Gå till innehåll

Innenfilter 31


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Äntligen. Noll i nitrat! Inte en tillstymmelse till färg när man tittar från sidan på Saliferts nitrattest (utan att ha bytt något vatten). Men har låg redoxpotential. Bara runt 150 mV. Vad kan vara problemet? Blir nog till att skaffa en ozonisator. Andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej! HAr precis köpt ett sådant filter av enn här på forumet men jag som är nybörjare och är lite smått korkad förstår inte riktigt hur jag ska ha skummaren. hur ska den sitta hur högt upp m.m? Hur fungerar koppen ska den fylla med vatten så attd et rinner över? Jag fattar ingetting just nu... Hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! jag löste det där med skummaren själv efter et ttag men min pump har bränt, vet ej varför men den var skållhet när jag tog upp den.. Så nu måste jag köpa en ny till filtret.. Vad ska jag ha? Hade en Aquabee 200 men kan man sätta i en starkare.. t.ex en 3000?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

200 mg ozonisatorn fungerade inte så jag har beställt en Sander C 25 från Tyskland. 2 - 25 mg/h. 1200 kr från Tyskland (dubbelt så dyrt här hemma) och en Pinpoint Ca mätare (som Texas också hade köpt).

För ett tag sedan när jag rengjorde skummaren såg jag något som jag inte tänkt på förut. Insuget till nålimpellern (var luftslangen är fästad) var nästan helt igensatt. Rengjorde hålet med en liten borr och startade skummaren igen. Efteråt fick jag höja upp skummaren men ända tömma koppen dagligen. Nu efter ett tag har skumningen lugnat ner sig och man behöver bara tömma koppen 1 -2 ggr/vecka och redoxpotentialen ökat till ca 400 mV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Så kom då det man har väntat på. Man klantar till det och det går (nästan) åt helvete. Rengjorde skummaren och lite annat i lördags. Som vanligt vägrar skummaren starta efteråt. Efter flera försök med särtagning av rotorn några gångar startar den äntligen. Använder F2 (feeding break) på IKS:en för att slå av skummaren och sumppumpen. Har på försök kopplat en jordfelsbrytare till sumppumpen och varje gång strömmen bryts måste den återställas igen. Missade det efter skummaren äntligen startat. På söndag morgon ser jag en död Lo vulpinus och en Centropyge flavipectoralis och ett gäng flåsande Chromisar samt några döda och döende räkor. Fattar först inte vad som hänt men ser till slut att sumppumpen inte går. Slår på den, tar upp det döda som syns. Efter ett tag börjar Chromisarna och clownerna återhämta sig. Har håvat upp de fiskar som dött, förutom två fiskar (N. armatus och en stor Z. scopas). De räkor jag hittat döda är kasserade. Kollat nitatet och är bara 1. Vad skall man göra? Vattenbyte? Filtrering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...