Gå till innehåll

lobophytom som ser ut att falla sönder


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Har du sett några djur (sniglar,maskar eller liknande) eller har den bara börjat falla sönder?Det är helt klart något som är fel men det brukar kunna läka ihop om man skär bort det som är skadat och sedan ser till att vattnet cirkulerar rumt skadan .Du måste också se till att försöka hitta anledningen till att den faller sönder annars kommer problemet säkert att komma tillbaka.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm har tittat efter maskar men inte sett nån.. ska kolla inatt igen.

nu har ja riktat en pump direkt mot den å den verkar gilla att bli ordentligt spolad.. får se hur den ser ut imorrn..

kan man skära bort allt som ser friskt ut å fragga upp den i massa bitar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur stora eller små bitar bör man fragga den i

Hur ser den ut?

När jag fraggade mina sinularia så tog jag ca 2cm satte fast dom på en sten med gummiband efter ca 2veckor så satt dom fast på stenen å jag kunde ta bort gummibandet.

Så ta ett rakblad gör ett rakt snitt i den färska delen och sätt fast. Den kommer säkert att "blöda" men slutar snart ser ut som ett vitt damm runt omkring den. Håll uppsikt om fraggarna nån vecka skulle se dåliga ut eller lösas upp så har man nog förlorat denna.

Bättre att kapa ner den stora dåliga till mindre bitar och hoppas få massa små koraller än att förlora hela. Kanske

Lite kluven men skulle testa att fragga upp den:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om korallen delar på sig... men ser ganska fräsch ut i övrigt så kan det även vara någon liten krabba eller liknande som gett sig på den. Har hänt mig vid ett par tillfällen... och krabborna är mästare på kamouflage.

Sen finns det korall som delar sig spontant utan att det är något fel alls... händer ofta med Sarcophyton t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...