Gå till innehåll

Friska Fiskar Från Fina Felfria Leverantörer?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla saltisar.

Sitter hemma och gråter lite över att man var så smart att man köpte en A.Lineatus som förpestade hela akvariet och spred diverse sjukdomar till samtliga andra fiskar, inte därifrån jag skulle skicka efter fisk utan en *affär i närheten*.

För att underlätta mina sorger diskuterade jag lite med en kontakt som pysslar med akvariet import ifrån diverse ställen och fick en del åsikter och argument emot vissa fångstställen. Bland annat ansåg han att man skulle klaga hos affären då denna sålde, låg kvalite fisk, ifrån Bali.

Surfade sedan runt för att finna lite allmänna fakta om fångstställen och fann följande. Jag vet inte om vissa av platserna räknas till samma men det får gärna någon räta ut i tråden.

Fångst platser:

Fiji

Tonga

Filippinerna

Bali

Indo-pacifik

Röda havet

Maldiverna

Indonesien

Caribbien

Sri lanka

Hawaii

Av dessa platser fick jag förklarat att fiskarna håller högst kvalite ifrån, i nr följd.

1. Röd Havet

2. Sri lanka

3. Maldiverna

Jag tänkte höra ifall det är en allmän delad åsikt eller om det är specifikt för min kontakt?

Han ansåg att fiskar ifrån t.ex. Bali oftast är tveksamt fångade och därför håller dålig kvalite.

I övrigt slog han fast att de olika haven håller med olika sorters prickar så om man slår samman fiskbestånd ifrån olika fångstplatser så finns risken för att vissa fiskar inte har ett "normalt" skydd gentemot den parasit som angriper dem.

Ville bara se ifall någon kunde reda ut de olika fångstplatserna och eventuellt dela med sig av sina åsikter kring fångstplatserna.

mvh Andre.

Förresten innan någon undrar så har 2 st Pygoplites Diachantus, 1 Clarkii, 1 Mandarin, 2 Pseudochromis Fridmanii, 1 Chelmon Rostratus samt den som smittade alla A.lineatus dött i sjukdom.

1 Z. Flavescense

1 Z. Xanthurum

2 Z. Desjardii

1 Salaris

1 Lo Vulpinus

1 Blå djävul

sitter fortfarande i karet och väntar på utslaget av 2 veckors konstant sjukdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Numera köper jag bara fisk som varit "hemma" hos återförsäljaren minst en månad. Återförsäljarna gillar nog inte det. Då är det ju dom som får ta smällarna med dålig fisk. Men tror det är det enda sättet att bli av med tveksamma sändningar. Återförsäljarna ställer krav på distributörer och fångstmän och det blir en självsanering av branschen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så borde det ju fungera.

Men har du några åsikter om det skiljer mellan de olika fångstplatserna?

Jag anser nämligen själv att all fisk som jag har fått ifrån Röd havet har hållit näst bäst kvalite. Den ända fisk som håller bättre är den som kommer ifrån TMC men den är också bra mycket dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antingen får man ha ett karantäns kar hemma eller så köper man av seriösa handlare som har haft fisken i karantän i minst två veckor hoss sig.

Köper man direkt leveranser som det har diskuterats förut så får man räkna med att gå på smällar vart den en kommer ifrån.

Jag betalar helre lite mer för en fisk jag vet har varit hoss handlaren i minst ett par veckor.

Sen finns det ju ställen som har en stööre risk att det är cyanid å liknande än andra men som sagt seriösa handlare håller karantän å vägrar sälja innan dom har varit där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte,faktiskt oxå en lineatus,från en viss affär,samma sak här,numera köper jag bara fisk från handlare som är seriösa,inte bara för att det är stora butiker.dessutom blev jag nonchalant bemött,med orden :nu ska jag gå på lunch,ska du ha nåt får du bestämma dig nu.nämner inte affärens namn här,det får ni gissa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.Ok,vi pratar lineatus här,fisken som gav "cryptocarion ett ansikte."

jag tycker att både handlare och kunder har ett ansvar.toppen om handlarna karantänshåller fiskarna,men vi pratar i praktiken om 6-7 veckor om man ska vara någorlunda säker,(men detta är ju av kostnadskäl inte möjligt) - kommer den fisken sedan till ett kar som inte är "perfekt",så är vi ju tillbaka på ruta ett igen-fisken blir sjuk och dör.

Men sedan tycker jag nog att många är lite dåliga på att ta reda på vad dom egentligen köper.

att köpa en lieatus(och flera andra kirurger) till ett system utan Uv,är enligt min mening dömt på förhand!

Jag skriver inte detta för att vara besserwissrig,jag har själv gjort dom flesta misstagen i boken också.

