Gå till innehåll

coral Pro salt vs red sea salt


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Min uppfattning var att Coral Pro saltet för famförallt för de som körde osmos och red sea saltet var för de som körde med kranvatten.

Men! efter att ha kollat på ett youtube-klipp från red sea så ska tydligen cora pro vara för få korallerna till att växa snabbare och red sea saltet för att få bättre färg på dem.

någon annan som hade koll på detta? eller e det bara jag som hade den uppfattningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coral pro har högre värden vilket ger ökad tillväxt. Men då måste man också använda owmosvatten för att inte värdena ska gå alldeles för högt.

Redsea saltet har lägre värden vilket gör att det kan användas i kranvattnet. I ett moget system med koraller som man inte vill ska växa så mycket har man lägre värden och lägre näringsvärden för att få bättre färger, framför allt på sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dra mina erfarenheter...

Jag har provat båda salten och det är lite skillnad faktiskt, CP saltet är lite väl tilltaget och ställde till med en massa elände hos mig.

Kommer nog inte att använda det i mitt odlingsystem fler gånger trots att det är egentligen det saltet skall komponerat för.

Det vanliga saltet gav bättre värden samt bättre tillväxt och färger, det verkar dessutom vara stabilare i värdena batch för batch.

Jag varvar/mixar med TM salt och det är ingen större skillnad på dom två(hitintills)...

Min upfattning är att man nog förlorat på marknadsföringsstrategin, det vanliga saltet hade nog gett bättre respons hos kunderna om man försökt sälja in det lite mer.

Pro har varit uppe på tapeten flera gånger pga olika problem som är relatierade till dom "höga värdena" av olika slag...

Sen delar jag Patriks uppfattning om att båda salterna är egentligen tilltänkta att användas med osmos. Det är dock lättare att sälja in båda sorterna hos mindre kunniga handlare om man kan förklara skillnaden på ett enkelt sätt ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, så enkelt är det väl inte med näringsvärden. I naturen ser man att ett korallrev inte bara är ett korallrev utan att i olika biotoper trivs vissa släkten bättre. De största skillnaderna är nog vattencirkulation och halt av organisk och oorganisk näring. Så det är stora skillnader på vatten där olika korallsläkten lever.

Att förenkla det till värden av Ca, kH och Mg har inget med biotoperna i naturen att göra. NO3 och PO4 har ett visst samband men organisk näring gör den största skillnaden. (Och kanske spårämnen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...