Gå till innehåll

Linnex 500 l hörnakvarium


Linnex

Rekommenderade inlägg

Nu närmar det sig uppstart. Testkört och pillar nu med att tysta ner systemet. Målet är skarp uppstart nästa helg (23-24/4)

Men här är de första bilderna. Fler kommer innom kort. Hoppas att jag inte gjort något generalfel...

Bild 1 o 2 möbel.

Bild 3 Inne i toppen med egen tillverkad moonlight.

Bild 4 Sump.

Bild 5 Borrat galler i sumpen med mååååånga hål

Bild 6. Kylslinga som går ner i torpargrunden och som i dagsläget i vid testkörning håller ca 600-700 W kylning. Får se hur det fungerar till sommaren.

post-1380-14468912058395_thumb.jpg

post-1380-14468912058526_thumb.jpg

post-1380-14468912058656_thumb.jpg

post-1380-14468912058779_thumb.jpg

post-1380-14468912058885_thumb.jpg

post-1380-14468912058992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tja

Måste säga att det var en snygg lösning på att hissa upp och ner kåpan.

En tanke bara, det kan nog bli lite varmt där så innan du ställer dit karet borra håla för

eventuella fläcktar. Jag gjorde det misstaget innan.

Kan vara bra att ha lite ventilation i kabineten också.

Vad gick det månljus på ungefär? Har kollat på att bygga liknande men vit högintensiva lysdioder kostar apa.

Mvh

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur varmt tror ni det blir i toppen?

Ett 250 W MH där armaturen är utanför kåpan så där är det enbart strålvärmen som belastar akvariet. T5 med 2 * 39W.

Jag har en cm fritt runt MH nederkant (högt) och upptaget lågt bak på ca 25*3,5 cm och hoppas då på naturlig luftcirkulation. Vill gärna slippa väsnades fläktar.

Har då gjort ett kylsystem på kanske 300-700 w beroende på när under året.

När det inte räcker till så får huven lyftas eller MH släckas... men det vill man ju inte behöva gör för ofta.

Moonlighten kostade 154 kr inkl frakt på Elfa utan kabel och 6 V adapter (sök i forumet så hittar du mina komponenter). Då ingår även två potensiometrar som gör att jag kommer ställa två olika ljustyrkor. Kommer ha olika styrkor på kvällen respektive natten med tidsstyrd switch.

Editerat:

Moonlight specktra skall ligga mellan 470-480. Dioderna jag använt ligger på 472.

75-066-78 HLMP-CB30 LED blå 5mm 5 st 64,50 kr

64-634-42 Trimpot 72PT 1kohm 2 st 31,82 kr

60-103-83 Motst 120ohm 5% 1/4W 10 st 9,24 kr

Totalt 154 kr inkl frakt och moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow jag é impad av den armaturen.

Är det wiresystem och en tyngd i ändan så den stannar uppe.

Kolla på datafläktar 12Volts har själv satt in en och den är tyst under 20dB

har du gjort den sumpen själv.

Var det kul att borra alla småhål:snurrig:

Ser himmla skysst iallafall ut och hoppas karet blir lika bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, sitter en 12 kg vikt i vajer (svarta klumpen som går genom röret för styrning).

Det är ungefär 5 kg skillnad på kåpa och vikt men tröghet i vajersystemet gör att den stannar kvar uppe.

Akvariet har jag köpt beg på forumet och då ingick sump utan fack. Den har jag sedan byggt efter anvisning här.

Hålen tog sin lilla tid att borra och fick ta det två kvällar då batteriet i borrmaskinen inte räckte. Hålmall har jag använt en perforerad plåt med Ø5 hål med 41 % genomsläpp.

Medan jag borrade så kunde jag inte låta bli att tänke på den fina styrda stansmaskinen vi har på jobbet ;-)

Hmm... jag fyller systemet till helgen igen för nytt testkörning... jag får nog då låta det stå på i par dagar för att se hur värmen blir.

