Gå till innehåll

vattenbyte?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hur gör ni som inte har ett helt rum etc för allt som har med saltvatten att göra?

Vad jag tänker på är vatten byte utan osmos. Det rent praktiska att blanda nytt saltvatten. Man behöver en pump för att saltet ska lösa sig men räcker det med en "filterpump" fick med ett sådant när jag köpte ett kar på 60-80 liter kommer inte ihåg hur många liter/h den gör men det är inte speciellt mycket. tror ni det räcker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl prova dig fram, om det ligger partiklar kvar på botten som inte löst sig får du skaffa en bättre pump (jag är inte säker på vad det är för pump du menar, men den måste naturligtvis skapa rörelse i vattnet).

För övrigt brukar jag låta mitt vatten "blandas" i minst ett dygn innan jag använder det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med en liten pump men man bör tillsätta saltet i omgångar. När botten är ren häller man i nästa. Efter ett antal vattenbyten med samma salt vet du hur fort det går och hur mycket åt gången som är bäst.

Olika salt är olika och temperaturen gör också stor skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det är detta akvariet som jag fick med pumpen http://www.akvarieshopen.com/mpeheim-aquastar-60-akvariepaket-54-liter-p-1559.html

och då är det 150L/h.

Sen så hur stora vattenbyten kör man med när det gäller saltkar (i %)? sen hur ofta verkar ju skifta ganska mycket beroende på vem man frågar vilket span är bäst och senast( vad jag menar typ: 1 varje vecka till 1 gång i månaden bör man byta vatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan berätta hur jag gör, eftersom det finns så många olika åsikter. (Åsikterna om hur mycket och hur ofta har varierat ganska mycket under åren)

Idag då jag inte har så mycket koraller (jag har ett 980 liters akvarium), så byter jag 10 % 1 gång i månaden. När akvariet var fullt med koraller så bytte jag 20 % 2 gånger i månaden.

Sedan har jag haft igång ett 110 liters akvarium under ca 5-6 år (skummarlöst, dsb), där bytte jag vatten 1 gång i veckan 5-10 %.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...