Gå till innehåll

Död LS som lever.....


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag har ett röse med död LS,

som verkar omöjligt att få igång igen, trots att jag har försökt i två år.

Är det någon som har haft död LS och

som senare har fått bra fart på dom igen med fina röda kalkalger m.m. ?

Vad gör man annars med död LS ?

Kan den göra någon nytta i sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ny "färsk" sten blandat med den "döda" så att djur, bakterier och alger kan spridas från den?

Det har funkat fint för mig, började med i stort sett heldöd sten som var likblek och tråkig men som ser utmärkt ut nu efter drygt ett år. Köpte ny sten och blandade i så spred det sig ganska så snart. Hur lång tid det sedan tar tills att bakterier och sådant börjar att fungera vet jag inte men det är fullt med småkryp i all sten nu iaf. Sedan bör man ju ha en bra tillsättning av kalk i vattnet så kalkalgerna har en förutsättning att föröka sig.

Enda nyttan LS egentligen gör, förutom att den kan vara fin att se på och vara en bra grund att placera koraller på är väl att den innehåller just bakterier och vissa djur. Så död sten som inte "kommer igång" ger väl ingen speciell fördel eller nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
kalkalger har inget med livet i stenen att göra,och död LS kan inte bli levande,men det är ju bra att bygga på.

Det här har vi ju disskuterat förut och kommit fram till att död LS visst kan bli levande. Faktum är att det går ganska fort för stenen att börja göra nytta. Stenens uppbyggnad är viktigast dvs att den har en möjlighet att fungera som LS sedan är det som sagt bra om det finns annan sten vars bakterier,djur och alger kan spridas ifrån. Jag är personligen inte rädd för att köpa "död ls" .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag använder själv död LS som uppbyggnadsmaterial,men du kan aldrig få den levande rakt igenom,där mycket värdefulla nedbrytare finns.

sen skulle det ju egentligen inte vara nån vits att frakta färsk LS ,då kunde man lika bra frakta hit torr sten,och lägga med inkörd LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 90% korallsten och 10% levande sten lägg till ett bra nitratfilter använd ett litet lysrör under inkörningsfasen så efter ett par månader kan du inte se någon skillnad på stenarna men det betyder inte att den döda stenen är levande mer än väldigt ytligt som crille säger. Men eftersom du har ett nitratfilter så behöver man ingen levande sten som nedbrytare det fixar filtret istället sen finns det ju några som inte gillar att vara beroende på att tekniken fungerar i detta fall filtret men jag säger att det är ju ingen omedelbar akutiskt problem att få igång filtret på stört om t.ex pumpen havererar den kan man ju byta nån annan dag istället och de som fortfarande inte gillar att vara beroende av en teknisk pryl får nog gå och vara orolig för det mesta, Skummaren är det ju mer akut med om det händer något. Jag tror att de flesta har en övertro på den levande stenen och även varför den defineras som levande det är inte i första hand det som växer på den utan vad som finns inuti den som är det primära. Jag kommer snart att starta ett kar till med minimalt med Ls och ett jäkligt stort nitratfilter så det är väl lite upp till bevis för mig men jag är fullt och fast övertygad att det kommer att fungera utomordentligt.(fungerar det inte så kommer ni aldrig att få reda på det heller:skrattar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte det här med bakterierna i (inuti) levande sten. Om de nitrat konsumerande bakterierna finns i den levande stenen kommer de ju aldrig i kontakt med vatten och kan därför inte omvandla nitrat till kvävgas. Tvärtom om vatten kan komma dit måste även bakterier kunna komma dit (i efterhand på "död" levande sten). Sker omvandlingen i ytan på levande sten så kommer bakterier dit efter viss tid (jämför med att starta upp ett nitratfilter) och stenen fungerar lika bra som; och är lika levande, som all annan levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aneroba processer biologisk process som försiggår i syrefri miljö. Aneroba bakterier använder kemiskt bundet syre t.ex. i nitrat- (NO3) eller sulfatjoner (SO4). denitrifikation anerob biologisk process där nitratkväve (NO3) överföres till gasformigt kväve som avgår till luften.KvävereningKväverening baserar sig på de processer som naturligt förekommer på många ställen i vår miljö. Mycket av kvävet i avloppsvattnet finns i form av ammoniumkväve. Speciella bakterier s.k. nitrifikationsbakterier kan omvandla (oxidera) ammoniumkväve till nitratkväve. Denna process kallas därför nitrifikation. Många bakterier har sedan förmågan att omvandla nitratkvävet till kvävgas. Detta sker när bakterierna skall bryta ner organiskt material. Normalt sker detta med syre som oxidationsmedel varvid syret omvandlas till vatten. Om syre inte finns närvarande kan många bakterier istället använda nitratkväve som oxidationsmedel. Nitratjonen omvandlas då till kvävgas. Syret används av bakterierna för att andas (respiration). Denna process kallas denitrifikation.

En svårighet vid teknisk tillämpning är att nitrifikations- och denitrifikationsbakterier kräver olika miljö. Nitrifikationsbakterierna, som växer långsamt och är känsliga, trivs bäst i en syrerik miljö med låga koncentrationer av organiskt material. Denitrifikationsbakterierna kräver en syrefattig miljö och arbetar bäst vid god tillgång på organiskt material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har bakterierna inuti stenen för funktion. Denitrifikation borde ju ske i det korallrev men byggt upp mellan stenarna och i håligheter var vattencirkulationen är låg. Men fortfarande på ytan av stenen.

Förresten Svärd har du sett mitt lilla problem på en tråd jag nyss startade (Innenfilter 31). Har du nån ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvida inte bakterierna i "levande" LS fanns där resan när stenen skapades så har dom ju kommit dit på nåt sätt, eller hur?? Alltså tror jag på att "död" LS kan återupplivas genom att blandas med levande LS. Det kan iofs ta ett tag innan allt är"på plats", men förr eller senare så blir det detsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som jag fått det berättat så är det väl så att de Aneroba bakterierna bildas med stenen och eftersom de kräver en syrefattig miljö så kan de ej befolka ny sten då de kräver en syrefattig milö och inte skulle klara sig i en syrerik och då inte kunna gå ut i den syrerika miljön till den döda stenen. Däremot så går det att få igång processen av bakterier som jobbar i en syrerik miljö i den döda stenen- och därmed göra den till viss del nyttobidragande...

Vad har ni för åsikter om det...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De anaeroba bakterierna överlever i syrerik miljö. Det är så de kan kolonisera nya ställen. I Anaerob miljö börjar de deinitrfikation.

När diskussionen var uppe förra gången hittad någon en undersökning relaterad på reefforum som visade att stenen koloniseras av bakterier på en månad ungefär. För att kolonisera kalkalger behövs en lämplig miljö, dvs sten som har en ren yta, lagom cirkulation, ljus och näring. Det går fortare om man "ympar in flis" av kalkalger. Har man ett halvmillimeterskikt av detritus + andra alger fäster de inte ovanpå det.De fäster bara på sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter rätt trist tycker jag!

Ls är ju så mycket mer än denitrifikation,med alla nyttiga,faschinerande organismer och djur som lever i och på stenen.

Det skulle jag inte vilja vara utan

Kul framtidsvision:en sohal i en guldfiskskål med skummare och nitrat filter,hoppla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Själva bakterierna borde kunna besätta stenen utan problem - det är ju den lite större floran och faunan som måste importeras med annan sten. Jag har bara död LS (upphackad) i mitt fileterfack, och där kryllar det av copeopoder, små kräftdjur och annat gojs, den biologiska aktiviteten är rätt stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...