Gå till innehåll

Innenfilter 31


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Min Salarias fasciatus dog idag :ledsen: . Den har inte (under 2 år) accepterat annat än alger. Tror att den svalt ihjäl. Men hur som helst tråkigt. De måste vara bland de mest fotogenique (vet inte hur det stavas) av alla fiskar. Samtidigt skall man kanske vara glad att algerna tydligen inte räcker till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej Lejonkungen!

Ledsen för din Salarias fasciatus!

Nu har jag labbat hela helgen utan att lyckas få bort mina bubblor. Har tagit en liten bild på mitt innefilter och tänkte stämma av så att jag har fattat galoppen.

A: Hur högt upp skall skummaren sitta, i beskrivningen säger dom att ju högre upp desto hårdare skum. Min är i botten just nu men har testar alla lägen.

B: Här har jag Zeolit (Nitratfilter)

C: Är dessa nivåer bra för jag tycker att det vänstra filtret borde gå lika långt ner som det högra?

D: Vattennivån här är ca: 2,5 - 3cm lägre än vattennivån i akvariummet. Är detta okej, och hur man kan ändra detta?

Som du ocskå ser på bilden är luften till skummaren tillfälligt frånkopplad och detta hjälper inte heller. Jag har tagit isär bägge pumparna och gjort rent dom samt gått igenom allt i filtret, dock utan resultat.

Sista saken är längst till vänter sitter min nivåvakt. Borde vattennivån vara högre eller lägre i akvariet?

Hoppas att du har några fler ideer för mina börjar ta slut.

MVH, Andreas

post-1366-14468912101044_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie
Har du gummifötter (på en platta) under returpumpen?

Nej, det har jag inte sätt. Den ligger på en blå filterbit som sitter fastbunden med buntband. Har inte tagit bort filterbiten då jag antar att den skall ligga på den så att det inte låter så mycket.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ha en bottenplatta med sugfötter. Hade inte det på mitt filter heller. Men ett likadant hade det. Så jag fick plattan med sugfötter av akvarielagunen. Påtala detta för Bengan så att du får det. Då skall du se att filtren kommer i samma höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall vara en nivåskillnad mellan akvariet och det smala utrymmet efter kammen på ca 2 - 3 cm. Nivån i fack D verkar vara bra. Den ändras lite beroende på hur mycket skit som samlats i filter C1 och C2. Jag har första filtret C1 upp och ned jämfört med dig. Se första bilden i denna tråd. Så att skumplasten syns. Så har det sett ut på alla bilder jag sett på filtren.

Kan vara vibrationer som framkallar bubblorna eftersom du inte har plattan under returpumpen.

Vad har du för flöde till nitratfiltret? Är det tätt? Kvävgasen skall kunna evakueras därifrån.

Du (med kanske lite hjälp också) kommer att lösa problemet. När det ser som mörkast ut är hjälpen som närmast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser mitt filter ut i drift. Har luftventilen till skummare halvvägs öppet. På bilden har jag täckt över utrymmet bakom kammen. Har det så för att undvika alger där. Salthalts-, pH-, temp- och nivågivare syns till höger samt en av cirkulationspumparna.

post-787-1446891211175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest junkie

Hej Lejonkungen!

Tack för all information.

Jag har tyvärr inte lyckats få bukt med problemet, men jag är oerhört tacksam för din hjälp "so far" ;-).

Jag har varit bortrest till och från med jobbet så jag får sätta igång med bubbelprojektet till helgen.

Skall även prata med Bengan så att han beställer hem en platta för returpumpen.

Meddelar dig hur resultatet blir....

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej!

Som det ser ut som att det inte är skummaren det är fel på. Det är vad jag kan utröna. Skall stänga av skummaren under natten för att verkligen utesluta den. Har testat allt (tror jag).

Kan det vara så att det är något annat som tillför mer syre i karet?

