Gå till innehåll

Bara magnesiumklorid?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Är det någon som bara använder magnesiumklorid typ balling för att höja Mg? Alltså inte Ca och Kh, bara Mg.

Mina övriga värden är bra men Mg hänger efter lite och om jag skulle köpa färdiga produkter skulle det kosta en förmögenhet.

Var kan man isåfall köpa magnesiumklorid till ett bra pris utan att frakten är dubbelt så dyr som produkten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det? Mitt Mg test är också salifert och jag har nog användt det i ca 10 månader. Vet inte hur länge det håller öppnat.

Allt i karet ser ut till att må bättre än någonsin så det är nog inte kris, men man vill ju alltid ha det så bra som möjligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag har så du kan få en hel del Fredrik. Ska kolla...

Det var "Magnesiumheptahydrat" tror jag det står på påsen, köpt från Bioted. Det är nog nästan ett kilo i den påsen. :)

Det är väl egentligen Magnesiumklorid du ska ha, men vet inte ifall detta kan hjälpa, säkert någon mer kemikunnig som kan svara på den frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy!

Ska se om jag kan hitta något om att magnesiumsulfat också fungerar.

Jag tror inte det är fel på Mg testet för om jag blandar salt med osmosvatten så får jag samma värde som det står på hinken.

Ca ligger på 450ppm, kh 9 och Mg 1200-1230 ppm. Hade velat ha upp det till 1350ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst lite och vad jag kan förstå så ska man ha både magnesiumklorid och magnesiumsulfat för att behålla balansen mellan klorid och sulfat. Det jag inte förstår är varför det skulle vara ok att ha högre sulfatvärde sålänge kloridvärdet följer med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bumpar upp denna tråden.

Är det någon som höjer sitt Mg värde med enbart magnesiumklorid? Och vet någon varför det skulle vara bättre att få ett högre sulfatvärde med magnesiumsulfat så länge kloridvärdet hänger med. (se frågan i inlägg #6)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du förklaringen varför faunaMarin (balling light) har slutat använda magnesiumsulfat i sin "dunk 2".

Citat: The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

Om du vill läsa hela manualen: http://www.faunamarin.de/content/balling-light-manual/manual_balling-methode_eng.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då borde det gå bra att jag höjer mitt mg med endast magnesiumklorid? Jag använder inte blling, jaghade bara tänkt använda "magnesiumdelen" ur ballingen då det hade kostat för mycket att köpa färdiga produkter.

Ska läsa igenom hela manualen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då borde det gå bra att jag höjer mitt mg med endast magnesiumklorid? Jag använder inte blling, jaghade bara tänkt använda "magnesiumdelen" ur ballingen då det hade kostat för mycket att köpa färdiga produkter.

Ska läsa igenom hela manualen :)

Jag har själv precis blandat en dunk med FaunaMarins Magnesiumchloride-hexahydrate, som jag använder. Jag kommer att mäta dagligen i början så att värdet inte skjuter i höjden, eftersom jag inte vet styrkan på blandningen.

Eftersom manualen som jag hänvisade till enbart (numera) använder magnesiumklorid, så bedömer jag att det skall gå bra. Men det är min egen bedömning och jag är ingen kemist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag köper något färdigt istället. Blir nog lite enklare så :)

Innan trodde jag att det skulle bli mycket dyrare med färdiga, men det finns ju färdiga pulvertillsatser också :)

Färdiga blandningar blir svindyrt.

Det går åt en hel del lösning om man behöver höja värdet mycket.

Köp ren magnesiumklorid, bara att pyttsa direkt i sumpen.

eller lös upp i osmosvatten precis som ballingmetoden.

Dom " färdiga" pulvertillsatserna är magnesiumklorid, fast med högre pris.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdiga blandningar blir svindyrt.

Det går åt en hel del lösning om man behöver höja värdet mycket.

Köp ren magnesiumklorid, bara att pyttsa direkt i sumpen.

eller lös upp i osmosvatten precis som ballingmetoden.

Dom " färdiga" pulvertillsatserna är magnesiumklorid, fast med högre pris.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Man känner sig ganska förvirrad, någon stans står det ena och sen säger någon det andra :)

Men om du gör så så.fungerar det nog. Kan jag följa balling receptet för mg fast bara ha i magnesiumklorid? Och sen dosera var dag så mycket som behövs.

Jag läste någon stans, tror det var i fm manualen, att jonbalasen rubbas med bara magnesiumklorid, men om man gjorde veckovis vattenbyten (som jag gör) så skulle det inte göra något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man känner sig ganska förvirrad, någon stans står det ena och sen säger någon det andra :)

Men om du gör så så.fungerar det nog. Kan jag följa balling receptet för mg fast bara ha i magnesiumklorid? Och sen dosera var dag så mycket som behövs.

Jag läste någon stans, tror det var i fm manualen, att jonbalasen rubbas med bara magnesiumklorid, men om man gjorde veckovis vattenbyten (som jag gör) så skulle det inte göra något.

Precis så funkar det.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men man gör ju bara, säg, 10-15-20% vattenbyten. Då borde det väl "bli kvar" en del av rubbningen som det hade blivit ifall man hade haft nitrat i påfyllnadsvattnet för avdunstning? Eller finns det något i saltblandningen man använder för att göra vattenbyte som "rätar upp" jonbalansen igen så sålänge man gör täta/veckovisa vattenbyten så hinner det inte bli så stor rubbning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läse i en balling tråd här på forumet att så länge man gör 10% vattenbyten per vecka så blir rubbningen i jonbalansen så liten att det kvittar. Detta handlade om ifall man inte använde nacl-fritt salt i den vanliga balling light metoden. Tråden var från 2007 så stämmer detta fortfarande? Det bör det väl? Isåfall, blir det lika liten rubbning i jonbalansen om man enbart använder magnesiumklorid och gör vattenbyten var vecka? Det var faunamarins salter det skrevs om.

Jag litar på vad du skriver datrucka, jag vill bara vara.säker så inget händer i karet ;):)

En annan sak också, det stod om olika "renlighet" på dom olika salterna. Vad menas med att en balling salt är renare än en annan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde aldrig msgnesumsulfat i mina blandningar och tycker jag lyckades med mitt kar.

Körde balling classic med ca, kh och nacl-fritt salt i dunkarna. Vattenbyte på 10% någon gång i månaden kanske.

Mg justerades manuellt med magnesiumklorid vid behov.

Så visst funkar det.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...