, handlar man från Tyskland så bör man komma upp i hyggliga summor för att det skall vara värt en beställning.

Sen är det lite sisådär med bilderna men det är betydligt bättre än o handla på artnamn via en lokal handlare...

Jag tror inte många handlare skulle plocka in koraller av en udda art åt mig i förhoppningen att dom får med den färgvarianten jag är ute efter ;)

Eftersom jag vill ha vissa specifika varianter så är det inte rimligt att förvänta sig att min handlare skall kunna hitta dessa.

Jag kan alltid önska men det är föga sannolikt att det skall lyckas.

För gemene man som inte är helt förstörd av hobbyn så är det dock helt klart vettigast o köpa lokalt då man kan bedöma korallens skick etc.

Men för dom som verkligen är ute efter distinkta arter/morfer eller rariteter så är beställningar oftast den bästa vägen att gå.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är samma som nixon har tack för alla tips och jag har pratat med lokala butikerna men det verkar inte finnas dessa i överflöd att beställa

lyckas du odla den nixon så hör av dig om du vill byta bort någon

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...