Jag har tänkt sätta dit en liten fläkt i skåpet som skall vara styrd efter luftfuktighet. Samt då ett täckglas över ca halva sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey funderar nämligen på att bygga en huv till mitt akvarium nu efteråt och tycker det var en smart lösning med lådbeslagen på väggen.

Är sumpen byggd utav glasfiber skiva. Smart lösning och form. brukar vara svårt att få till det bra tycker jag med alla kammare. Med din så verkar det bli en bättre rundgång på det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump och akvariet är byggd av en båtbyggare i epoxi och är helgjutna.

Sumpen har jag delat av med polykarbonat och då även kunnat bocka till plasten vid skummare och facken.

Verkar som jag gjorde ett stort fel och det var att jag limmade sumpen med silikon..:-/

Men jag har använt nästan tre tuber, lagt på duktigt och "punktade" fast det med riktigt lim så jag hoppas att det håller samt att skivorna delvis låser varandra ... Sitter som berg nu i alla fall.

I annat fall så kommer jag svära om ett tag och få limma om skiten :'(

Att jag inte gör det nu beror på att jag är minst sagt tveksam att limma på yta som har varit silikonad.

Huven har jag gjort av skiva i något pergomaterial. Skall ha ett bra fuktmotstånd och används i tex sjukhus där de spolar av med slang. Tex operationssalar... får hoppas att det även tål denna miljö.

Akvariet är fasad 35 cm i bakkant och då samma som möbeln. Det gör att motvikten går fritt bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två Data Papst Data fläcktar på 9-5V istället för 12V då låter de mindre än 12dsB vilket knappt är hörbart. Skall motera två stycken 120mm data fläcktar i sumpen som skall drivas med 5V de skall sköta cirkulation där.

Jag har sett folk ha svarta fläcktar som de vägg monterar verkar ganska kraftiga. Är det någon som har info om dem, är de högljuda? och hur mycket luft flyttar de?

Jag tror inte du kommer få några problem med kylning om din lösning funkar som den skall. Har du mätt upp villken temp som det blir på sommar under grunden, hade varit intressant att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 grader nu i grunden och 2-2,5 graders skillnad på in resp retur och 250 l flöde i timmen.. Varje grads skillnad motsvarar då 290 w.

På sommaren har jag 14-16 grader i grunden och gissar då på en grads skillnad.

Om det blir för liten skillnad på in och retur kommer jag lägga ihop akvariets slinga med en slinga från borrhålet till bergvärmen och använda så kallad frikyla (idag är det 6 grader från borrhålet i den nyinstallerade bergvärmen). Har ändå tanke på att dra en slinga och fläktkonvektor till kylning av huset.. fast det projektet får vänta till nästa år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testkör.

Nu får den gå tills temperaturen stabilicerat sig. Därefter startar jag kylslingan och så får vi se vad den nya stabilicerade temperaturen blir.

Blir att inreda under veckan och att starta skarpt till nästa helg verkar kunna gå.

post-1380-14468912061115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moonlighten kostade 154 kr inkl frakt på Elfa utan kabel och 6 V adapter (sök i forumet så hittar du mina komponenter). Då ingår även två potensiometrar som gör att jag kommer ställa två olika ljustyrkor. Kommer ha olika styrkor på kvällen respektive natten med tidsstyrd switch.

Editerat:

Moonlight specktra skall ligga mellan 470-480. Dioderna jag använt ligger på 472.

75-066-78 HLMP-CB30 LED blå 5mm 5 st 64,50 kr

64-634-42 Trimpot 72PT 1kohm 2 st 31,82 kr

60-103-83 Motst 120ohm 5% 1/4W 10 st 9,24 kr

Totalt 154 kr inkl frakt och moms.

Låter intressant men hur kopplas detta ihop ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bra länk till moonlighten

http://www.kaotica.com/frag/diy/moonlight/

Jag har kopplat dit två trimpot som jag skrev tidigare Den sitter direkt efter transformatorn enligt ritning i länken ovanför.

Redan när jag beställde så misstänkte jag att 1 Kohm var för mycket men följde en annan anvisning från detta forum. Man bör nog ligga på 0.5 Kohm för att lättare kunna fininställa. Nu så faller ljusstyrkan lite för snabbt i början när man vrider.

