Gå till innehåll

Bara magnesiumklorid?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Nej jag gör ingen blandning det ordnar sig i sumpen.

Puvret köper jag i en butik i Småland.

Jag gör lika dant med kh och ca med.

Vet exakt hur mycket jag ska slå i per dag nu mera har jag stabila värden även om jag testar en gång per månad.

Pytsar upp i ett antal småburkar någon gång i bland sedan är det bara att hälla i.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju inga dumma frågor!

Skillnaden är stavningen :), det är exakt samma kemikalie bara olika namn, har för mig att natriumvätekarbonat är det "korrekta" nuförtiden och natriumbikarbonat är det äldre namnet... Det är rätt lurigt och hade samma funderingar i början när jag bladdade med Ballingsalterna, fick för mig att natriumvätekarbonat var samma sak som natriumkarbonat, och bikarbonat var den som var olik, men så är det ju inte...

Edit: Wikipedia säger att det stämmer att natriumbikarbonat äldre namn på det (men har dock för mig att det står fortfarande så på det man köper i mataffären, men skulle väl göra att många inte skulle hitta ingredienserna till sina recept om de bytte namn..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju inga dumma frågor!

Skillnaden är stavningen :), det är exakt samma kemikalie bara olika namn, har för mig att natriumvätekarbonat är det "korrekta" nuförtiden och natriumbikarbonat är det äldre namnet... Det är rätt lurigt och hade samma funderingar i början när jag bladdade med Ballingsalterna, fick för mig att natriumvätekarbonat var samma sak som natriumkarbonat, och bikarbonat var den som var olik, men så är det ju inte...

Edit: Wikipedia säger att det stämmer att natriumbikarbonat äldre namn på det (men har dock för mig att det står fortfarande så på det man köper i mataffären, men skulle väl göra att många inte skulle hitta ingredienserna till sina recept om de bytte namn..)

Jaha, tack för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Freddi, vill du blanda de två olika Mg-preparaten så är det bara o hämta det andra från mig ifall du köper Mg-klorid själv.

Ok, får se hur jag gör, jag måste reda ut vad det är jag har köpt som magnesiumklorid först då vissa beräkningar inte stämmer :)

Kan magnesiumklorid vara för "svag"? Jag har letat reda på att densiteten för magnesiumklorid (MgCl2x6H2O) ska vara 1,57g/cm3. Då väger ju 1dl 157g-right? Om jag mäter upp 1dl och väger det på våran köksvåg (kass sak) så väger det endast ca 92g, och det stämmer ju inte.......... Vad tusan har jag köpt????

Om jag mäter upp 1L osmosvatten och häller i ca 10g magnesiumklorid och sen testar Mg värdet får jag ca 750ppm, då skulle 1000g magnesiumklorid höja 750ppm i 100L, det låter lite lite.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vägt perfekt har jag nog långt ifrån gjort. Tack för svaret, blev nästan lite orolig där ett tag.

Men till ballinglösningen, ska jag då ta så mycket som aquacalculator säger? Jag menar, är det inräknat där att det är luft i pulvret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luften väger praktiskt taget inget så räknar du med vikten blir det rätt.

Men jag är inte så petig. Jag tillsätter lite och så räcker inte det så tillsätter jag lite till. Skriv upp hut mycket du tillsätter så vet du snart hur mycket som förbrukas.

Men köp en våg. En duglig våg kostar inte mycket mer än 100:- t.ex http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ksv%C3%A5g/Pr341207001#moreinfo

Den har du användning av så länge du håller på med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...