Gå till innehåll

Innenfilter 31


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

Har ett Innenfilter 31 (Deltec) med skummare. Får inte ned nitratet till noll (eller under 0,5 som är möjligt att mäta). Funderar på att ta bort filterkassetterna och sätta dit nåt annat istället. Men vad? LS? Är en Aquabee up 2000 som filtersump har jag för mig. Pumpen suger vatten genom två skumfilter och en viss del återleds till skummaren via ett nitratfilter (metanol+2 skumfilterkassetter). Annars en behändig lösning. Ingen sump behövs.

D30100.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Så här ser kassetterna ut utan skumplast. Bytte till ny kassett och mitt nitrat(karets alltså) sjönk från 2,5 till 1,0 ppm. Som jag trodde så kommer skumplasten att göra att nitratet ökar istället för att minska när dom blir gamla. Rengör dem veckovis men det verkar inte hjälpa. Nån som har idé på vad som kan limmas på istället för skumplast?

post-787-14468912078759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var värst vilken respons det var på denna tråden ;)

Du kan altid prova att köra utan skumfilter (verkar blir ovanligare att ha skumfilter / biobollar). I ditt fall så verkade det som om du hade en liten nitratfabrik i filtret efter som det sjönk när du satte i nya. Har du kollat värdena när du kör helt utan skumfilter?

LS brukar fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Randy Holmes-Farley uppmanar akvarister att ta bort filter för att sänka nitrathalten i karen:

5. Remove existing filters designed to facilitate the nitrogen cycle. Such filters do a fine job of processing ammonia to nitrite to nitrate, but do nothing with the nitrate. It is often non-intuitive to many aquarists, but removing such a filter altogether may actually help reduce nitrate. So slowly removing them and allowing more of the nitrogen processing to take place on and in the live rock and sand can be beneficial.

It is not that any less nitrate is produced when such a filter is removed, it is a question of what happens to the nitrate after it is produced.

When it is produced on the surface of media such as bioballs, it mixes into the entire water column, and then has to find its way, by diffusion, to the places where it may be reduced (inside of live rock and sand, for instance).

If it is produced on the surface of live rock or sand, then the local concentration of nitrate is higher there than in the first case above, and it is more likely to diffuse into the rock and sand to be reduced to N2.

Det låter ju logiskt när man läser förklaringen. Så det blir att först ta bort det biologiska filtret (skitigast). Vänta någon vecka och sen ta bort det mekaniska filtret (bägge ser i princip likadana ut). Nitratdelen av filtret får vara intakt. Kan komma lite mer skit i slangen och ventilen till nitratfiltret men man får väl hålla lite koll så att det inte blir stopp eller för lite flöde (får jag ialla fall göra dagligen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har inte ännu tagit bort filtermattorna eftersom nitrathalten fortsatt att sjunka i akvariet. Har nu 0,5 ppm och skall se när det avstannar. Målet är nu under 0,2 ppm d v s vad Salifertesten klarar av att detektera. Får se om man klarar det med filtermattorna/-kassetterna på plats eller att man måste ta bort dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej Mr. Lejonkungen ;-)

Jag har en Deltec innefilter typ 35 (nästan samma som din) och har problem med luftbubblor, har du haft dessa beskymmer eller har du några tips hur man kan få bort dom för jag har testat allt tex. höga och sänka skummaren, lagt en bit skumfilter för returen men jag lyckas inte.

Annars är jag nöjd och mitt nitrat är 0 men jag kör en påse Zeolit och det fungerar kanon bra.

Om du har några tips med bubblorna är jag evigt tacksam.

MVH, Andreas Johnsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda gånger jag har haft luftbubblor (från "utblåsningsröret" till karet) är när jag haft för låg vattennivå i karet och därmed filterdelen. Pumpen suger luft. Det finns en liten "insugsmuff" på pumpen. Se till att den är monterad rätt. Så att den skärmar av insuget mot vattenytan. Är den monterad rätt så höj nivån i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie
De enda gånger jag har haft luftbubblor (från "utblåsningsröret" till karet) är när jag haft för låg vattennivå i karet och därmed filterdelen. Pumpen suger luft. Det finns en liten "insugsmuff" på pumpen. Se till att den är monterad rätt. Så att den skärmar av insuget mot vattenytan. Är den monterad rätt så höj nivån i karet.