Bifogar bild så ser ni mina trimpot.

1:a är för kväll. Switcha slår sedan om (reläet ovanför) till trimpot 2.

post-1380-14468912061224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bättre bild. glömde ställa om upplösning. Är telefonen jag använder som kamera.

Det är ca 35 cm mellan frontglas och LS längst ner. Frågan kvarstår om det behövs mer ljus på LS då jag byggt överhäng och ganska rak vägg?

Svårt att få det mer lutat om överinningen skall vara helt dåld samt jag skall få lite grusbotten (35 cm förutom då stenen i mitten).

post-1380-14468912078909_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jobbat på att tysta ner akvariumet och ljudnivån är ungefär som min gamla PIII dator.

Har fått fråga på min ytavrinning då jag inte har valt att göra en Durso då den inte tar från ytan och då blir man inte av med hinnan. För att lösa det så måste man göra ett fack där vattnet rinner in och sedan bygga durson där. Och jag anser mig inte ha plats för ett fack.

Jag har ett 50 mm rör som går upp till ytan. Där har jag satt på på en förminskare som i detta fall blir en förstorare. 50/110. Har alltså en kopp längst upp för att kunna ha eventuella filtermateriel etc.. Bild 1.

När man drar igång det systemet så blir det naturligtvis ett slurpande ljud.

Det ljudet kommer från att det är drygt meter rör från topp till sump. Vattnet väger och vill ner i sumen med G kraften minus motstånd (samma princip som häver fungerar). Då inte systemet pumpar med så pass flöde så att matningen uppväger det så blir det undertryck i röret. Det gör att luft sugs med och det blir ett slurpande.

För att bli av med slurpet har jag sänkt ner ett 16 mm rör någon dm ner i 50 röret. Det gör att de större delen av tyngden i vattnet inte längre drar å den översta delen uta instället suger in luften i röret. Vattnet rinner nu lugnt och stilla ner i 50 röret.

Ljud har nu flyttats in i 16 mm röret. Där satte jag först en ljuddämpare som tystade det Bild 4. Jag har nu förändrat det när jag startade skarpt och har istället borrat och kört ner en 20 mm elrör i torpargrunden. Det är för att det är svalar där på sommaren.

Jag har kopplat ihop det och drar all luft därifrån. 100 % av ljudet från 16 mm röret är nu flyttat ut från huset samt att jag drar in svalare luft som blandas i vattnet. Sänker akvariet ca 0,5 grader i dagsläget.

Systemet går att bygga så att man har allt 100 % tyst (om man tar luft från annat rum) eller litet svagt porlande (ungefär som en droppande vattenkran) om man behåller lite undertryck. Porlandet är nog att föredra om man är rädd för vad som kan hända om systemet blir trögt om något sätter sig... Jag har nu valt att köra 100 % tyst då jag tycker mig ha hittat rätt samt att jag har ett överrinningsskydd ner till sumpen. Har även en överrinningsskydd på sumpen till avlopp. Syns på bild 2.

I skummaren har jag gjort ett vattenlås med avluftare. Vattenlåset är gjord med böjar som ett liggande S där jag först kommer ner med röret i stora facket i sumpen. Böjer upp igen och kröker ner i facket med skummaren (Bild 2). Men istället för att använda en sista böj har jag satt dit en T-koppling men en öppning upp (bild 3). Där går den mesta luften ut genom och det är inte så mycket som går ner i sumpen. Skulle gissa på att 70-80 % av luften går ut denna vägen. Det stänker lite från den så jag satte på ett tillkapat rör men det räcker inte. Jag kommer sätta dit ett grovt filter som hindrar att det stänker ut men släpper ut luften.

Bild 4:a är ljuddämparen som jag har på skummaren samt då ett tag hade på insugsröret till avrinningen.

post-1380-14468912086344_thumb.jpg

post-1380-14468912086467_thumb.jpg

post-1380-14468912086584_thumb.jpg

post-1380-1446891208671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt test på kylslingan som visade att den klarade sänka ca 3 grader visade sig totalt fel. Var för snabb att bryta testet när temperaturändringen började bli för långsam. Kan nu se att karet stiger resp sjunker minst par garder till i långsam takt.

