Gå till innehåll

Levandesand


Ricke

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra lite vad ni anser om beg Levandesand, kan man flytta den från ett kar till ett annat utan att sabba den? Om man ska flytta den ska man skölja den från all skit eller ska den bara ner i nya karet?

Sen en fråga om man köper en påse ny levandesand är det ok att lägga i den i ett kar som har levande i redan eller blir allt grumligt och stört

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag "slängde" i 10kg levande sand i mitt kar igår och visst blev det lite disigt en stund men nu är vattnet klart igen och alla verkar trivas som vanligt.

Beror nog mycket på tekniken man använder när man stoppar i den hur disigt det blir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade ett par kg sand från mitt gamla kar till det nya, gjorde dock misstaget att ta en bit ner i sandlagret så jag fick med en del smuts som samlats under årens lopp och fick en rätt så bra fosfatchock i nya karet vilket gjorde att en del koraller och mina musslor gick bort.

Ska du behålla sand så ta från översta lagret och ta ett par dl som mest, bakterierna kommer att föröka sig ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med rätt så lite av den gamla sanden för att få med de bakterier som sitter där i. De sprider sig rätt så fort till den nya sanden, ifall den är helt dör. Bakterier från stenen kommer också att sprida sig till den nya sanden, så egentligen behöver du inte köpa någon levande sand alls ifall du har tillräckligt med sand i karet som det är nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när är det lagom att slänga i fiskarna om jag tappade upp vattnet och slängde i sanden igårkväll och imorse slängde i lite levande sten och lite av min gamla levande sand?

Va det levande sand eller "vanlig"? Har du rätt temp och salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick med vanlig sand till akvariumet som jag slängde i igår, sen i morse tog jag sand från mitt andra akvarium som är levande sand(asså köpt i butik som "levande sand") och slängde i sen några levande stenar från mitt andra akvarium också. ahr rätt salthalt(1023-1023,5). sen temperatur 23 grader som stiger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur små påsar finns det att få tag i?

Oftast finns det två storlekar , en på strax över 4kg och en på lite mer än 9 kg,

Till ditt 50*50 chromis? Om jag nu mins rätt så kör på liten påse , men tror inte det räcker fullt ut.. Har du lite vanlig sand med så blanda... Annars ta en stor påse.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast 9kg låter väl ganska mycket till ett 50x50kar? Hällde i 9kg i mitt deltec (ovanpå korallkrosset) täckte hela botten och blev säkert 1-2cm tjockt på dom flesta ställen. Visserligen har jag mycket sten på botten och inga enorma sandytor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej så du tror inte det blir för tjockt lager med 9kg? Kanske vlir snyggare med 3-4cm tjock än 2cm.

Det är snarare så att jag tror inte att lilla påsen räcker.. Har du så du kan blanda i vanlig sand så funkar det, om du nu vill blanda..

Jag säger kör på 9 kg iaf.. Om du enbart vill ha levande sand.. Priset på påsen bör vara knappa 400 i det läget om jag mins rätt..

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?e3x021

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast 9kg låter väl ganska mycket till ett 50x50kar? Hällde i 9kg i mitt deltec (ovanpå korallkrosset) täckte hela botten och blev säkert 1-2cm tjockt på dom flesta ställen. Visserligen har jag mycket sten på botten och inga enorma sandytor...

9 kg låter som mycket men man får tänka att det är blöt vikt..

Med vänlig hälsning, Manne

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?ujclwk

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...