Gå till innehåll

Saltblandning?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Tjenare Manne=)

jo jag brukar göra det, men kom inte till skott igår och ska köpa en ny räka till mitt räkkar idag och skulle vilja byta vattnet innan då det är mycket skitigt och har inte bytat en drop på 3 veckor(karet är utan skummare)=/

men borde väl räcka med 2 timmar? pumpen drar runt vattnet 30 ggr i timmen och innan jag häller i det så kommer jag skaka det i en dunk=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns lite olika åsikter om hur länge det ska vara "blandat".. Vissa säger kör direkt.. Andra säger att även om saltet är blandat så är det aggressivt i början, därav att man låter det stå till nästa dag.. Själv väntar minst sex timmar innan jag skulle få för mig att göra skiftet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är och gör så som Manne skriver! Blandar saltet och vattnet rör runt med en stor plast sked, mäter salthalten

Och slänger i karet! Från jag börja blanda och tills jag tömmer i karet tar nog inte mer än 5 minuter!

Och jag tycker jag lyckas bra med mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tappar upp vatten jag ska blanda är det alltid kallt, så jag brukar även vänta tills vattnet har samma temperatur som karet iaf om det inte är ett väldigt litet vattenbyte. Löser sig gör det oftast väldigt fort, speciellt om man ser till att röra upp "salthögarna" som brukar bildas på bottnen efter en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sätter alltid upp en balja med vatten och salt på kvällen innan. Sen nästa dags eftermiddag/kväll gör jag bytet och då kan man vara säker på att allt är ok. Men är det bråttom så skulle jag nog ändå låta det stå 2-3 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mest gjort stora byte på ca200-300l. Kranar man upp så mycket vatten samtidigt är det ganska kallt, bara ca 8-10 grader, så det brukar få stå med doppvärmare över natten (8-12timmar) innan tempen är uppe. Saltet håller jag i antingen på kvällen eller morgonen efter, sen brukar vattenbytet bli på eftermiddagen/kvällen.

Hade jag haft bråttom så hade jag bytt så fort saltet löst sig och tempen är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...