Test under skarpt förhållande visar sig att det är betydligt mer. Sänkte temp från 27.4 till 20.8 på ca 18h. Ville inte låta temperaturen sjunka mer och jag hade vid testet runt 9 grader i grunden. Förmodligen hade systemet klarat av ytterligare par grader.

Jag börjar bli optimistisk till systemet med slinga. Akvariet vill stabilisera sig på drygt 27 grader utan belysning. Jag kommer ställa temperaturen med automatik til 25-26 grader. Det gör att slingan kommer startas ett antal ggr under dygnet (speciellt när belysningen är på) och jag tror inte att det hinner hända något större med vattnet i slingan. Är ca 4 liter som ligger i slinga och pumpas från/till sumpen och returvattnet låter jag mynna ut vid insug till skummaren.

Är ett billigt och energisnålt kylsystem i alla fall. Jag kommer med mer utvärdering efter sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul kul att det går framåt för dig och att du delar med din kylare för oss andra som sitter i en varmlägenhet :skrattar:

Ang ljuset då jag hadde ett hörnakvarium så hadde jag en 250watts +2x54watts T5 +2st osram 67 Blue 24watts tycket att det räckte med detta utan att det blev skuggat på vissa delar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul kul att det går framåt för dig och att du delar med din kylare för oss andra som sitter i en varmlägenhet :skrattar:

Ang ljuset då jag hadde ett hörnakvarium så hadde jag en 250watts +2x54watts T5 +2st osram 67 Blue 24watts tycket att det räckte med detta utan att det blev skuggat på vissa delar

Sitter man i lägenhet så kan man ju kyla på andra sätt utan att det kostar en krona... eller hur ;-)

Jag är förtillfället mycket skeptisk till ljuset. 500 l och karet är 70 högt.

250 w MH och två 39W osram 67.

Nu har jag i o f en huv som slår ner kanska mycket som annars hade reflekterats bort på ytan men jag har ändå en känsla av att ljuset inte riktigt räcker till. :-(

Efter som LS väggen är ganska rak så får man känsla av att det faller för lite ljus på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en 400 wattare i framkant av huven och rikta den aningen bakåt, så borde du ju få ljus så det räcker och blir över. För att det är ju som du säger, karet är 70 högt och det blir ju klart mindre ljus vid botten. Eftersom du har en ganska brant vägg med sten så kommer allt utrymme behövas för att fästa korall och ljuset bör räcka ända till botten. Jag har dett broblem i mitt lilla kar som bara är 35 djupt och 50 högt, det blir en riktig 90 graders vägg, skulle behöva en 250 över det karet, emn min 150 wattare får räcka så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, flytta lysrörsrampen till insidan av framsidan på rampen. Armaturen till 400 wattaren behöver ju inte vara mycket större än en 250. Det kommer garanteratt att gå, av det man kan avgöra på bilderna. 400 wattaren jag har är 38*63cm och det är en stor armatur, så det är ingen jätte direkt. Det finns ju ännu mindre än så, den ända problemet är väll ökad värmeutväckling, men det problemet verkar du ju ha tänkt på;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, flytta lysrörsrampen till insidan av framsidan på rampen. Armaturen till 400 wattaren behöver ju inte vara mycket större än en 250. Det kommer garanteratt att gå, av det man kan avgöra på bilderna. 400 wattaren jag har är 38*63cm och det är en stor armatur, så det är ingen jätte direkt. Det finns ju ännu mindre än så, den ända problemet är väll ökad värmeutväckling, men det problemet verkar du ju ha tänkt på;)

tveksam tveksam... och där kommer jag granterat få värmeproblem. Kyleffekten är idag ca 600 W och räknar med nästan en halvering till sommaren. En 400 äter mycket av det...

250+400 MH + 39+39 lysrör låter i mina öron myyyycket för en 500 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...