Gå till innehåll

Börja med nano


Ahlin_88

Rekommenderade inlägg

Tja!

Jonas heter jag och är ny här på forumet eftersom jag har planer på ett saltkar inom kort :)

Tanken är att skaffa ett akvarium på 250-350 liter men av praktiska skäl kan jag inte köpa det just nu pga pågående renovering. Men för att stilla saltsuget lite så funderar jag på att så länge starta ett nanoakvarium.

Eftersom jag är nybörjare så känns det tryggt att ha ett mindre akvarium jag kan experimentera med och lära mig grunderna i denna spännande hobby och samtidigt slippa göra kostsamma misstag. När jag sen köper det större akvariet kan det lilla vid behov komma att användas som karantän eller liknande.

Jag har tittat på ett akvariepaket med en liten 30-liters kub med medföljande LED-belysning och mekaniskt filter.

Eftersom jag är helt ny inom detta ämne så ber jag nu om er hjälp!

Tanken är att inreda akvariet med levande sand, levande sten, några mindre invånare så som sniglar, räkor och eremitkräftor eller andra smådjur. Koraller är inte aktuellt just för tillfället.

Jag planerar att köra med den medföljande LED-belysningen som jag tror räcker då jag inte planerar att ha några invånare med speciellt stora krav på ljus.

Ska jag nöja mig med det mekaniska filtret eller ska jag komplettera det med en skummare, eller köra med bara skummare? Eller ska jag hitta någon annan filterlösning?

Det här verkar vara ett väldigt trevligt forum med många kunniga akvarister så jag hoppas kunna få lite tips och idéer för att komma igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och välkommen till SVG! :)

Om du bara har 30 liter så går det bra att köra utan skummare. Jag körde mitt 37 liters utan skummare i drygt ett år innan jag skaffade mitt RSM 130D. Man får kompensera med lite större vattenbyten istället. Jag bytte ca 10 liter med 7-14 dagars mellanrum. Vet inte om det är nödvändigt att byta så mycket, men jag gjorde det iaf.

Kolla gärna min tråd om mitt avvecklade nano om du vill. Länk finns i min signatur.

När det gäller ljust får nog någon annan svara, men ska du inte ha några koraller alls, så bör ju ljuset knappast vara något problem.

Lycka till! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

Då kör jag mek-filtret och LED-ljuset till att börja med. Blir nog till att köpa en värmare och cirkulationspump också.

Ska försöka smöra lite för en kollega imorrn så jag kan få låna hans bil och åka och hämta grejerna ;)

Efter att akvariet har fyllts med vatten, hur länge bör jag då vänta innan jag lägger i levande sand och sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tills saltet har löst sig och du har rätt salthalt, så nått dygn kanske. Har du redan rätt salthalt när du häller i vattnet så behöver du inte vänta. Lägg i stenen först, och sanden efteråt.

Här finns en guide för uppstart, som du kan kika lite på om du vill.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bestämt! På torsdag ska det hämtas! :D

Just för tillfället kollar jag på den här modellen:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D4100

Någon som har erfarenhet av den?

Alternativet är ett tomt glasakvarium så får jag köpa till egen utrustning men vore skönt att få börja med ett paket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack madde!

Jag har gjort om scapen lite efter att bilden togs, tycker det blev ännu bättre nu :)

Jo jag tänkte köpa en svart bakgrund men det glömde jag bort, men det kommer!

Måste köpa mer sten och en till cirk.pump, har även beställt en liten skummare jag blev rekomenderad av en vän. Är på jobbet nu men kan skicka en bild på hur karet ser ut idag när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag kanske inte behöver nån skummare men tänkte att det kan ju inte skada :) Vill försöka få in en hel del mer sten som jag tänkte använda för att försöka dölja både filter och skummare. Tänkte kanske bygga som två små stenrösen i varje hörn upp mot dom så dom inte syns, eftersom varken skummaren elelr filtret behöver tas ur för att tömmas/rengöras. Men vi får se, jag provar mig fram :)

Jag tror jag föredrar svart bakgrund, men det är jag det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt! Det som är så härligt med små kar är att de nästan alltid är "rimless" dvs utan någon ram uppepå. Det gör de så snygga. Vad är det för ljus över akvariet, att det är leds ser jag med vad för typ eller hur starka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Jag är jättenöjd. Just som du säger att det inte finns nån ram på överkanten är grymt snyggt! Dessutom är akvariet placerat på en ganska låg bänk så man enkelt kan se det både framifrån och uppifrån.

Jag köpte denna belysning:

http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-view.asp?catid=13847&prodid=13474&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D13847

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt du har fått till det ska bli kul att se när det börjar komma levande i, är lite kär i svarta bakgrunder det gör så att allt verkligen lyser upp så det med ska bli kul att se hur det kommer se ut:)

Kommer du ha någon fisk i och isåfall vad för sort? Jag har själv precis börjat med mitt nano på 25l men har inte bestämt mig än riktigt helt vad för fiskar jag ska ha i.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya bilder. Ganska nöjd med scapen nu men ska köpa lite mer sten att lägga under längst bak så det blir stadigt.

post-6873-14468925939471_thumb.jpg

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén men jag äger ingen kamera så bilderna är tagna med telefonen.

post-6873-14468925939653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag iväg och köpte lite mer sten och börjar bli ganska nöjd med scapen. Dock har jag stött på mitt första problem... temperaturen.

De första två dagarna låg temperaturen stadigt på 24-25 grader men igår närmade den sig 28 och idag var den över 30.

Har försökt stänga av pumpar och värmare och grejat för att se vad det kan vara som orsakar detta, temperaturen i rummet har vart stabil under hela tiden och akvariet står inte i solen eller något sådant som skulle kunna påverka.

Några bra tips?

post-6873-14468925953377_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...