Gå till innehåll

Ny på detta :)


Emvees

Rekommenderade inlägg

Halloy gott folk!

Har några frågor som dykt upp nu när jag har mitt RSM 130D ståendes hemma fyllt med vatten och levandesand och levandesten.

Det var nämligen så att jag införskaffade mig akvariumet , levande stenen som låg i deras vatten och samtidigt så fick jag nygjort saltvatten av dem för att fylla upp med..

Sagt och gjort nu står allt där och har gjort i över en vecka. Ph är bra kh är bra no2 no3 är toppen med salthalten har jag fått höja så den ligger stadigt på 1.023 värderna har ej gått upp eller ner utan hållt sig på stadig nivå.

Men nu till min fråga hur lång tid tar det innan dem här algblommningarna börjar dyka upp? och kommer dem göra det då stenen jag köpte låg i deras vatten ? Hur vet jag när stenen är "klar" annars?

Det är mycket nu som dem säger :)

Med Vänlig Hälsning

Steven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var tvungen att ringa upp och höra med dem :) Det var inkörd odlad sten så det var bara att tuta och köra tyckte han :) Är det clownfisk som gäller i första skedet antar jag? Jag är lite sugen på någon anemon och typ fire shrimp med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner bör du läsa på ordentligt om innan du köper en. De kan släppa och börja vandra i karet och sätta sig i pumpinsug och orsaka haveri i karet med fisk- och koralldöd som resultat.

Det finns en avdelning under mjukkoraller för just anemoner med mycket bra info, så kolla där innan du springer iväg och köper en. Clownfiskar kan du visst köpa, men de behöver ingen anemon för att trivas, och de flesta funkar recis lika bra med en annan mjukkorall som värd istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tog 2 dagar för alg blommningen att komma i mitt nya kar. och då tog jag död sten som hade legat i mitt andra kar i 2,5 månader + köpte till någon stor LS tog 2 dagar sen såg jag brunalger på botten och då kör jag med en stor skummare=) men kör på!!! börja med 2 clowner men ta det lungt med en anemon för de kan vara lite knepiga har jag hört=) har själv inte vågat mig på en eftersom jag fortfarande är en ny börjare inom saltvattensakvariumet. men finns ju anemon sub du kan köra på. tillexempel en euphyllia, fungia osv osv=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm idag när jag kom hem så tyckte jag att stenen fått en brunare färg än vanligt.. och hittade även någon snigel liknande genomskinlig sak på förnstret och sedan vad det såg ut som en genomskinlig microräka eller nåt simma omkring. fundrar vadan detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har en sarcophyton till mina 2 clownfiskar och dom trivs jätte bra i den! sover i den varje natt. Jag är också ny i saltvattens världen och fick tipset om sarcophyton och fick även höra att det kunde ta upp till 6 månader innan clownerna "accepterade" den men dom intog den som sitt "hem" redan efter 1 vecka! :)

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det fyllt med lite liv iaf :) 6st Nassarius vibex ,2st Lysmata debelius 10st väldigt små Calcinus cf elegans, 3st Amphiprion ocellaris sist men inte minst en stycke Pseudochromis diadema! Alla verkar stor trivas iaf :) Lite blyga är räkorna men resten är framme och nyfikna :) en taskig mobilbild på det hela följer :)post-6878-14468925898526_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har precis märkt det....... Han nämnde nämligen ingenting om det där jag köpte dem...och jag var för dåligt påläst.... Så det blir att införskaffa 1 till känner jag...

Det är nog bättre att lämna tillbaka eller sälja en clown. Blir nog bara mer bråk om du skaffar en till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har en liten fundering. Hade 6 turbosniglar 10 eremiter samt en Salarias fasciatus. problemet är att en efter en trillar av pinn. :(

4 sniglar har gått åt samt säkert 5 eremiter , Salarias fasciatus hann bara bli 3 dagar.

Alla andra invånare och fiskar mår hur bra som helst och trivs bra!

Mina värden är:

Temp: 25

Salt: 1,023

PH:8,1

Ammonia: 0,05

Nitrit: 0,05

Nitrat: 0,05

KH : 10

Vad kan tänkas vara felet?

Sniglar och eremiter har fungerat i två veckor fast ett par har gått åt i veckan dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...