Giftfångat eller inte,är ju svårt att bedöma innan fisken dött,men det räcker ju med förseningar i flygfrakten på 5-10timmar för att göra en enorm skillnad på i vilken kondition djuren anländer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå jag kör uv,vad fisken dog av vet jag ej,den åt ej,dum som jag var köpte jag fisken under lite stress för att försäljaren skulle på lunch........... ,så jag såg inte hur mager den var förrän jag kom hem,nu har jag en sohal istället,fet o fin med god aptit,köpt hos en handlare med 30 års erfarenhet,som dessutom tycker det är trevligt med kunder,sohalen kommer för övrigt från röda havet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner på mig att vi pratar om samma affär du och jag.

Jag vet om att det är svårt med lineatus och flera kirurger och att risken för prick var extremt stor. Men att sälja en fisk som är sjuk är inte försvarbart.

Har pratat med flera som har inhandlat sjuka firrar från samma håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo så är det nog andre`,när jag skulle gå såg jag en stor imperator,som var full med bölder,och som gick med andra fiskar,när jag frågade vad det var,så fick jag ett luddigt svar,och att han skulle ta upp den efter den viktiga lunchen och medicinera den med koppar.....

bättre att vi som bor offside,åker tillsammans till bra handlare,obs inget negativt mot dina fiskar, andre`

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är det inte första fisken,jag brukar säga en gång är ingen gång............jag har även hämtat fisk i södra tyskland,med ganska lång restid,men ändå med bättre överlevnads-statistik ,i vilket fall som helst är det trist när det händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, jag tror inte man kan generalisera som du gör, jag handlar av en affär som tar den mesta fisken från just Bali. De har använt sig av den här exportören under många år och de har jobbat mycket med att höja kvaliten på fisken och även fått hjälp från europeer. Stenkorallerna de exporterar idag odlas i stora basänger. Jag har köpt

imperator, xanthometopon, navarchus och Pygoplites av dem som kommer från Bali alla lever. Jag tror du ska fundera över, hur en frisk fisk beter sig, vilka fiskar som passar i ditt akvarie och vilka behov de har. Inte köpa tveksamma fiskar och kanske hoppa över Pygoplites.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra.

Men Janne hur länge har du haft pygoplitesen?

Man brukar väl säga att första året är kritiskt ifall de verkligen klarar att ta in den näring som erbjuds via ersättningsfodret. Om man inte matar med svampbaserat foder isåfall.

Har också fått för mig att Pygoplites ifrån Bali till 99.99 % dör inom en kortare framtid så det skulle vara intressant och veta hur länge du har haft den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft pygoplitesen i ett halvår, men man ser redan de första veckorna om fisken kommer att överleva. Jag matar mina fiskar så variationrikt som möjligt, de får fryst krill, gamma, mysis, artemia, seaweggis(röd, grön och lila), spirulina och vanliga flingor. Fryst foder tillsätter jag vitaminer och det får de en gång om dan. Tre gånger om dan så får de blandade seaweggis via foderautomat. Varje morgon så river jag ett ark seaweggis och ger dem. Jag är inte det minsta orolig för att min pygoplites skall överleva, det är en pigg och nyfiken liten krabat som är framme hela tiden. Den första veckan så hade den det jobbigt, men den släpptes ner med en navarchus så de delade på att bli ivägkörda. Mitt akvarie är uppbyggt så alla fiskar skall kunna skaka av sig en jagande fisk och att de skall kunna gömma sig. De båda tog ståndplatser högt upp i akvariet där det är som grundast och de stora inte kommer åt dem, det tog en vecka innan de andra fiskarna hade lungnat ner sig. Under tiden så försöker jag sticka åt dem artemia och seaweggis. Efter en vecka så blir de framsläppta, pygoplitesen föredrar artemia, inget bra foder men en bra början. Som tvåa tar den Seaweggis och idag äter den allt t.o.m. flingfoder. I min bildtråd så finns det en bild på den och den är tagen för någon vecka sedan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej såg det senare den finns tydligen i Indiska oceanen också.

" The more desirable, hardier Indian Ocean and Red Sea ones have an orange chest area" - Wetwebmedia

Men sedan vet jag inte om det är Fiji eller Bali som ligger i Indiska oceanen eller om det är båda. Är inget vidare på geografi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha.

Det var inte så bra.

Men då kan man kanske anta att den dog av matvägran och inte sjukdom? Eller det hänger väl i och för sig ofta ihop med vartannat.

I vilket fall som helst så kan vi väl slå fast att det är dumt att köpa fiskar som inte ser ut att må prima men, personlig åsikt, det är 10000000 gånger värre när affären säljer ett sjuk ex av en fisk.

Köparen tar i första fallet en chans och det får man ju leva med men om affären, medvetet, säljer en sjuk firre så är det ju oproffsigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...