Gå till innehåll

Akvariefråga!


Rekommenderade inlägg

Stor nackdel är att det är svårt att bygga ett aquascape som får plats i 40x40 och lämnar utrymme för fiskarna att simma. Med ett så långt kar kommer det vara lite tufft med vattenflödet och då vattennivån är så låg kommer det bli chaos om du har dem typer av pumparna man har i vanliga fall till ett 2m långt kar så du får nog köra pumpar halvvägs i akvariet.

Sen blir det även lite svårare att hitta ljus system till ett kar som är så smalt, mycket går nog till spillo om du inte kör flera armaturer med 2-4 t5 rör men då tappar du lite fördelen med t5 att man kan blanda många typer av rör för ett bättre färgspektrum.

Påstår inte att det är helt kasst, 40x40 är ändå något man kan arbeta med, men skulle heldre ta 150x50x50, karet är en väldigt billig del av systemet om man räknar på det, och det man lägger mest fokus på. om inte du har ett utrymme som är precis 200x40x40 tänk över måtten lite grann då de flesta vill ha djupa och lite högre kar när det kommer till salt.

MVH

RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En "stenhög" på mitten som skymmer där du sätter två pumpar, en åt varje håll gör mycket för att komma ner i storlek på pumparna, även om du kan få en hel del flöde. Sen är det som Reuben skriver, det kan bli svårt att få till en aquascape som man blir nöjd med i långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack! blir att avvakta. längden är något jag absolut vill ha så kanske får försöka få igenom ett på 180*50*50

blir dock 450liter då och då måste jag uppdatera skummare då jag har en deltec300mce nu. dubbla utgifter :/

Den skummaren hade jag uppgraderat endå.. specen till den är värdelös.. upp till max 200 liters kar e den bra för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett juwel lido och de tär typ 60x40x40 och det går bra när man ha åså pass kort kar, men ska du ha ett 2 meter långt kar och 40x40 påd et så blir det jobbigt hade hellre kört det 150x60x60 eller 120x60x60

tror till och med att det Laggeman sa(150x50x50) blir för litet djup och bredd på akret så kör ist Lx60x60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...