Gå till innehåll

Inkoppling av uv-c


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har just köpt en Deltec 20W uv-c till mitt 400 liters kar. Det är nog hög tid, för min relativt nyinköpta kirurg har redan vida prickar på bröstfenorna...

Jag undrar vad bästa sättet är att koppla in vattenflödena, dvs varifrån ska jag hämta vattnet och vart ska det flöda ut någonstans? Jag har en 100 liters sump under akvariet, och nu har jag kopplat in uv-cn så att den både tar och släpper ut vattnet i sumpen. Funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då ändå tråden finns här så har jag också en fråga angående inkoppling av Uv-c.

Har skaffat en 39W Deltec till nya karet på 520l, och enligt bilden på manualen

ska inloppet vara nedtill. Undrar om det går att vända på flödesriktningen genom UV-t

eller blir det bekymmer?

Har borrat ett extra hål i botten på karet för detta och den här lösningen skulle förhindra en hel del extra rördragning.

tacksam för svar

Toni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren, tanken med frågan var att underlätta lysrörsbytet till UV-t, då

väggen till sumpskåpet är i vägen annars. Men jag antar att det går att montera

ett par kranar på vardera sidan om uv-t och montera ner den vid underhåll.

tänkte fö driva den med en Eheim 1060, misstänker att jag kommer att ha en lyfthöjd på ca 60cm och jag klar mig nog inte med lägre än 6-7 90-graders böjar, vad tror ni, kommer det att funka eller blir flödet på tok för lite?

skulle vara kul att höra hur andra har monterat Deltac 39W, den är ju ca 90cm lång

så jag vill gärna gömma den i skåpet under karet.

Tack på förhand

Toni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...