Eller kan det vara kväve bubblor?

Jag har ganska bra ytrörelse men inte så mycket cirkulation (bara 3000l cirkulation). Jag skall nog köpa mig 2st Tunze Streamer 12.000l pumpar för att öka på flödet (inte köra dom max). Anledningen till att jag köper dom är att jag kan växa om jag nu köper ett större akvarium när jag flyttar (till hösten/vintern).

Det ända jag tillsätter för närvarande är "Salifert All in one" då jag inte har så mkt korallet ännu, samt Tripple buffer.

Gör inga vattenbyten utan bara suger upp skit från botten när det behövs då det dunstar 2l om dagen. Tillsätter osmosvatten.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är returpumpen. Kolla alla rörskarvar från returpumpen. Vrid på dem. Prova stänga av nitratfiltret. Prova höja vattennivån i karet/sumpen. Fråga Bengan om han har en annan returpump du får prova med. Han borde ställa upp och hjälpa dig till 100%. Ansvaret för saker man säljer tar inte slut när kunden lämnat affären!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte nitrat idag. En vecka sen jag tog bort en av filterkassetterna. Hade haft 0,5 ppm i ca en månad (verkade inte vilja sjunka mer efter tidigare åtgärder). Nu var det nere i 0,2 ppm. Randy Holmes-Farley verkar kunna sina saker.

Skall köra med en filterkassett och sjunker det inte till omätbara värden <0,2 skall jag prova att ta bort den sista kassetten (med Saliferts testkit). Skall också prova kolfiltrera under några dagar och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det Andreas? Får du någon hjälp av Bengan?

Mitt nitrat fortsätter att sjunka. Under 0,2 (som var mitt mål). Skall ta bort sista filtret snart. Blir enklare underhåll också.

Vad har du för nitratvärde Andreas? Det kan hjälpa att köra utan mek- och biologiskt filter om det är högt (nitratvärdet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej Lejonkungen!

Nu verkar bubblorna ha försvunnit, fick en platta och nu sitter den på plats. Har även höjt vatten nivån en dryg cm och det verkar ha blivit bättre. Just nu håller jag på och testar mina nya tunze pumpar och dom vräker upp skit då ja bara hade 3000l/h innan.

Tack för alla tips och råd ;-)

Trevlig helg

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra :). Tror du bara behöver använda (max) ena filterkassetten i filtret/sumpen. Men prova dig fram du också. Skall prova köra helt utan. Kommer att skriva i tråden hur det går. Enda orosmolnet är om det kommer mer skit i slangen till nitratfilterdelen och det blir flödesstopp. Men då får man försöka lösa det problemet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort sista filterkassetten idag. Hade <0,2 ppm nitrat. Skall se om det sjunker ytterligare och om det kommer att vara mer eller mindre suspenderade partiklar. Blir troligen kolfiltrering imorgon också. Beställt lite Acroporor som kommer på måndag och då skall vattnet vara så nitratfritt som möjligt. Skall ev köpa till en ozonisator för att få kristallklart vatten och därmed också mer ljus till botten av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Skumt. För en vecka sen steg nitratet till 2,5 ppm. Hittade de där svarta sniglarna med vitt band på ryggen i facket för skummaren och en hel massa små sjöstjärnor var på väg dit. Tydligen har de tagit hand om det som nu orsakade nitrathöjningen för nu har det sjunkit ned till 1 ppm. Inga fiskar saknas eller så. Säger det igen. Skumt.

Ps. Rengjorde hela skummaren idag och hittade bara några små sjöstjärnor i dess fack. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att något hade dött i skummarfacket och de enda som kunde ta sig dit via ytavrinningen var dessa djur. Nitratet steg ju också samtidigt. Men alla fiskar verkar vara kvar. Har haft lite svamp eller liknande där av och till. Men tror inte att nitraten stiger om svampen dör eller att dessa djur skyndar sig dit för en måltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...