Wigge Postat 3 juli 2012 Postat 3 juli 2012 Mina clownfiskar har börjat på svarta fläckar på sig=/ vad är detta för något och är det farligt?=/ Citera
addeanstad Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 Tror det finns ett gäng trådar om detta nu... Matar du dina fiskar med pellets eller flingfoder? Isf är det nog ingen faraSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 En sökning på guiden:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45269-%C4r-mina-Clowner-sjuka&highlight=svarta+prickarhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37227-Svarta-prickar-p%E5-clownerna&highlight=svarta+prickarTEx. Citera
Wigge Postat 4 juli 2012 Författare Postat 4 juli 2012 Ja matar dem med formula 1 pellets:) så det är bättre att bara köra artemia? Citera
DaTrucka Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 Njae. Så varierad kost som möjligt är det bästa.Artemia, cyklops, mysis, cyklop Eeze, formula one och two, plus lite annat foder som finns tillgängligt i butikerna.Ett foder som jag tyckte var överlägset är Fauna Marine Ultra Health, gick hem hos alla djur. Citera
Reuben Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 Ja matar dem med formula 1 pellets:) så det är bättre att bara köra artemia?Artemia är riktig "skitmat" kör heldre mysis i mina ögon. Artemia innehåller väldigt lite näring som fullvuxen jämnfört med annan mat.Aldrig bra att endast mata en sak, blanda lite olika så de får i sig så mycket blandat som möjligt. Citera
Wigge Postat 4 juli 2012 Författare Postat 4 juli 2012 ja brukar köra typMorgon artemiakväll formula 2 pelletsmen vill ju inte köra pelletsen nu om de får prickar=/ Citera
Wigge Postat 4 juli 2012 Författare Postat 4 juli 2012 Reuben vad är skillnaden mellan artemia och mysis? Citera
DSB Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 DaTrucka har gett ett mycket klokt råd, finns inte så mycket mer att tillägga. Citera
DaTrucka Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 okej tack=) cyklop eller mysis?Båda, + några sorter till så varierat som möjligt. Citera
Reuben Postat 4 juli 2012 Postat 4 juli 2012 Reuben vad är skillnaden mellan artemia och mysis?Två helt olika arter, ingen direkt koppling mellan dem vad jag vet. Mysis innehåller dock mera fett, fiber och protin. Artemia är dock lättare att mata fiskarna, väldigt få fiskar som inte nappar på det, men i längden får du inga friska fiskar med bara det. Själv kör jag Cyclops 2-3 ggr i veckan Mysis 3-4 ggr i veckan Lite olika typer av pellets blandar ihop alla mina pellets så de får en varierad blandning varje gång) nästan dagligen. Har något uppehåll en dag i veckan så de inte blir allt för tjocka.Kirurgerna (3) får en hel noriskiva 2 ggr i veckan Citera
Wigge Postat 5 juli 2012 Författare Postat 5 juli 2012 men mina clowner får prickar av formula 2 pellets men kan ju köra artemia mysis cyklop Citera
DaTrucka Postat 6 juli 2012 Postat 6 juli 2012 men mina clowner får prickar av formula 2 pellets men kan ju köra artemia mysis cyklopAtt dom får prickarna beror på att dom får för mycket och/eller för ofta av pelletsen, du kan fortfarande mata med dom men inte varje dag.Varva matningarna med olika sorter. Vuxen artemia räknar jag som enbart bukfylla, nykläckt är betydligt bättre om man vill roa sig med att kläcka. Pelletsen innehåller pigmentförstärkande ämnen därför får dom dessa mörkare fläckar.Leva på enbart ris är ingen höjdare, man vill gärna ha lite potäter, pasta, köttbitar, fisk, grönsaker, frukter mm... Lyxa till det med lite pommes (artemia) någon gång i veckan kanske.Allt ovanstående äter man ju inte heller under en dag, utan man sprider ut det på hela veckan.Jag matade mina fiskar med det mesta som kunde hittas i akvariebutikens frysdisk varvat med lite olika torrfoder, dock inte larver å sån dynga. Hade säkert minst 10 olika sorters foder. Citera
Wigge Postat 9 juli 2012 Författare Postat 9 juli 2012 Det är ej för pelletsen=/... min stora clown har börjat "klia" sig i sanden, den ligger på sidan och sprattlar...vad ska jag göra? låta bli att pilla i vattnet, mata regelbundet? eller hur ska jag göra?Antar att det är någon svamp? Citera
lionofmarley Postat 9 juli 2012 Postat 9 juli 2012 Det är pelletsen, mina får också svarta prickar om jag matar för mycket med det. Tror det är spirulina som gör att det blir svarta prickarSkickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2 Citera
Wigge Postat 9 juli 2012 Författare Postat 9 juli 2012 Men den ligger och "kliar" sig mot botten typ simmar på sidan mot sanden:( Citera
lionofmarley Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 Kan ju vara nått annat då, kanske vita prick, eller någon annan parasit Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2 Citera
DSB Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 (ändrat) Men den ligger och "kliar" sig mot botten typ simmar på sidan mot sanden:(Ja, det låter som någon typ av parasit.Kanske Black spot disease heter också Black ich känns lätt igen genom att fisken har svarta prickar på kroppen och skrapar kroppen mot hårda föremål, orsakas av en sorts Planaria. Vanlig i akvarium med dålig vattenkvalitet.Jag skulle skicka ett mail/ring till någon etablerad saltvattensbutik och fråga efter en bra medicin som tar de flesta parasiter. Ändrat 10 juli 2012 av DSB Citera
Wigge Postat 10 juli 2012 Författare Postat 10 juli 2012 finns det inget annat att göra för att bli av med dem?=/ Citera
Wigge Postat 10 juli 2012 Författare Postat 10 juli 2012 har hört något om sötvattensdopp och vitlök. något som fungerar? förklara tack=) Citera
DSB Postat 10 juli 2012 Postat 10 juli 2012 (ändrat) Jo, sötvattensdopp skall fungera på Black spot angrepp.Vattnet skall ha samma temperatur som akvariet och helst samma PH, inte längre än 5 minuter. Du bör hålla koll på individen och avsluta doppet om den visar stark stress. Ändrat 10 juli 2012 av DSB Citera
Wigge Postat 13 juli 2012 Författare Postat 13 juli 2012 Skulle en putsräk ta parastierna tro? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.