Vargklo Postat 16 april 2005 Dela Postat 16 april 2005 Jag har just köpt en Deltec 20W uv-c till mitt 400 liters kar. Det är nog hög tid, för min relativt nyinköpta kirurg har redan vida prickar på bröstfenorna...Jag undrar vad bästa sättet är att koppla in vattenflödena, dvs varifrån ska jag hämta vattnet och vart ska det flöda ut någonstans? Jag har en 100 liters sump under akvariet, och nu har jag kopplat in uv-cn så att den både tar och släpper ut vattnet i sumpen. Funkar det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 17 april 2005 Dela Postat 17 april 2005 För bästa effekt så koppla in den direkt i huvudkaret. Den ska helst ta vid botten och släppa ut så långt från intaget som möjligt.Sök här på forumet. Samma fråga har ställts många gånger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Toni Postat 4 juni 2005 Dela Postat 4 juni 2005 Då ändå tråden finns här så har jag också en fråga angående inkoppling av Uv-c. Har skaffat en 39W Deltec till nya karet på 520l, och enligt bilden på manualenska inloppet vara nedtill. Undrar om det går att vända på flödesriktningen genom UV-teller blir det bekymmer?Har borrat ett extra hål i botten på karet för detta och den här lösningen skulle förhindra en hel del extra rördragning.tacksam för svarToni Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nito Postat 4 juni 2005 Dela Postat 4 juni 2005 flödesriktningen är angiven i manualen och det finns knappast någon anledning att ändra på det eller??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 Man har utloppet upptill för att vara säker på att det inte samlas luft där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Toni Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 tack för svaren, tanken med frågan var att underlätta lysrörsbytet till UV-t, då väggen till sumpskåpet är i vägen annars. Men jag antar att det går att monteraett par kranar på vardera sidan om uv-t och montera ner den vid underhåll.tänkte fö driva den med en Eheim 1060, misstänker att jag kommer att ha en lyfthöjd på ca 60cm och jag klar mig nog inte med lägre än 6-7 90-graders böjar, vad tror ni, kommer det att funka eller blir flödet på tok för lite?skulle vara kul att höra hur andra har monterat Deltac 39W, den är ju ca 90cm långså jag vill gärna gömma den i skåpet under karet.Tack på förhand Toni Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 Ju lägre flöde desto effektivare UV. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 Hej, jag har kopplat uv på returen från sumpen , har uv liggande allt kopplat med GF popplingar,då spar du en pump. Mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 Stefan. Kör du UV:t bypass eller går hela flödet genom det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 5 juni 2005 Dela Postat 5 juni 2005 Hej ,jag har bypasen mellan pump och uv går ca2500l från sump till akvarie,ska byta pump så jag kan köra uv nitrat skummare sen bypas,Svärd hade skruv kranar ,med en sådan går nivån i ytavriningen att ställa på mm .Mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 juni 2005 Dela Postat 6 juni 2005 Utloppet skall vara upptill så att det inte kan samla sig luft i filtret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.