Det finns ett litet hål på kortsidan vid utblåset, skall det rinna vatten igenom det eller är det bara för om vattennivån är för hög? Min är monterad så att det inte rinner vatten genom hålet.

Det där med "muffen" ;-) skulle du kunna ta en gång till. Är det returpumpen du menar?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar returpumpen (Aqua bee UP 2000). Det skall finnas en kilformad insugsbit som sätts så att pumpen inte suger vatten uppifrån. Bara ca 20 mm lång på ovansidan och kortare på undersidan.

Jag har ca 15 - 20 mm lägre vattenyta i filtret (efter kammen, så att fallet genom kammen blir ca 15 - 20 mm) än i karet. Är skillnaden för liten tar det inte ytfilmen lika effektivt, är skillnaden för stor kan man få (luft-)bubblor och det låter väl mycket av själva "vattenfallet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Tack för informationen, skall kika på det efter jobbet.

Du har möjligtvis inte några bilder på ditt akvarie? Det hade varit roligt å se hur du har gjort med Deltec'en.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej Lejonkungen!

Har fortfarande problem med de små luftbobblorna i vattnet. Kan dessa komma från något annat håll för jag har kollat hela filterdelen ink. skummaren.

Ser inte att de kommer ut från returpumpen och den kil-biten du pratade om sitter som den skall. Vattennivån är också enligt min mening korrekt.

Hoppas att du har några fler ideer för mina börjar att ta slut. Tar gärna lite kort på hur min installation ser ut.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt filter är enda "utblåset" filterpumpen. Så enda sättet för bubblor att komma ut i karet är genom pumpen. Kolla nivån där var pumpen sitter. Nivån där kan vara för låg. Det inträffar om tryckförlusterna över filtren är för stor. Prova att ta bort en filterkassett om problemet kvarstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Hej!

Jag är tacksam för all hjälp, skall testa när jag kommer hem.

ps. Du har verkligen ett fint akvarie ;-)

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju kolla om det är skummaren också. Ha igång skummaren och returpumpen (alltså som under vanlig drift). Stäng av lufttillförseln till skummaren (slår du av den ändras nivån i filtret) och kolla om bubblorna försvinner. Lycka till.

Rengör det mekaniska filtret (första kassetten) ordentligt varje vecka så får du låg nitrithalt. Krama ur och spola det tills (nästan) inget färgat vatten kommer ut och skumfiltret ser som nytt ut. Anpassa flödet till nitratfiltret efter hur mycket nitrat du har i karet. Kolla gärna nitrit och nitrat efter nitratfiltret (besvärligt) när du kör in det.

Ps. Har du köpt den av Bengan på Marinakvariet? Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest junkie

Japp, har köpt allt genom Bengan. Startade upp mitt akvarie i januari innan jag åkte till Vietnam så man är fortfarande en grön nybörjare och suger åt mig all informaiton jag kan.

Nitrit och nitrat värdena är bra och har varit låga hela tiden, nitriten har alltid varit 0 men det klart det är ju ganska nystartat och innehåller inte så mycket skit.

Annars så är jag nöjd med allt jag har införskaffat och nu fightas jag bara med bubblorna och temperaturen. Har 3st innepumpar och jag räknar med att dom alstrar ganska mycket värme så jag funderar på att köpa en som sitter ovanför ytan (luftkyld) eller skaffa någon form av kylare.

Ha det bra,

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite off-topic........

Mycket vackert kar du har! Som glad och ännu inte startad amatör blir man klart sugen på att lyfta i lika vackra koraller som du har.

Du skulle inte kunna ta den bild du la in ovan och lägga in text/pilar där namn på koraller (och gärna även typ, LPS/SPS) framgår? Snälla??

Passar väl i så fall under rubriken Koraller, antar jag.....

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...