Gå till innehåll

Gul kirurg fisk i 120 liter? lite åsikter tack=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Kan man få en gulkirurg fisk(den typ standard fisken som alla har) att trivas i ett 120 liters juwel lido kar? har märkt att den gillar sten att gömma sig i och har ganska mycket sten i mitt kar(se i min tråd nedan)=)

Tacksam för svar=)

ha det bra=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tror inte de dör ut eftersom de äter alger (vilket man alltid har i ett akvarium mer eller mindre), jag själv har massor i mitt större och ser massa små bebisar ganska så ofta. Dock så förblir de rätt små och det är oftast av arten Asterina man får med ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ställer mig tveksam till en gul kirurg i ett 120 liters kar! kanske ett litet exemplar, men när den blir över 6-8 cm så är det dags att sälja bort den....

köp större kar eller annan fisk är mitt råd!

Var går gränsen då? Jag är sugen på ett par kirurger när jag sätter igång, och vet att de vill ha det lite större - men hur stort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att sätta gränser på vad som går och inte går, det är fråga om balans och känsla om du frågar mig.

Vad som är en stressfri miljö kan vara svår att svara på. Massa sten är inte alltid optimalt.. för det skulle innebära ett trångt akvarium och alldeles för lite sten kan också vara negativt. Tycker man får avgöra lite själv finns det simyta och gömställen för fisken samt att den inte behöver bråka om revir för att känna sig trygg. Finns väldigt små kirurger som kan funka, men de är också känsligare än de större. Men jag har sett många hålla kirurger i ett 130liters RSM sen om det är optimalt.. det är en annan sak. Oavsett så tycker jag utifrån bilderna på ditt kar att, visst kan du ha en liten kirurg, var bara beredd på att han kanske får flytta så småning om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...